Mijn favoriete vakantieland Marokko

Naar welk land ga jij het liefst op vakantie?
maryam-ingrid
superlid
Berichten: 1929
Lid geworden op: 14-05-2013 20:25

Bericht door maryam-ingrid » 28-01-2014 15:26

Nou willen wij ook jouw Marokko-memories lezen Amina :Hello
Carpe Diem, het kan zo maar voorbij zijn . . .

Amber
Site Admin
Berichten: 2695
Lid geworden op: 13-05-2013 14:52

Bericht door Amber » 28-01-2014 15:32

Túúúrlijk....daar zijn wij ook benieuwd naar :grin:

Afbeelding
Respect voor iedereen, ongeacht ras, huidskleur, afkomst, geloof en sexe
Klik op www hieronder en je komt vanzelf op mijn weblog.

Amina
lid
Berichten: 202
Lid geworden op: 20-01-2014 18:02

Bericht door Amina » 28-01-2014 16:13

:grin: :grin: :grin: dat plaatje!!!

Oke ik vertel het hier.
Mijn eerste keer Marokko is niet zo ver terug vergeleken met jullie. Dat was oktober 2004, wij waren net een half jaar getrouwd en hadden nog geen kinderen. We gingen met het vliegtuig (de 3e keer dat ik in een vliegtuig zat). Toen we aankwamen in nogal dikke kleding kregen we letterlijk en figuurlijk een warm welkom. De geur kende ik niet en moest er erg aan wennen. De autorit naar mijn schoonouders duurde een kleine 2 uur en ik werd kort misselijk van de geur en ik had het bloedheet. Toen we op de plaats van bestemming waren was ik zo moe, we hebben wat gegeten en ik ging gelijk slapen (vroeg in de avond). Een paar dagen erna begon de Ramadan. Ook dat was zo een bijzondere ervaring. Het waren korte dagen dus heel makkelijk te doen en het was niet al te warm. Ik ben wel steeds erg misselijk geweest en had verstopping en dat soort onaangename dingen. Maar het was zo overweldigend allemaal, wat een verschil met Nederland hoe de mensen hier leven. Ik ging elke avond met mijn schoonmoeder en haar vriendin en haar schoondochter naar de moskee om de tarahwee te bidden. Daar leerde ik weer een vrouw kennen die Engels sprak, met haar heb ik jaren contact gehad ook in NL en elke keer als ik in Marokko was kwam ze af en toe op bezoek, dat was erg gezellig. 2 jaar geleden is haar man overleden en is ze met haar 4 kinderen verhuisd naar rabat. En zo hebben zijn we elkaar uit het ook verloren (ik heb geen contact gegevens meer van haar). Die eerste keer was het ook olijven tijd (ze worden dan geplukt, verkocht, geperst en natuurlijk gegeten). Dat gaat gepaard met de paardenraces/ paarden festival en kermis enz. Dat was erg indrukwekkend om te zien. Echt een stukje geschiedenis en cultuur. Wat ik ook zo indrukwekkend vond de eerste keer is het bezoek bij mn schoonzus die hier nog woont. Ze woont in een klein dorpje (waar mijn schoonouders vandaan komen) met haar gezin. Dat was ook de eerste keer dat ik haar ontmoette, ik werd helemaal plat geknuffeld en gekust. Ook zo een warm welkom. Heerlijke eten op tafel veeeeeeeeeeeeeeel te veel. Haar jongste dochters waren zo verlegen die heb ik maar 5 minuten gezien (ze waren tussen de 6 en 10 jaar). Ik vond het ook zo raar maar ook mooi dat haar oudere kinderen (die al jong volwassen waren) oom tegen mijn man zei. Dat doen de nichtjes en neefjes (zelfs de kleintjes) niet eens! En dan nog het landschap, zo geweldig! En indd de sterren wat jullie noemen, daar verwonder ik me altijd nog om!
Dat was een beetje mijn eerste ervaring met Marokko. Alles wat jullie opnoemen klinkt natuurlijk allemaal erg herkenbaar, het eten, de mensen, de natuur, de ruimte enz

De volgende keren waren altijd met kinderen. En 4 keer met ramadan. Dat weerhield ons niet om naar andere steden te gaan. Even denken waar ik zoal ben geweest; Fez, Ifrane, Nador, Saïdia, Oujda, Rabat, Casablanca, Marrakech, Taza. Dat was het geloof ik wel.. en elke stad heeft wel iets eigens, ander klimaat, andere kleur taxi.

We zijn trouwens 1x met de auto gegaan, mijn oudste werd 3 in Marokko en de middelste was ruim 1,5 jaar. Dat was niet bepaald een leuke ervaring, door de kinderen. Die van 1,5, mijn zoon, was ziek hij had een flinke schimmel in zijn mond en kon dus niks eten en drinken, terwijl hij dat zo graag wilde. Dus er werd veel gehuild. We waren zo blij als hij sliep, gelukkig bleef hij dan ook een paar uur slapen. En de terug weg ging mijn zwager mee, dat vond ik ook minder leuk. ik moest achterin met de kinderen en kon niet altijd vrij uit praten. Dus dat wilde ik niet meer. Pas als de kids ouders zijn zei ik.

