Mijn favoriete vakantieland Marokko

Naar welk land ga jij het liefst op vakantie?
maryam-ingrid
superlid
Berichten: 1929
Lid geworden op: 14-05-2013 20:25

Bericht door maryam-ingrid » 24-05-2013 13:46

Sweet Memories 8) :P
Carpe Diem, het kan zo maar voorbij zijn . . .

Amber
Site Admin
Berichten: 2695
Lid geworden op: 13-05-2013 14:52

Bericht door Amber » 24-05-2013 13:49

Zeg dat wel..... :D
Respect voor iedereen, ongeacht ras, huidskleur, afkomst, geloof en sexe
Klik op www hieronder en je komt vanzelf op mijn weblog.

maryam-ingrid
superlid
Berichten: 1929
Lid geworden op: 14-05-2013 20:25

Bericht door maryam-ingrid » 24-05-2013 15:38

Oke . . daar gaan we . . . :lol: : zomers rijdende door het platteland, de zon brandende op de naar buiten geslingerde arm, sandaalhoutbomen ruiken voordat je ze ziet. Uitwijken voor een zwerfhond of plotseling overstekende bevolking die uit het niets te voorschijn komt. De geur van eten (veelal mechoui) als je een dorp binnenrijdt. Dat flesje Cola/Fanta Oranje dat zoveel beter smaakt dan hier in Nederland. In ieder geval zoeter. De geuren en kleuren van de soukhs. De zon die ineens ondergaat. Wilde vijgen eten. Vers brood dat op elk uur van de dag en avond gebakken wordt. Raib drinken. Eindeloos lange CocaCola vrachtauto's passeren die veelal stapvoets rijden vanwege het gewicht.
. . .
Nou jij :ole
Carpe Diem, het kan zo maar voorbij zijn . . .

Amber
Site Admin
Berichten: 2695
Lid geworden op: 13-05-2013 14:52

Bericht door Amber » 24-05-2013 15:59

Eerst even reageren op jouw memories; vooral de geuren van Marokko staan me voorgoed bij; de stank van afval vermengd met de geur van op houtskool geroosterd vlees.....de stank van een dode hond of ander dier langs de weg.....de geur van olijfolie......de geur van verse mint......ik kan het bijna niet omschrijven, zo anders dan de geuren in Nederland.
Vooral de keren dat ik per vliegtuig naar Marokko ging, overweldigde me die speciale lucht van Marokko.
En ja, elke stad, elke dorp en elk gehucht heeft wel van die kleine eethuisjes waar je je eigen vlees kunt aanwijzen bij de slager en meteen daarnaast kunt laten grillen; wij deden dat vroeger heel erg vaak op onze rondreizen door Marokko; het eerste wat ik doe als ik in Marokko aan kom is zo'n eethuisje zoeken en dan: lekkere gegrillde lamskoteletjes, kefta, gegrillde uien en tomaten, vers brood, pot mintthee en schranzen maar...... :lol:
Limonade die zo anders is dan hier en merken die hier onbekend zijn zoals Hawaii en Poms....Fanta die oranje is i.p.v. geel, cola waar veel meer prik in zit dan hier zodat je blijft boeren (hoewel ik zelf geen limonade drink maar alleen mineraalwater zoals Sidi Harazem, Sidi Ali en Oulmes).
Stapeltjes msemmen of baghrir kopen op straat, want waarom zou je die zélf gaan bakken als ze overal vers te koop zijn en rond de maand Ramadan de enorme stapels chebbakia, druipend van de honing?
Hahaha, dit zijn wel erg veel eetbare- en drinkbare memories.......

Jij mag weer...... :lol:
Respect voor iedereen, ongeacht ras, huidskleur, afkomst, geloof en sexe
Klik op www hieronder en je komt vanzelf op mijn weblog.

maryam-ingrid
superlid
Berichten: 1929
Lid geworden op: 14-05-2013 20:25

Bericht door maryam-ingrid » 31-05-2013 09:10

O jee, nou heb ik jouw reactie helemaal gemist :eek:
Ja die stank van dode honden en afval dat verbrand wordt. Jakkes, zoiets van penetrants vies :?
Waar waren we?
Oh ja, vers brood met daarop abrikozenjam van Aïsha. We hebben ooit zo'n grote pot meegenomen naar Nederland. En raad eens, het was gewone abrikozenjam. Het speciale lekkere was er ineens van af.
Bij de bakker waar het wemelt van de bijen rondom het zoete honing gebak maar die wonder boven wonder echt zo niet geïnteresseerd zijn in mensen en die dus ook niet lastigvallen. Je ziet daar ook niemand als een gek om zich heen slaan :lol:
Auto reparatieplaatsen op elke hoek van de straat. En reken maar van yes dat ze een auto kunnen repareren en ook nog voor een schijntje. Idem dito voor schoenenlappers. Ik neem elk jaar schoenen/laarzen mee voor de maak. Hier in Nederland intussen onbetaalbaar.
De avond in Marokko die ineens valt. Geen uitgebreide schemering zoals hier.
Miljoenen sterren aan de hemel. Hoe donkerder op straat hoe meer dat je er ziet. Oneindig veel en prachtig om te zien. Ze staan ook veel meer dichterbij dan hier de verre ster.
De oproep tot het gebed. Vroeger bij mijn schoonouders zo duidelijk te horen. Tegenwoordig wordt het geluid opgezogen door lawaai op straat, autoweg en weet ik al niet meer.
Een bezoekje naar de kapper is geen uurtje-werk maar trek er gerust de tijd voor uit. Lange wachttijden en uitgebreide behandelingen. Geen snelsnel-werk.
Een bezoekje naar de hammam zodra je aankomt in Marokko om al het vuil en moeheid van je af te boenen en een bezoekje voordat je vertrekt. Uitgebreid de tijd nemen om je lichaam en haren te verzorgen. Eventueel wordt je "geschrobt" en gemasseerd door een aldaar aanwezige hammamdame. Daarna uitstomen in de kleedkamer. Je goed inpakken (vooral het hoofd), je laten oppikken door familie en zoef naar huis. Op de sederri bijkomen onder het genot van muntthee, eventueel met Andalusische muziek en je na een tijdje voorzichtig uitpellen van de vele laagjes. Daarna ben je zo fris als een hoentje en kan je de hele wereld aan.

