Dagindeling Ramadan

Ben je moslim, christen, joods, boeddhist, etc. discussiëer hier dan over jouw geloof.
Plaats reactie
maryam-ingrid
superlid
Berichten: 1929
Lid geworden op: 14-05-2013 20:25

Dagindeling Ramadan

Bericht door maryam-ingrid » 15-07-2013 17:03

Vandaag zijn we alweer bezig met de zesde vastendag. Gezien het feit dat we globaal 19 uur vasten van de 24 betekent zulks een nieuwe indeling van de dag/nacht, oftewel . .. go with the flow.
Om ongeveer 21.45 uur verbreken we het vasten en om ongeveer 03.15 begint het vasten opnieuw.
We eten anders, we slapen anders, enfin . . . je kunt je maar beter overgeven aan het ritme van de Ramadan anders kom je hopeloos in de knoei.
Ikzelf lig pas rond 03.30 uur in mijn bed tot ongeveer 12.30 uur.
En NATUURLIJK hoeven mijn buren geen rekening met mij te houden en kunnen hun kinderen schreeuwend en spelend de dag beginnen. Geen enkel punt.
En natuurlijk moet de glasbak die een straat verder op staat regelmatig geleegd worden en ik snap ook wel dat ze daarmee niet mee wachten totdat ik een keer uit bed stap. Ook geen punt.
Maar wat ik niet snap en ook niet WIL snappen is dat de heren van de gemeentelijke plantsoendienst vanochtend om 09.00 uur begonnen in onze straat met het snoeien van bomen en struiken met zo'n apparaat dat een hels kabaal maakte :twisted:
Oh, wat heb ik ze verwenst :roll: . Het ging door tot rond 11 uur en om 13.00 uur gingen ze verder. Kan dit niet gebeuren vóór de bouwvakvakantie?
In de straat achter ons wonen heel veel Turkse families en veel van hen vasten ook. Die zullen toch ook niet blij zijn geweest . . . :? :sad:
Een prachtig voorbeeld van het moeten vasten in een niet islamitisch land.
Ik klaag niet hoor . . . maar ik vraag me soms af :roll: :roll: :roll:
Carpe Diem, het kan zo maar voorbij zijn . . .

Gast

Bericht door Gast » 15-07-2013 17:16

Ik kan me voorstellen dat je daar wel gallisch van werd zo'n lawaai-apparaat.

Mijn jongste kwam met een ander probleem. Zij heeft veel buren die moslim zijn en de flat waar zij in woont staat niet zo goed bekend. Kinderen gooien afval op het speelveld en zelfs volwassenen kieperen overgebleven etensresten naar beneden.
Gister belde ze me op met de vraag of 'die Ramadan' al begonnen was. Op de toon waarop ze me het vroeg wist ik gelijk dat er weer iets mis was. Waarom vroeg ik haar. Nou zei ze, ik snap het niet hoor mam, hoe kan het nou zo'n puinbak zijn op het spelveld als ze vasten?
Ik had het antwoord ook niet natuurlijk.
Laatst hoorde ik haar zeggen: die moslims hier in de flat.......
Dat heb ik snel de kop ingedrukt en haar even duidelijk gemaakt dat het niets te maken heeft met Islam.

Gast

Bericht door Gast » 15-07-2013 17:32

ja,er wordt geen of weinig rekening gehouden met de RAMADAN.

maryam-ingrid
superlid
Berichten: 1929
Lid geworden op: 14-05-2013 20:25

Bericht door maryam-ingrid » 16-07-2013 15:42

er wordt geen of weinig rekening gehouden met de RAMADAN
Spinnetje, dat hoeft natuurlijk ook niet en dat vraag ik ook niet.
Wat ik niet snap is dat die snoeiwerkzaamheden moeten plaatsvinden in de vakantie. Vele mensen zijn nu thuis en profiteren nu van hun tuin/balkon e.d.
Het plezier vergaat je echter heel snel met zo'n kabaal. En dan denk ik, zou er überhaupt iemand bij de planning op de gemeente rekening houden met het feit dat in de vakantietijd mensen gewoon lekker thuis willen genieten. We hebben niet allemaal de mogelijkheid/de wens om te verkassen naar het buitenland tijdens de bouwvak.
Het is uiteraard zo zodra je als moslim de voordeur achter je dichttrekt de hele ramadansfeer is verdwenen. Dat geeft helemaal niets, het zij zo.
Maar ik vind het een gebrek aan respect (buiten de Ramadan om) om mensen in hun vakantietijd om deze manier te storen.
Nou ja, mijn mening dan hè :mrgreen:
Dat heb ik snel de kop ingedrukt en haar even duidelijk gemaakt dat het niets te maken heeft met Islam
Toffe reactie van je Nur :Hello . Er bestaat een gezegde: "gelukkig leerde ik eerst de islam kennen voordat ik de moslims ontmoette".
Afval naar beneden kwakken of wat dan ook is zoooooooooo niet islam. De islam is begaan met mensen en natuur. Ik zal nooit zo maar iets op straat gooien. Altijd in de prullebak.
Nog een voorbeeld: nu wij laat eten en laat opblijven zorgen we er ook voor dat we niet te hard praten, de TV niet staat te loeien en als we in de tuin zitten we stil zijn dan wel fluisteren. Respect voor je buren staat hoog in het vaandel in de islam.
Wat de moslim daar tenslotte zelf van maakt is een andere kwestie. :roll:
Carpe Diem, het kan zo maar voorbij zijn . . .

