Het Offerfeest 2013

Ben je moslim, christen, joods, boeddhist, etc. discussiëer hier dan over jouw geloof.
Plaats reactie
Amber
Site Admin
Berichten: 2695
Lid geworden op: 13-05-2013 14:52

Het Offerfeest 2013

Bericht door Amber » 11-10-2013 12:25

Aanstaande dinsdag op 15 oktober 2013 is het islamitische Offerfeest, oftewel Schapenfeest oftewel Slachtfeest oftewel EID AL ADHA in het Arabisch.

15 t/m 17 oktober

Het Offerfeest, ook wel het Slachtfeest of het grote feest genoemd, wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender en duurt 3 dagen. Op de eerste dag van dit feest wordt een schaap of een ander dier geslacht door elke moslim die zich dit kan veroorloven, ter ere van de profeet Ibrahim, die bereid was zijn zoon te offeren in opdracht van Allah. Een gedeelte van het vlees van het geslachte dier wordt aan de armen gegeven. Tegenwoordig wordt soms afgezien van het slachten van een dier, maar wordt een geldbedrag overgemaakt voor de armen. De moskee wordt bezocht en mensen dragen nette en vaak nieuwe kleding.(Bron.Feestdagen.nl)

Tja, ik kan het me dus niet veroorloven om een heel schaap te slachten voor dit feest en mijn kinderen zijn zowiezo niet zo dol op schapenvlees, dus ik sla het slachten maar over als jullie het niet erg vinden.
Ik verwacht echter wél een lekker groot stuk schapenbout van mijn ex, want ik denk dat hij er wel ééntje zal gaan slachten.
Ik maak dan lekkere spiesjes van het vlees en dát lusten mijn zoons (en dan vooral mijn schoondochter) dan weer wél.
Heerlijk vers Marokkaans brood erbij en lekkere salade.
Het is een echt familiefeest en het wordt dan ook uitgebreid gevierd bij de islamitische families in Nederland.
Men gaat van tevoren naar de moskee, komt bij elkaar op bezoek en het vlees van het geslachte dier wordt verdeeld; een gedeelte ervan gaat naar mensen die het minder hebben.......


Afbeelding
Respect voor iedereen, ongeacht ras, huidskleur, afkomst, geloof en sexe
Klik op www hieronder en je komt vanzelf op mijn weblog.

maryam-ingrid
superlid
Berichten: 1929
Lid geworden op: 14-05-2013 20:25

Bericht door maryam-ingrid » 15-10-2013 12:08

Ik wens al mijn zusters hier een heel fijn offerfeest. Eid Mubarak Saeed
Carpe Diem, het kan zo maar voorbij zijn . . .

Plaats reactie