EID EL MOULOUD

Ben je moslim, christen, joods, boeddhist, etc. discussiëer hier dan over jouw geloof.
Plaats reactie
Amber
Site Admin
Berichten: 2695
Lid geworden op: 13-05-2013 14:52

EID EL MOULOUD

Bericht door Amber » 15-01-2014 13:17

Gisteren werd deze feestdag gevierd in Marokko; in Nederland viel het feest op 13 januari.
In Marokko had iedereen een vrije dag en waren alle overheidsdiensten gesloten.


Het is de viering van de geboortedag van de Profeet Mohammed.
Mohammed werd geboren in ± 570 van onze jaarrekening. Die gebeurtenis wordt door alle moslims uitbundig gevierd. Er wordt speciaal (zoet) eten bereid en gezongen en de gelovigen gaan 's avonds naar de moskee. Daar wordt dan gesproken over de profeet, over het islamitische geloof en er wordt uit de Koran gelezen.

De profeet Mohammed werd geboren op de twaalfde dag van rabie-al-awwal, de derde maand van het moslimjaar, omstreeks het jaar 570 van de christelijke jaartelling. Deze gebeuretnis wordt in de gehele moslimwereld uitbundig gevierd. Thuis en in de moskee bezingen mensen het leven van de profeet. Men eet vruchten en zoetigheid en drinkt mierzoete drankjes. Dit gebruik hangt nauw samen met het spreekwoordelijke Arabische 'zoet eten en zoet denken'. Het consumeren van zoetigheid staat voor moslims symbool voor de positieve manier van denken over de profeet.

Turken noemen deze dag waarop Mohammed werd geboren Mevlid Kandili. Mevlid betekent 'geboorte', Kandili 'kandelaar'. Dit laatste woord verwijst naar het Turkse gebruik om op bijzondere feestdagen 's avonds in de moskee alle lichten aan te steken. Turken eten op 'de Verlichte Nacht van de Geboorte' vaak een kom griesmeel met boter en honing. Dit was volgens de overlevering het lievelingsgerecht van Mohammed.
Bron: Beleven.org
Afbeelding
Respect voor iedereen, ongeacht ras, huidskleur, afkomst, geloof en sexe
Klik op www hieronder en je komt vanzelf op mijn weblog.

Gast

Bericht door Gast » 15-01-2014 16:35

Oh ja Amber, nu je het zegt herinner ik me deze dag weer.

Had best graag ergens willen aanschuiven tijdens het eten
of tegen theetijd :grin:

maryam-ingrid
superlid
Berichten: 1929
Lid geworden op: 14-05-2013 20:25

Bericht door maryam-ingrid » 16-01-2014 15:51

Wij doen er zelf niets aan. Het is een nieuwigheid ingevoerd na de dood van de Profeet (vzmh).
Mijn collega heeft een Turkse partner en vertelde inderdaad van het grootse feest aldaar.
De scholen zijn daar bovendien 2 weken gesloten. Ik vond het :shock:
Carpe Diem, het kan zo maar voorbij zijn . . .

Amber
Site Admin
Berichten: 2695
Lid geworden op: 13-05-2013 14:52

Bericht door Amber » 16-01-2014 16:57

Ik heb er ook nooit iets aan gedaan; mijn jongste zoon was geïrriteerd dat alles in Marokko (tenminste de overheid) niet werkte gedurende die dag(en). Hij is nu daar en wilde het e.e.a. regelen.
Ik vind wél dat in Marokko de boel wel vaak en lang plat ligt op en rond de feestdagen.....
Respect voor iedereen, ongeacht ras, huidskleur, afkomst, geloof en sexe
Klik op www hieronder en je komt vanzelf op mijn weblog.

maryam-ingrid
superlid
Berichten: 1929
Lid geworden op: 14-05-2013 20:25

Bericht door maryam-ingrid » 17-01-2014 09:20

Je krijgt dan inderdaad echt niets geregeld. Verplicht afwachten totdat men weer in beweging komt.
Tip: leg een kalender aan met feestdagen, dan sta je nooit voor verrassingen :roll:
Carpe Diem, het kan zo maar voorbij zijn . . .

Amina
lid
Berichten: 202
Lid geworden op: 20-01-2014 18:02

Bericht door Amina » 21-01-2014 18:54

In Nederland hebben wij ook nooit iets aan deze dag gedaan. In Marokko waren de kinderen 2 dagen vrij van school en ik merkte indd dat er veel winkels en instanties dicht waren. verder heb ik niks feestelijks gemerkt. En wij hebben dan ook niks speciaals gedaan. Deze dagen stonden al vast in de schoolkalender dus wij waren wel op de hoogte.

maryam-ingrid
superlid
Berichten: 1929
Lid geworden op: 14-05-2013 20:25

Bericht door maryam-ingrid » 22-01-2014 15:49

Amina gaan je kinderen daar naar school en hoe gaat dat qua taal maar vooral de gewenning?????
Carpe Diem, het kan zo maar voorbij zijn . . .

Plaats reactie