Overweldigende drukte veerboten Algeciras-Tanger

Wat heb je gezien, gehoord of gedaan en wat vond je de mooiste ervaring op je reis?
Amber
Site Admin
Berichten: 2695
Lid geworden op: 13-05-2013 14:52

Overweldigende drukte veerboten Algeciras-Tanger

Bericht door Amber » 04-08-2013 17:37

Wanneer je met de auto naar Marokko gaat dan ben je wel een tijdje onderweg; eerst door heel Frankrijk en daarna door heel Spanje naar het zuiden, naar de havenstad Algeciras, dat vlák naast de Engelse enclave Gibraltar ligt.
Van daar vertrekken de veerboten naar de Marokkaanse havenstad Tanger maar ook naar de Spaanse enclave op de kust van Marokko, Sebta (of zoals de Spanjaarden het noemen, Ceuta).
Kennissen van mij zijn eergisteravond uit Nederland vertrokken en ná twee keer pech onderweg met hun auto (één keer in Frankrijk en één keer in Spanje, waarna de auto in Spanje werd achtergelaten omdat hij niet meer te repareren viel) zijn ze vanmiddag eindelijk aangekomen in Algeciras.
Duizenden Europese Marokkanen zijn blijkbaar op hetzelfde idee gekomen (vakantie gecombineerd met het Suikerfeest) (het was per slot van rekening gisteren "Zwarte zaterdag" in Frankrijk, d.w.z. de allerdrukste dag van het jaar op de autobanen, omdat iedereen dan en masse naar het zuiden vertrekt) want mijn kennissen wisten niet wat ze zagen; duizenden auto's en mensen in lange, lange wachtrijen;geen parkeerplekje meer te vinden op de enorme parkeerplaatsen; oververhitte mensen en huilende kinderen, weinig water te koop en dan nog voor 3 euro per fles; veerboten waar geen tickets meer voor te krijgen zijn, want overvol; mensen die al drie dagen staan te wachten met hun auto, hun hele hebben en houden en hun (vaak kleine) kinderen in de brandende zon in 40 graden in de schaduw; kortom, een inferno.
Mijn kennissen hebben gelukkig met veel kunst en vliegwerk twee passagiersstickets kunnen krijgen en vertrekken vanavond om 20.00 naar de overkant.
Wát ben ik blij dat ik míjn vakantie naar Marokko (áls ik ga) heb uitgesteld tot minstens half september.....dan is het gelukkig ook zo warm niet meer.... :grin:
Respect voor iedereen, ongeacht ras, huidskleur, afkomst, geloof en sexe
Klik op www hieronder en je komt vanzelf op mijn weblog.

Gast

Bericht door Gast » 04-08-2013 20:01

Tsjonge, dat is toch eigenlijk niet meer te doen, dagenlang wachten en dan ook nog met kinderen....

Amber
Site Admin
Berichten: 2695
Lid geworden op: 13-05-2013 14:52

Bericht door Amber » 04-08-2013 22:11

Vanaf dat mijn kinderen waren geboren ben ik nooit meer met de auto naar Marokko gegaan; altijd met het vliegtuig; ik heb alle vliegtuigmaatschappijen van Europa (nou ja, alle.... :grin: ) uitgeprobeerd, gesorteerd naar prijs.
In het voorjaar begon ik al met zoeken naar de goedkoopste tickets en meteen met reserveren.
Totdat opeens mijn jongste zoon zei dat-ie ook wel eens de reis per auto wilde "meemaken" want "je zag zoveel onderweg"......
Ik wilde mijn kinderen nooit wagen aan die reis per auto toen ze nog klein waren; dat wilde ik ze niet aandoen.....
Respect voor iedereen, ongeacht ras, huidskleur, afkomst, geloof en sexe
Klik op www hieronder en je komt vanzelf op mijn weblog.

maryam-ingrid
superlid
Berichten: 1929
Lid geworden op: 14-05-2013 20:25

Bericht door maryam-ingrid » 05-08-2013 01:58

Toen mijn kinderen klein waren zijn we ook altijd gaan vliegen. D.w.z. man ging vooruit met zoon met auto en de drie dochters en ik vlogen na.
Nu zijn we twee jaar lang allen met de auto gegaan en dat is ons super bevallen. We noemen het een tweede vakantie, want inderdaad je ziet zo ontzettend veel onderweg. En je kunt stoppen daar waar je wilt. Aan de andere kant win je met het vliegtuig zo ontzettend veel tijd hetgeen, als je slechts 3 weken gaat enorm belangrijk is.
Anyway, toen we nog kinderloos waren zijn we altijd met de auto gevaren. En zeker in de beginperiode (ik spreek nu van meer dan 20 jaar geleden) was de oversteek vanaf Algeciras niet zo goed geregeld als nu.Toen waren er alleen maar Spaanse boten en waren er geen voorzieningen als je stond te wachten voor de oversteek. De boten waren vies en oud. Nu zijn er super vaartuigen, echt luxe hoor. Van het varen merk je nauwelijks iets (of het moet slecht weer zijn,dan wel) en in een mum van tijd sta je aan de overkant.Zowel Spaanse als Marokkaanse maatschappijen varen nu.
Ik heb medelijden met de mensen die nu staan te wachten voor de oversteek. En als ze eenmaal over zijn wacht het volgende probleem namelijk de Marokkaanse douane. Maar dat is verhaal apart vol ergenissen :roll:
Carpe Diem, het kan zo maar voorbij zijn . . .

