Column:niet Hollands genoeg voor Hollandse Nieuwe?

Heb je iets interessants, vreemds, grappigs of opmerkelijks gelezen in de media, deel het hier met ons
Plaats reactie
Amber
Site Admin
Berichten: 2695
Lid geworden op: 13-05-2013 14:52

Column:niet Hollands genoeg voor Hollandse Nieuwe?

Bericht door Amber » 02-07-2013 14:54

‘Om Hollandse Nieuwe te verkopen ben ik blijkbaar niet Hollands genoeg’

Ingezonden door Imane Bouzid op "Wij blijven hier"

Tot een paar jaar geleden, heb ik mijn hele leven maar twee Marokkaanse vriendinnetjes gehad. Vroeger werd ik altijd ‘verkaasd’ genoemd, omdat ik een net iets te Nederlands accent heb. Op straat heb ik vaak genoeg rare opmerkingen of blikken gehad als ik met mijn paardrijkleren langs fietste en nee, die fiets was niet gestolen. Voor grammatica, spellen en formuleren haalde ik uitsluitend achten en negens. En op mijn oude kakkerschool waar 95% van de leerlingen Nederlands is, was ik meer dan geaccepteerd en kon iedereen het goed met mij vinden. Ik houd van kaas en tulpen en ik vind het heerlijk om naar koeien en schapen te kijken. Ik ben een trouwe supporter van het Nederlands elftal en het Wilhelmus ken ik uit mijn hoofd.
Afbeelding
Hollandser dan dit kan niet, te weten dat de gemiddelde Nederlander nog minder Hollands is dan ik. Ik heb mijzelf daarom ook altijd beschouwd als een Nederlander. Het enige verschil tussen mij en de ‘echte’ Nederlanders is het feit dat mijn ouders uit Marokko komen.

Ik zie het als een verrijking. Naast stamppot, kan ik ook verrukkelijke couscous maken. Jan Smit en André Hazes zijn leuk, maar mijn muzieksmaak reikt tot het verre Midden-Oosten. Bovendien geniet ik van het voordeel dat mijn hersens nieuwe talen als een spons opzuigen door mijn tweetalige opvoeding: ik kan mij redden in zes talen.

Daarnaast ben ik moslim. Daarom draag ik een hoofddoek. Wie zou denken dat je daar in Rotterdam en omgeving problemen mee zou krijgen? Niets is minder waar.

Toen ik gister voor de zoveelste keer naar vacatures zocht kwam ik een advertentie tegen van een viskraam in Vlaardingen: verkoopster gezocht, leeftijd 17/20 jr. Perfect. Het telefoongesprek dat ik daarna had met een hele enthousiaste meneer was heel positief. Ik mocht de volgende dag al komen om een dagje mee te kijken. Helaas, van dat dagje is niets gekomen. Ik ben niet Hollands genoeg.

Ik kwam aanlopen bij het betreffende kraampje en ik vond al dat de man en vrouw die aan het werk waren, mijn glimlach niet echt warm beantwoordden. Ik wachtte netjes af totdat ze klaar waren met de drie klanten die er stonden om te vertellen waar ik voor kwam. Het gesprek dat daarop volgde was in een minuut of twee klaar. ‘Ja, we gaan even kijken…’ zei de beste man, ‘want jij bent Turks hé?’ Geen hand, geen ‘hoe gaat het’ maar of ik Turks was. Het drong nog niet echt tot me door en ik antwoordde snel dat ik Marokkaans ben. ‘Ja, want kijk, wij verkopen hier Hollandse waar en… Ja, het is Hollandse waar, jij doet dat ‘doekie’ ook nooit af zeker?’ Langzaam besefte ik wat hij wilde zeggen en hij ging verder met zijn vage gemompel over ‘Hollandse waar’ en dat zo’n ‘doekie’ dat niet vertegenwoordigt, dat het raar staat. Hij zei er nog doodleuk bij dat ik niet voor ‘Jan Lul’ had hoeven komen als ik het aan de telefoon al had gezegd. Sprakeloos was ik.

