Feestdagen en Religies.Welke Feestdagen vieren jullie ?

Ben je moslim, christen, joods, boeddhist, etc. discussiëer hier dan over jouw geloof.
Gast

Feestdagen en Religies.Welke Feestdagen vieren jullie ?

Bericht door Gast » 27-05-2013 20:59

Ik vier iedere jaar bewust de Pasen omdat dat voor mij het een feest is van het eeuwige leven.
Jezus(voor mij een ziener en hoog paranormaal begaafd persoon)liet zich zien, hij verrees uit de dood aan zijn apostelen.
Ook de kruisweg die hij is gegaan maakt heel veel indruk op mij.
Hij werd aanbeden en tevens verguist.
Voor mij heeft het daarom een Symbolische waarde.
Zijn kruis droeg hij gelaten en hij is gestorven met het diepe geloof in zijn wederopstanding.Een bijna onmenselijk offer heeft hij gebracht.
Nl zijn leven!
Mijn geloof heet ook Universeel.
Wat voor feestdagen hebben voor jullie een grote betekenis?

Amber
Site Admin
Berichten: 2695
Lid geworden op: 13-05-2013 14:52

Bericht door Amber » 28-05-2013 11:19

Heel erg religieus en spiritueel ben ik niet, maar als gezin hebben we altijd alle feestdagen gevierd; de Nederlandse en de islamitische.
Dus dat zijn dan Pasen (vooral voor de eieren en de paashazen), Kerstmis (met boom, versieringen en kerstdiner), Sinterklaas (vooral (alweer) voor de kinderen, die geloofden in de Sint tot en met hun 8e verjaardag),
het Suikerfeest (einde van de vastenmaand Ramadan) en het Offerfeest.
Wat die feesten voor ons betekenden; tja, eigenlijk een heleboel gezelligheid in de familie- en vriendenkring. :D
Respect voor iedereen, ongeacht ras, huidskleur, afkomst, geloof en sexe
Klik op www hieronder en je komt vanzelf op mijn weblog.

Gast

Bericht door Gast » 28-05-2013 11:53

Ik ben niet zo'n vierder, het vieren zegt mij niet zo veel.
Ooit was er een predikant in onze gemeente, die het bestond om vanaf de kansel de gelovigen toe te voegen: "Zeker 65% van de hier aanwezigen zijn gekomen voor de kerstboom, de warme chocolade melk en de gevulde banketkrans. Graag geef ik u de gelegenheid daar als eerste nu van te gaan genieten, de echte kerkegangers zullen dat na de dienst doen". Het viel niet in goede aarde en men heeft zelfs gepoogd deze predikant te laten ontslaan, hetgeen gelukkig niet is gelukt.

Wat mij betreft mogen de "tweede" dagen worden omgezet in een reguliere vrije dag, die op elk gewenst moment kan worden opgenomen.
Hiermee geef je alle gelovigen in ons land de gelegenheid zelf te bepalen welke dagen zij wel en niet vrij wensen te hebben om een religieus feest te vieren.

maryam-ingrid
superlid
Berichten: 1929
Lid geworden op: 14-05-2013 20:25

Bericht door maryam-ingrid » 28-05-2013 12:50

Wij vieren alleen de islamitische feesten en dat zijn er 2, zoals gezegd het Suikerfeest na afloop van de Ramadan en het Offerfeest (schapenfeest).
Het Sinterklaasfeest had ik graag willen vieren doch is door toedoen van derden om zeep geholpen :twisted: :twisted:

Mijn werkgever maakt ieder jaar weer de opmerking dat ik als moslima toch wel heerlijk meeprofiteer van al die Christelijke feestdagen. Op mijn weerwoord dat ik graag die dagen inruil voor mijn 2 feesten heb ik nooit een antwoord gekregen. De held hahahaha. Dus ieder jaar opnieuw zijn reactie en dan zeg ik: i made you an offer you can't refuse . . . :whistle:
Carpe Diem, het kan zo maar voorbij zijn . . .

Amber
Site Admin
Berichten: 2695
Lid geworden op: 13-05-2013 14:52

Bericht door Amber » 28-05-2013 13:00

Jakkes, wat een akelige reactie van die werkgever van jou: "lekker mee profiteren van.." :x
Heb je niet tegen hem gezegd:"ja, maar dat is overmacht"?
Geeft hij je wel een vrije dag als je daarom vraagt om Suiker- en Offerfeest te kunnen vieren?
Mijn kinderen kregen altijd wel vrij van school daarvoor.
Respect voor iedereen, ongeacht ras, huidskleur, afkomst, geloof en sexe
Klik op www hieronder en je komt vanzelf op mijn weblog.

Gast

Bericht door Gast » 28-05-2013 13:49

Zie hier de ultieme argumentatie om alle 2e feestdagen af te schaffen en daar gewone snipperdagen voor te geven.

Een ieder kan dan zelf bepalen voor welke religieuze feesten men een vrije dag wil opnemen, voor zover die niet samenvallen met een reguliere vrije dag, zoals de zaterdag of zondag.

maryam-ingrid
superlid
Berichten: 1929
Lid geworden op: 14-05-2013 20:25

Bericht door maryam-ingrid » 28-05-2013 16:39

Jan ik ben voor :thumbsup

Amber, alhoewel het met een lach wordt gezegd en ook gepareerd zit er toch een ondertoon in :wink: .
Ik heb helaas niet altijd vrij met mijn eigen feestdagen. Ik dien dat te regelen met mijn collega en soms is het niet anders dan dat ik gewoon zit te werken :twisted:

De kinderen krijgen hier ook verlof met die dagen en gebruiken die ook.
Carpe Diem, het kan zo maar voorbij zijn . . .

Gast

Bericht door Gast » 24-06-2013 12:39

Er zijn maar een paar Joodse feestdagen die ik vier. Rosj Hasjana- Joods nieuwjaar, Jom Kippoer- grote Verzoendag, natuurlijk Pesach en Jom Hashoa- herdenking holocaust.

Jom Kippoer is voor mij persoonlijk een belangrijk feest.

Natuurlijk heb ik met kerst een kerstboom staan :wink:

maryam-ingrid
superlid
Berichten: 1929
Lid geworden op: 14-05-2013 20:25

Bericht door maryam-ingrid » 24-06-2013 21:20

Waarom Yom Kippour Nur? Als ik vragen mag :oops:
Carpe Diem, het kan zo maar voorbij zijn . . .

Gast

Bericht door Gast » 25-06-2013 10:13

Natuurlijk mag je me dat vragen! Jom Kippoer is een periode en dag van inkeer, vergeving voor jezelf en aan anderen. De gebeden op deze dag spreken me erg aan.

Plaats reactie