Gast

Bericht door Gast » 05-08-2013 02:45

Nou, het is natuurlijk vervelend dat je zo lang moet wachten, (en dat vind ik voor elke vakantieganger die nu ergens in een file staat) maar medelijden kan ik er niet voor opbrengen. Sorry hoor, maar je kiest hier zelf voor toch?

Het wordt pas echte ellende als je met regelmaat beroepsmatig mee te maken krijgt vind ik.

Amber
Site Admin
Berichten: 2695
Lid geworden op: 13-05-2013 14:52

Bericht door Amber » 05-08-2013 14:26

Wanneer het minder druk is en niet zoals in het eerste bericht van mij hierboven beschreven dan is de reis naar Marokko per auto goed te doen, mits je e.e.a. goed organiseert.

Ik reisde vanaf het jaar dat ik trouwde (1976) de eerste keer naar Marokko met de trein, simpelweg omdat dat de goedkoopste optie was.
Met de Intercity eerst tot Parijs, daar ná enkele uren wachttijd overstappen op een ouwe rammeltrein (echt de oudste die ze konden vinden volgens mij :grin: ) naar de grens van Frankrijk en Spanje; vandaar op een ander soort rails (in Spanje hadden ze in die tijd een smaller of een breder soort rails, ik weet het niet meer) en dan tot Madrid.
Vandaar weer overstappen op de trein naar Algeciras, waarvan het laatste stuk met een stoomlocomotief.... :?
Dan met je hele hebben en houwen (we hadden koffers en tassen bij ons) op de boot naar Tanger (dat was toch écht een Marokkaanse boot maryam-ingrid; hij heette de Ibn Batouta.
Spaanse veerboten varen over het algemeen naar de Spaanse enclave Ceuta; dat hebben we ook heel vaak gedaan.

De jaren daarná altijd met de auto gegaan totdat mijn kinderen werden geboren.....

En ja, het verhaal van hoe je door de Marokkaanse douane moet komen is idd. weer een heel apart verhaal..... :grin:
Respect voor iedereen, ongeacht ras, huidskleur, afkomst, geloof en sexe
Klik op www hieronder en je komt vanzelf op mijn weblog.

Amber
Site Admin
Berichten: 2695
Lid geworden op: 13-05-2013 14:52

Bericht door Amber » 05-08-2013 15:24

johnw schreef:Nou, het is natuurlijk vervelend dat je zo lang moet wachten, (en dat vind ik voor elke vakantieganger die nu ergens in een file staat) maar medelijden kan ik er niet voor opbrengen. Sorry hoor, maar je kiest hier zelf voor toch?

Het wordt pas echte ellende als je met regelmaat beroepsmatig mee te maken krijgt vind ik.
Natuurlijk; in een file staan en dan vooral beroepsmatig is natuurlijk altijd vervelend.
In het geval van die Marokkaanse gezinnen die vanuit geheel Europa naar Marokko reizen per auto is het niet altijd kiezen....natuurlijk, je kiest er voor om op vakantie te gaan en je bent dat niet verplicht, maar voor veel Marokkanen is het niet alleen vakantie, maar ook familiebezoek; iets wat ze vaak maar één keer per jaar maar vaak ook één keer in de paar jaar kunnen doen.
Het vliegtuig pakken is dan geen optie, want koop maar eens vliegtickets voor een gezin van ouders en een paar kinderen; dat is niet te betalen.
De enige optie is dan met de auto en dan ook nog binnen de schoolvakanties van de kinderen; laat dat nou precies de allerdrukste tijd zijn!
Het ligt dus allemaal wel iets genuanceerder....
Respect voor iedereen, ongeacht ras, huidskleur, afkomst, geloof en sexe
Klik op www hieronder en je komt vanzelf op mijn weblog.

maryam-ingrid
superlid
Berichten: 1929
Lid geworden op: 14-05-2013 20:25

Bericht door maryam-ingrid » 05-08-2013 15:36

@John:

Je wilt niet weten hoeveel mensen daar opeengepakt staan te wachten, veelal in de brandende zon. En dan heb ik het met name over de kinderen die uit de auto hangen. Wachten duurt voor een volwassene vaak lang maar voor kinderen betekent wachten een eindeloosheid.
Nog even een feest meepikken in vakantietijd. Wie wil dat nu niet. En moslims hebben maar twee feesten per jaar :wink:
Natuurlijk kiezen de mensen er zelf voor. En als je eenmaal op de plaats van bestemming bent is het "leed" snel vergeten.
Verder sluit ik me geheel aan bij de woorden van Amber.
Allé John, een beetje medelijden dan toch . . . voor die kindertjes??? :wave
Carpe Diem, het kan zo maar voorbij zijn . . .

Gast

Bericht door Gast » 05-08-2013 15:52

Medelijden voor de kindertjes oke, die kiezen er niet voor, dat doen hun ouders.

Maar zo staan er ook kindertjes in de file naar Oostenrijk, die kiezen er ook niet voor.

Dus medelijden voor de kindertjes ,oke, daar kan ik in mee gaan... :grin:

maryam-ingrid
superlid
Berichten: 1929
Lid geworden op: 14-05-2013 20:25

Bericht door maryam-ingrid » 05-08-2013 23:05

Oef.... missie volbracht :wink: :Hello
Carpe Diem, het kan zo maar voorbij zijn . . .

Plaats reactie