Ik kon niks meer uitbrengen dan een ‘is goed’ en ‘ik snap het’. In tranen liep ik terug naar de trein, ik snapte het helemaal niet. Ik had nooit gedacht dat míj dit zou overkomen. Op school maakte ik met trillende vingers nog even een verslag af en nadat ik was bijgekomen ging ik naar huis.

Onderweg naar mijn eigen vertrouwde stad, kreeg ik van alle kanten een lieve glimlach van vreemden. Het ligt niet aan mij, de kraameigenaar mist nu een geweldige jonge meid in zijn team en half voldaan liep ik mijn huis binnen. Best ironisch trouwens, op veel aankondigingsborden van ‘Hollandse Nieuwe’ staat een foto of tekening van een dame met zo’n zelfde ‘doekie’.

Van mij bent u nog niet af.

Bron:Wijblijvenhier.nl
Respect voor iedereen, ongeacht ras, huidskleur, afkomst, geloof en sexe
Klik op www hieronder en je komt vanzelf op mijn weblog.

maryam-ingrid
superlid
Berichten: 1929
Lid geworden op: 14-05-2013 20:25

Bericht door maryam-ingrid » 02-07-2013 16:36

Jan zei het in een ander topic zo treffend: een IQ als een visstick.
Niets aan toe te voegen :sad:
Carpe Diem, het kan zo maar voorbij zijn . . .

Amber
Site Admin
Berichten: 2695
Lid geworden op: 13-05-2013 14:52

Bericht door Amber » 02-07-2013 16:40

Je bedoelt hopenlijk die visboer? :wink:
Respect voor iedereen, ongeacht ras, huidskleur, afkomst, geloof en sexe
Klik op www hieronder en je komt vanzelf op mijn weblog.

maryam-ingrid
superlid
Berichten: 1929
Lid geworden op: 14-05-2013 20:25

Bericht door maryam-ingrid » 02-07-2013 16:44

Wuhahahahahaha Jaaaaaaaaaaa Natuuuuuuuuulukkkkkk :rofl
Carpe Diem, het kan zo maar voorbij zijn . . .

Gast

Bericht door Gast » 02-07-2013 18:47

tjeetje................wat zijn wij ollanders toch ruimdenkend he?? :roll: Zolang het maar niet in ons achtertuintje gebeurt.De volgende keer trek je klompen en een echte Nederlandse klederdrachtjurk aan....
Oja,vergeet niet molens in je achertuin te zetten he.....maak daar een foto van en stuur dit mee met de Solliicitatiebrieven!!Gegarandeerd succes.....pppppppffffffffffffffff moe wordt ik van die ollanders die altijd wat te mauwen hebben...........

Amber
Site Admin
Berichten: 2695
Lid geworden op: 13-05-2013 14:52

Bericht door Amber » 03-07-2013 13:05

Als mensen nou maar eerst eens begonnen met te kijken WIE iemand is en niet WAT iemand is.....dan waren we al een heel stuk op de goede weg.

Afbeelding
Respect voor iedereen, ongeacht ras, huidskleur, afkomst, geloof en sexe
Klik op www hieronder en je komt vanzelf op mijn weblog.

Gast

Bericht door Gast » 03-07-2013 13:09

Amber, er zijn helaas nog veel wegkijkers. :cry:

maryam-ingrid
superlid
Berichten: 1929
Lid geworden op: 14-05-2013 20:25

Bericht door maryam-ingrid » 03-07-2013 15:54

Leuk plaatje Amber. FF doormailen naar die nepblonde in jouw stad
Carpe Diem, het kan zo maar voorbij zijn . . .

Amber
Site Admin
Berichten: 2695
Lid geworden op: 13-05-2013 14:52

Bericht door Amber » 03-07-2013 17:42

Goed idee, maar ik denk dat hij het heus wel weet...... :wink:
Respect voor iedereen, ongeacht ras, huidskleur, afkomst, geloof en sexe
Klik op www hieronder en je komt vanzelf op mijn weblog.

Plaats reactie