Gast

Bericht door Gast » 16-07-2013 15:51

nee...maar als ik in mijn omgeving kijk wordt er weinig met de ramadan rekening gehouden........

maryam-ingrid
superlid
Berichten: 1929
Lid geworden op: 14-05-2013 20:25

Bericht door maryam-ingrid » 16-07-2013 15:58

maar als ik in mijn omgeving kijk wordt er weinig met de ramadan rekening gehouden
Dat is nu eenmaal zo Spinnetje. Ik kan niemand verplichten om niet voor mijn neus te eten/drinken. Daarbij stoort dit mij persoonlijk in het geheel niet. Als moslim te leven in een niet islamitische staat kom je dit soort dingen tegen. Dat heb je gewoonweg als moslim te accepteren. En als er mensen zijn die wel rekening willen/kunnen houden met de vastentijd is dat uiteraard geweldig, maar ik verwacht op dit punt nada niente niks :grin:
Carpe Diem, het kan zo maar voorbij zijn . . .

Gast

Bericht door Gast » 16-07-2013 16:09

Vanmiddag weer een telefoontje van mijn jongste. Die Ramadan houdt haar toch wel bezig zeg! Ze vond het zo zielig voor die kindjes uit haar flat al dat vasten. :wink: Dus ik uitleggen hoe en wat en dat er ook moslims zijn die niet vasten, niet de Koran goed kennen en zelfs geen moskee hebben. O.a. een Alavitisch gezin waarmee ik bevriend ben.
Haar reactie: dan zijn het toch geen échte moslims!?
Dus verder vragen aan haar: een christen die op zondag een ijsje koopt, is dat dan ook geen échte christen?
Even was het stil.
Dus een spoedcursusje Islam, Christendom en Jodendom :wink:

maryam-ingrid
superlid
Berichten: 1929
Lid geworden op: 14-05-2013 20:25

Bericht door maryam-ingrid » 16-07-2013 16:13

Leuk hoor Nur, dit soort gesprekjes. Ik voer ze ook graag met mijn kinderen. En ze steken er altijd wat van op. En ik ook, want sommige dingen worden anders belicht door kinderen op een manier zoals ik het nooit zou bekijken.
En vertel je dochter dat het voor kinderen (vanaf de puberteit verplicht) een eer is om eindelijk mee te mogen vasten.
Mijn jongste is "in de leer" en vast halve dagen, daarna vliegt er een reep chocola naar binnen. Ze vast vrijwillig en wil absoluut zo graag meedoen . . . :lol:
Carpe Diem, het kan zo maar voorbij zijn . . .

Amber
Site Admin
Berichten: 2695
Lid geworden op: 13-05-2013 14:52

Bericht door Amber » 16-07-2013 21:38

Allemaal zo herkenbaar, datgene wat jullie schrijven.....in mijn omgeving en op mijn portiek wonen heel wat moslims en sommigen doen mee aan de Ramadan, anderen weer helemaal niet.
Ook binnen mijn gezin is dat zo; ik vast helemaal niet wegens mijn medische situatie, mijn jongste zoon doet weer wel mee, ofschoon hij de laatste week in Marokko was (vreselijk warm, zei hij, bijna niet te doen dat vasten),mijn oudste zoon doet weer niet mee en ook zijn vrouw (ook half-Marokkaans) vast niet.
Van huis uit heb ik mijn zoons wel aangeraden om (proberen) te vasten, maar ik, noch hun vader, heeft het ze ooit verplicht.
Ik ben voor vrije keuze.
Respect voor iedereen, ongeacht ras, huidskleur, afkomst, geloof en sexe
Klik op www hieronder en je komt vanzelf op mijn weblog.

maryam-ingrid
superlid
Berichten: 1929
Lid geworden op: 14-05-2013 20:25

Bericht door maryam-ingrid » 17-07-2013 15:36

Je kunt iemand niet verplichten om te vasten, noch om te bidden.
Immers, het vasten gebeurt met een intentie om te gaan vasten. Als je die intentie niet hebt wordt je vasten ook niet geaccepteerd. Bovendien creëer je dan de gelegenheid dat er stiekem wordt gesnaaid. En wat heb je dan? Het komt dus vanuit jezelf weliswaar opgelegd door de religie maar een ieder heeft een keus van wel/niet.
Mijn man vast ook niet wegens medische redenen en jongste hoeft nog niet, maar wil wel graag, maar niet te lang :lol:
Mijn andere drie kinderen vasten dus uit vrije wil. Ik vind het al bijzonder dat ze het volhouden met dit warme weer. Ben er ook blij om dat ze het doen en hiephiephoera valt dit jaar de complete ramadan in de vakantie. Als ze naar school gaan zit ik immer met mixed feelings: laat naar bed, geen vochtinname overdag dus ook weinig concentratie.
Tenslotte wil ik nog benadrukken dat het vasten een privé-zaak is. Het is tussen de moslim en Allah of je wel of niet vast. Iedereen moet voor zich weten wat hij doet. Er wordt vaak gesproken over sociale controle onder de moslims maar dat zie ik dan maar als een stimulering naar een niet-vastende toe dan als druk om toch maar vooral . . .
Carpe Diem, het kan zo maar voorbij zijn . . .

Plaats reactie