En nu wonen we er. Voor mij was het ook niet gelijk liefde op het eerste gezicht, maar na een paar keer terug te zijn geweest ben ik ook verliefd op het land geworden. er zijn natuurlijk ook nadelen, maar die zijn er overal!! dus daar prik ik doorheen :wink

Amber
Site Admin
Berichten: 2695
Lid geworden op: 13-05-2013 14:52

Bericht door Amber » 29-01-2014 15:29

Hartstikke leuk om jouw ervaringen te lezen, Amina.
Ik herken ook weer zoveel in jóuw verhaal, hoewel mijn eerste kennismaking met Marokko natuurlijk veel langer geleden is; het was in 1976, het jaar dat ik trouwde;meteen na het huwelijk naar Marokko om mezelf voor te stellen aan de schoonfamilie (die kende mij nog niet).
We hadden geen geld, maar we schraapten alles bij elkaar om treintickets te kunnen kopen (jaja, de eerste keer met de trein, dat was de goedkoopste optie toen :grin:).
Het was toevallig nét een jaar dat er een hittegolf was (in de maand augustus) en we liepen zwetend te sjouwen met onze koffers en tassen.
We moesten ook nog een keer overstappen in Parijs; niet op hetzelfde station,maar we moesten de metro nemen naar een ander station :roll:
Daarna moesten we ook nog uren wachten want de trein vertrok pas 's avonds om 11 uur.
Gelukkig hadden we wel een slaapcoupé die we moesten delen met een oude Spaanse vrouw met haar twee kleinzonen (gek hè, dat me die dingen altijd zijn bijgebleven).
Die vrouw stapte uit in Madrid, waar wij ook weer moesten overstappen.
De rest van de reis naar Algeciras en toen de boot op; het was de Ibn Battouta, dat weet ik nog goed!
Heel erg druk (tja, midden in de zomer) maar wel hartstikke gezellig; ik kon alleen maar aan dek zitten, maar daar hoorde je Marokkaanse muziek en werd geklapt en gedansd :lol: .
Vanaf Tanger verder met de trein, die toen nog vlak bij de veerboot vertrok.
Ik vond de verdere reis naar Mohammedia (waar mijn schoonfamilie woonde) éindeloos en het landschap dor, droog en vuil.
Ik had het eigenlijk al helemaal gehád met Marokko; het duurde me ook allemaal veel te lang.
De ontvangst door mijn toenmalige schoonfamilie was allerhartelijkst; waar ik wel aan moest wennen was dat ik door iedereen uitgebreid werd bekeken en bestudeerd; begrijpen deed ik ze toen helemaal niet.
Met een paar familieleden kon ik gelukkig wél Frans spreken.
In de loop der jaren is Marokko heel erg veranderd en het verandert nog steeds; elk jaar als ik er kom dan is het weer anders.....
Het jaar ná de eerste keer kochten we een 2e handsauto en maakten daarmee de reis.
Toen ik mijn oudste zoon kreeg ging ik alleen nog maar vliegen; ik wilde
mijn kind niet blootstellen aan de ongemakken van zo'n lange reis.
Ik heb altijd gevlogen totdat mijn jongste zoon (die nu 19 is) een keer vroeg; "kunnen we niet eens met de auto gaan; ik heb gehoord dat er zóveel te zien valt onderweg? :lol:
Respect voor iedereen, ongeacht ras, huidskleur, afkomst, geloof en sexe
Klik op www hieronder en je komt vanzelf op mijn weblog.

Amina
lid
Berichten: 202
Lid geworden op: 20-01-2014 18:02

Bericht door Amina » 29-01-2014 16:02

Wat een avontuur om met de trein te gaan en dan nog in die tijd!! Hoe lang heb je daar over gedaan??
En dat je dan de kleinste dingen nog kan onthouden, zo grappig, maar het heeft blijkbaar indruk gemaakt.
Jou trein verhaal doet me gelijk denken aan een vakantie die ik met mijn ouders heb gehad, ik was een jaar of 5/6 toen we met de trein naar Frankrijk gingen, en dat we ook een slaapcoupe hadden. wij waren met zn 5en. De 6e bed was ook bezet. Ik kan me nog zo goed herinneren. En van die vakantie zelf kan ik ook nog een paar dingen herinneren, we gingen kamperen met vrienden van mn ouders. Zij namen dan onze kampeerspullen mee. Mijn ouders hebben geen rijbewijs, dus loste ze het op deze manier op.
En toen ik 17 jaar was ging ik met mijn vader met de trein naar Tjechië, dat was ook een hele belevenis. En ook erg mooi om mee te maken. Ook toen gingen we kamperen met die zelfde vrienden van mijn ouders, mijn moeder reed met hun mee in hun busje. Leuk hoor die herinneringen.

