Feestdagen en Religies.Welke Feestdagen vieren jullie ?

Ben je moslim, christen, joods, boeddhist, etc. discussiëer hier dan over jouw geloof.
Amber
Site Admin
Berichten: 2695
Lid geworden op: 13-05-2013 14:52

Bericht door Amber » 24-11-2013 12:34

Ik heb dan nog wel één zoon thuis,maar die is heel vaak bij z'n vader of in Marokko; de laatste jaren doe ik dus ook bijna niets meer met de Kerst, hoewel ik dat vroeger, toen ik nog getrouwd was en de kinderen jonger, dat altijd wel deed.
Kerstontbijt met Kerststol, zelfgebakken tulband mét glazuur, kerstchocolaatjes en dat alles geserveerd op een mooi gedekte tafel.
Het huis versierd en natuurlijk een échte kerstboom.
Eigenlijk deed ik het precies zoals ik dat van huis uit gewend was...
De eerste kerstdag fonduen of gourmetten (tja, dat vond iedereen nu éénmaal lekker) met zelfgemaakte sausjes er bij en ijs toe en de tweede kerstdag altijd uit eten in een restaurant; ook dat was altijd feest.
Ik droeg dan mijn mooiste kaftan en reken maar dat ik daar veel bekijks mee had.
Kortom; gezellige dagen en helaas, dat is nu niet meer.
Een boom heb ik niet meer in huis vanaf vorig jaar; dat lag meer aan het feit dat niemand 'm voor me kon gaan halen.
Wél kerststerren op tafel en kaarsjes aan.
Mijn oudste zoon en schoondochter doen niet veel aan kerst; hebben ook geen boom en/of versieringen in huis en dat is jammer.
Mijn jongste zoon wil, als hij er is op eerste kerstdag, graag gourmetten; hij is gék op lekker aankliederen met z'n eigen eten :lol:
Tweede kerstdag doe ik verder niet veel;gewoon relaxen op de bank, TV kijken en lezen.
Respect voor iedereen, ongeacht ras, huidskleur, afkomst, geloof en sexe
Klik op www hieronder en je komt vanzelf op mijn weblog.

Gast

feestfdagen

Bericht door Gast » 24-11-2013 14:24

ja Kerst is nog steeds een feestdag als we thuis zijn dan staat er een boom en ook het kribje en de nodige versieringen en die blijven ook staan tot na 3 koningen als kan nog wat langer Kerkelijk is er voor ons niet bij daar hebben wij geen voldoening meer in goed en eerlijk leven is christen. wel lekker eten altijd te veeeeeelllll.. :oops:

Geertje
superlid
Berichten: 413
Lid geworden op: 17-05-2013 19:18

Bericht door Geertje » 24-11-2013 17:30

Kerst is voor mij niet meer hetzelfde als vroeger. Vroeger was het altijd gezellig met kerst, eten en lekker gezellig. Spelletjes doen enz.... Grote kerstboom en chocolaatjes...
Maar nu sinds 1997 toen mijn moeder ziek werd en tijdens kerst in het ziekenhuis lag is het allemaal anders. Ik heb toen dat jaar gewoon een pan nasi en een pan boerenkool gekookt, want ergens anders hadden we geen zin in. Het jaar daarop was ze er niet meer en sindsdien was kerst toch helemaal anders.
Ik heb nu ook gewoon zoiets van: Gewoon lekker doen waar je zelf zin in hebt! En waar je trek in hebt :-) Heb ook weleens een jaar met 1e kerstdag gewoon tosti gegeten.
En ach is best wel leuk. Ik heb namelijk moeite met al die mensen die per se met kerst heel veel willen eten en ontzettend luxe wil. Terwijl dit ook kan op een andere dag in het jaar :-
En soms is het ook gewoon lekker om met kerst in je pyama te blijven lopen :-)

Maar wat ook heel belangrijk is: Ik laat iedereen in zijn waarde wat ze willen met de feestdagen: gewoon lekker doen waar je zin in hebt en gelukkig van wordt!!!!

Gast

Bericht door Gast » 24-11-2013 17:38

Helemaal met je eens Geertje.
Zo werkt dat hier ook hoor...

Amber
Site Admin
Berichten: 2695
Lid geworden op: 13-05-2013 14:52

Bericht door Amber » 24-11-2013 19:34

We hebben ook wel eens op 2e kerstdag bij de dichtstbijzijnde McDonalds gezeten.......was óók gezellig :lol:
Afbeelding
Respect voor iedereen, ongeacht ras, huidskleur, afkomst, geloof en sexe
Klik op www hieronder en je komt vanzelf op mijn weblog.

Geertje
superlid
Berichten: 413
Lid geworden op: 17-05-2013 19:18

Bericht door Geertje » 24-11-2013 21:17

Ja hoor gewoon lekker doen wat je zelf wil, en je niets laten opdringen door een ander :grin:

Gast

Bericht door Gast » 24-11-2013 21:20

Zo leef ik al aan aantal jaren na mijn scheiding in 2000 en dat bevalt prima moet ik zeggen... :grin:

Gast

Bericht door Gast » 24-11-2013 22:06

Sinterklaas ben ik weer gaan vieren toen mijn kleinzoon geboren is. Daar kijk ik nu ook weer naar uit, blije koppie van hem :grin:

Kerst heb ik moeite mee. Ik heb bij kerst een dubbel gevoel. Het jaar waarin Manuel overleed heb ik met kerst een heel nare ervaring opgedaan en sindsdien is kerst een beladen toestand.
Nu de kinderen uit huis zijn wordt het wat makkelijker. Voor hun vierde ik het nog toen ze thuis woonden.
Vorig jaar heb ik voor het eerst geen kerstboom neergezet, had er geen zin meer in. Mijn dochter had zelf en kerstboom staan dus voor mijn kleinzoon hoefde ik geen boom neer te zetten.
Wel eten we samen op één van de kerstdagen, meestal toch wel Spaans :wink:

Lekker NIETS hoeven met kerst is zalig! Hoef je niet Rooms voor te zijn
:wink: :lol:

Gast

Bericht door Gast » 15-01-2014 01:13

Ik ben allergisch voor gristelijke feestdagen het is allemaal zo opgelegd en kunstmatig vrolijk doen.
Zal ook wel komen omdat het bij ons thuis dan dubbel feest was.
Mijn ouders gooiden elkaar dan met pannen en serviesgoed om de oren :ole

Amber
Site Admin
Berichten: 2695
Lid geworden op: 13-05-2013 14:52

Bericht door Amber » 15-01-2014 13:22

Tja,dan kan ik me heel goed voorstellen dat je geen behoefte hebt aan die "verplichte" feestdagen;het moet wél gezellig blijven, nietwaar? :grin:
Respect voor iedereen, ongeacht ras, huidskleur, afkomst, geloof en sexe
Klik op www hieronder en je komt vanzelf op mijn weblog.

Plaats reactie