Wordt vervolgd . . . :cool:
Carpe Diem, het kan zo maar voorbij zijn . . .

Amber
Site Admin
Berichten: 2695
Lid geworden op: 13-05-2013 14:52

Bericht door Amber » 31-05-2013 20:48

@maryam-ingrid schreef:
O jee, nou heb ik jouw reactie helemaal gemist
Heb je op je profielpagina wel aangekruisd dat je een email-alert wilt krijgen wanneer er gereageerd is op jouw reactie?

Verder met onze ervaringen.......

Ik ken die lekkere Aïcha-jam wel; ik geef de voorkeur aan de aardbeienjam; 's morgens lekker dik roomboter op mijn verse stokbroodje en dan een lekkere klodder Aïcha (of El Baraka, ook lekker)-aardbeienjam.
Heb ook vaak een paar potten meegenomen naar Nederland.
Die bijen.....ja, daar had ik wel last van; probeerde ze altijd te vangen onder een glas wanneer ze weer een duik maakten naar de honing op tafel.
Kleermakers en naaisters, ook op de markt in een hele rij, waar je je lapje stof brengt van de markt in Den Haag (of je koopt het natuurlijk dáár) en een voorbeeld van een leuke jurk, rok, gandoura of jellabah en een paar dagen later ligt het kledingstuk, precies op maat, voor je klaar; en wat kost het nou helemaal?
Ik ga er zelf niet naar de kapper (heb geen model, alleen lang haar dat af en toe eens bijgeknipt moet worden) maar mijn zoons wél; naar kapper Yousouf, een slijmbal van het zuiverste water die zich uitput in het zichzelf ophemelen; hoe híj de beste kapper van de stad is, hoe hij de modernste herenkapsels kent, hoe goed z'n klant er uit ziet en hoe gul mijn zoon is bij het tippen en ja, toegegeven: het haar van mijn zoons is altijd prima geknipt en ge-tondeusd en ook baarden scheert deze artiest in kunstige motieven en dat alles voor weinig dirhams..

Inderdaad, miljoenen sterren en je ziet ze stuk voor stuk; het lijkt ook wel of de hemel daar dichterbij is dan in Nederland.

Ik begrijp niet waarom mensen de oproep tot het gebed irritant vinden of dat ze het "kattengejammer" noemen.
Ik lag er vaak 's nachts naar te luisteren als alles buiten stil was; het is zó rustgevend....ik vind het prachtig.

Nee, één keer naar de hamam en dat was voor mij genoeg; ik kan er niet tegen; krijg het er Spaans benauwd.
Nu heb ik een longaandoening dus houd ik me liever aan een dagelijkse douche; je frist er van op en 's avonds ga je wéér :grin:
Respect voor iedereen, ongeacht ras, huidskleur, afkomst, geloof en sexe
Klik op www hieronder en je komt vanzelf op mijn weblog.

maryam-ingrid
superlid
Berichten: 1929
Lid geworden op: 14-05-2013 20:25

Bericht door maryam-ingrid » 03-06-2013 15:34

Chips :evil: Nou had ik een hele reactie getypt. Bekijk het voorbeeld en ben mijn tekst kwijt :huh:

Wordt vervolgd. Zucht . . . :roll:
Carpe Diem, het kan zo maar voorbij zijn . . .

Amber
Site Admin
Berichten: 2695
Lid geworden op: 13-05-2013 14:52

Bericht door Amber » 03-06-2013 20:09

Oh, vervelend is dat nou hè? Is mij ook zo vaak gebeurd (hier op het forum gelukkig nog niet); je zou je stukje tekst eerst op het kladblok op je pc. kunnen zetten en daarná hier.....
Respect voor iedereen, ongeacht ras, huidskleur, afkomst, geloof en sexe
Klik op www hieronder en je komt vanzelf op mijn weblog.

maryam-ingrid
superlid
Berichten: 1929
Lid geworden op: 14-05-2013 20:25

Bericht door maryam-ingrid » 03-06-2013 21:55

Ja laat ik dan maar doen. Grom grom grom :twisted: , want nu gebeurde me precies hetzelfde in de topic van Jan. Heel verhaal, wil het plaatsen en duw blijkbaar op verkeerde toets. Ik kan toch ook echt niet overweg op een laptop. Heb er een haat-liefde verhouding mee. Helaas, ook zoon kon het forum niet meer tevoorschijn toveren dus Jan houdt mijn reactie op het Friesland gebeuren ook tegoed. Zucht . . .zucht . . . :dunno
Carpe Diem, het kan zo maar voorbij zijn . . .

Amber
Site Admin
Berichten: 2695
Lid geworden op: 13-05-2013 14:52

Bericht door Amber » 04-06-2013 13:23

He, wat akelig nou......ik ben ook geen fan van laptops; mijn zoon heeft er één, maar ik gebruik 'm nooit; ik vind zo'n ding onhandig.
Ik zit altijd achter de PC; werkt veel gemakkelijker.....
Respect voor iedereen, ongeacht ras, huidskleur, afkomst, geloof en sexe
Klik op www hieronder en je komt vanzelf op mijn weblog.

Plaats reactie