maryam-ingrid
superlid
Berichten: 1929
Lid geworden op: 14-05-2013 20:25

Bericht door maryam-ingrid » 29-01-2014 16:40

De eerste keer dat ik ging was ook na mijn trouwen in 1985.
Met de auto. Hoe dichter we bij Marokko kwamen hoe zieker ik werd van de zenuwen.
We zijn toen blijven slapen bij een zusje in Tetouan. Allerhartelijks ontvangst en de volgende dag doorrijden naar Taza.
Er waren toen nog geen autowegen dus van dorp naar dorp en eerst 's avonds kwamen we aan in Fez. Toen was het nog een dikke twee uren rijden naar Taza.
Voordat je Fes uit bent is het bochtenwerk geblazen in heuvellandschap. Geen lantaarnpalen, stikkedonker, met grote logge zware in slakkentempo de berg oprijdende CocaCola vrachtwagens. Nauwelijk passeermogelijkheden en als je dat wel deed grote kans om een zot van een tegenligger met grote snelheid op je weg aan te treffen. Heb toen doodangsten uitgestaan alhoewel mijn man een hele goede chauffeur is en de weg als zijn broekzak kent.
Enfin, we komen aan in Taza, word zeer hartelijk ontvangen door de hele familie. Schoonzus staat op om uitgebreid frites met kip voor ons te maken en ik moet zo nodig naar de toilet door alle zenuwen.
Blijkt de toilet een Frans toilet te zijn. Het huis is zo'n oud door de Fransen gebouwd woning met in het midden vrij van dak. Jullie kennen dat wel. Dus hele familie zit in die patio en de toilet is daarnaast. Vond het zoooooooooo genant dat ik nog"vol" uit het toilet kwam en eerst 's nachts toen alles in diepe rust was op mijn tenen naar beneden ben geslopen en zo geluidloos mogelijk eindelijk te plassen.
Achteraf vind ik het bijzonder knap van mezelf dat ik het heb volgehouden. Echt . . .. jullie moesten eens weten wat voor zwembad ik bij me droeg :mrgreen:
Carpe Diem, het kan zo maar voorbij zijn . . .

Amber
Site Admin
Berichten: 2695
Lid geworden op: 13-05-2013 14:52

Bericht door Amber » 29-01-2014 17:22

Ik zie het helemaal voor me allemaal :lol: :lol: :lol: :lol:
In Marokko waren er in die tijd nog helemaal geen autobanen; slechts tweebaans-hoofdwegen en verder allemaal van die smalle weggetjes, waara je niet of nauwelijks kon inhalen en je moest afzwaaien naar de berm om een tegenligger door te laten.....en anders waren er nog pistes.
Ik weet nog wel dat we vroeger eens een keer vanuit Mohammedia naar Nador gingen; een autorit van 700 kilometer.
's Avonds weg om een uur of 10 en pas de volgende dag om 12 uur 's middags in Nador waarvan een heel stuk over een zanderige piste even vóór Taza; onderweg als ontbijt harira eten in Taza bij een soepkraampje (ik niet, geef mij maar brood) en dan verder langs een stuwdam/meer dat diende voor de drinkwatervoorziening van Nador.
Wat ik me heel goed herinner is dat het stoffig,stoffig, stoffig was.......en heet......
Respect voor iedereen, ongeacht ras, huidskleur, afkomst, geloof en sexe
Klik op www hieronder en je komt vanzelf op mijn weblog.

Amina
lid
Berichten: 202
Lid geworden op: 20-01-2014 18:02

Bericht door Amina » 29-01-2014 17:32

:grin: Die Franse wc's!! Petje af hoor dat je het zo lang volgehouden heb! Pff als je het niet gewend ben is het geen pretje. Wij hadden dat dus ook, en ik had de eerste keer verstoppingen :? Ik kreeg er spierpijn van! de 2e keer heeft mijn man er voor gezorgd dat we een normalen wc pot kregen voor we kwamen. Bij mn schoonouders zelf is de wc pas in mei 2013 vervangen, dus daar ging ik alleen als ik het echt niet meer kon volhouden, dat mik werk is niet voor mij weggelegd.

Mijn dochter moest er ook erg aan wennen, want op school hebben ze ook alleen Franse wc's. De eerste weken dat we hier waren hebben we heel wat technieken geoefend en kwam ze nog met natte broekspijpen thuis, en nu is ze een prof :ole Ze vind het niet erg om daar naar de wc te gaan. Alles went :grin:

Amber
Site Admin
Berichten: 2695
Lid geworden op: 13-05-2013 14:52

Bericht door Amber » 29-01-2014 17:34

Gelukkig hadden mijn toenmalige schoonouders al een "gewone" toiletpot....zonder wc-bril, dat wel. :lol: :wink:
Respect voor iedereen, ongeacht ras, huidskleur, afkomst, geloof en sexe
Klik op www hieronder en je komt vanzelf op mijn weblog.

Amina
lid
Berichten: 202
Lid geworden op: 20-01-2014 18:02

Bericht door Amina » 29-01-2014 17:35

Die auto wegen die er nog niet waren, bedoelen jullie de snel wegen, of ook de nationale wegen. Ik weet nog toen we met de auto hier kwamen dat we ook via Fes moesten en dat vond ik ook echt dood eng met die bochten in de bergen! De snelwegen aan deze kant is volgens mij nog maar 2 jaar open. wat een verschil he? En heerlijk rustig :grin:

Plaats reactie