Zigeunersaus discriminerend?

Heb je iets interessants, vreemds, grappigs of opmerkelijks gelezen in de media, deel het hier met ons
Plaats reactie
Amber
Site Admin
Berichten: 2695
Lid geworden op: 13-05-2013 14:52

Zigeunersaus discriminerend?

Bericht door Amber » 15-08-2013 12:24

'Zigeunersaus discriminerend'

Zigeunersaus mag zich in het rijtje van 'discriminerende lekkernijen' negerzoen, jodenkoek en moorkop scharen. In Duitsland zijn Roma en Sinti, in de volksmond ook wel zigeuners genoemd, klaar met de naam van de saus. Die zou discriminerend zijn.
Ze hebben fabrikanten gevraagd een andere naam te bedenken. 'Pikante saus' zou beter zijn volgens de verenigingen die de oproep hebben gedaan. 'Het woord zigeuner is onomstreden discriminerend', aldus een advocaat.

Of het tot een naamswijziging komt, is nog ongewis. De fabrikanten van zigeunersaus zien geen racisme in de naam, die bovendien al lang in zwang is.
Bron: AD.nl

Wat vinden jullie? Is het woord op zich discriminerend nét als benamingen van andere etenswaren hierboven genoemd?
Moeten de Roma en Sinti eigenlijk maar niet zo zeuren of hebben ze wel een punt?
De benaming is gebaseerd op het feit dat er paprika/paprikapoeder is gebruikt in de saus (zie ook de benaming "zigeunerschnitzel") en men gaat ervan uit dat zigeuners die over het algemeen uit de Balkanlanden afkomstig zijn vaak paprika gebruiken (in de Goulash bijvoorbeeld)
:grin:
Afbeelding
Respect voor iedereen, ongeacht ras, huidskleur, afkomst, geloof en sexe
Klik op www hieronder en je komt vanzelf op mijn weblog.

maryam-ingrid
superlid
Berichten: 1929
Lid geworden op: 14-05-2013 20:25

Bericht door maryam-ingrid » 15-08-2013 15:53

Ik vind het algeheel ingeburgerde namen die toentertijd zonder enig protest van wie dan ook zijn ingevoerd. Maar nu anno 2013 zou je het niet kunnen maken om een nieuwe naam (negatief) verwijzend naar een bevolkingsgroep in de markt te zetten.
Als ik denk aan een moorkop loopt me het water uit de mond en denk ik absoluut aan niets anders dan aan zo'n overheerlijke slagroomtoeter. :mrgreen:
Carpe Diem, het kan zo maar voorbij zijn . . .

Amber
Site Admin
Berichten: 2695
Lid geworden op: 13-05-2013 14:52

Bericht door Amber » 15-08-2013 20:03

Ik vind het een beetje spijkers op laag water zoeken.....het zijn ingeburgerde benamingen net zoals destijd die Jodekoeken en Negerzoenen en ik vind er zelf niets discriminerends aan.
Tóch zijn deze benamingen aangepast omdat mensen ze aanstootgevend vonden en dat kan ik dan ook wel weer billijken.
Respect voor iedereen, ongeacht ras, huidskleur, afkomst, geloof en sexe
Klik op www hieronder en je komt vanzelf op mijn weblog.

Gast

Bericht door Gast » 15-08-2013 20:24

Je kan het ook overdrijven.
Het zijn namen of aanduidingen die komen en gaan.
Ik heb niks tegen de "Negerzoen" en ook niet tegen "Zigeunersaus".

Tata Mirando, ja de oude, die al een jaar of wat in de Zigeunerhemel vertoeft, hij noemde zichzelf een zigeuner, ze worden ook wel reizigers genoemd en wat maakt het uit. Ik heb een paar keer bij hem gegeten en het was apart en erg lekker.
Als wij "Chinees" gaan halen, is er geen Chinese man of vrouw, die zich gediscrimineerd voelt.

Het zal wel weer een opzetje zijn van een bijgoochem, die er een slaatje uit wil slaan. Misschien hoopt hij/zij wel op een leuke prop eurootjes als zwijggeld.

Gast

Bericht door Gast » 17-08-2013 13:20

nee,zelf heb ik hier geen problemen mee.
Alhoewel de negerzoen geen negerzoen meer genoemd mag worden.
Maar hoe moet dit dan met ZWARTE PIET?
En het regent OUWEWIJVEN.?
Nou moet ik wel zeggen dat ZIGEUNERS eigenlijk een scheldnaam is hoor.Ze worden het liefst Roma of Sinty genoemd

Amber
Site Admin
Berichten: 2695
Lid geworden op: 13-05-2013 14:52

Bericht door Amber » 17-08-2013 13:46

Ik heb geprobeerd op te zoeken waar het woord "zigeuner" nu eigenlijk vandaan komt en waarom dat woord zo discriminerend klinkt in de oren van de Roma en de Sinti (zoals ze natuurlijk eigenlijk heten), maar ik kan er niet iets over vinden.
De Roma en de Sinti vinden dat woord discriminerend en ik wil graag te weten komen waaróm dan...
Respect voor iedereen, ongeacht ras, huidskleur, afkomst, geloof en sexe
Klik op www hieronder en je komt vanzelf op mijn weblog.

Gast

Bericht door Gast » 17-08-2013 13:47

ik heb het ooit geweten maar ben het vergeten........... :roll:

Gast

Bericht door Gast » 17-08-2013 13:55

Het woord zigeuner (cigan, tsigane) zou afkomstig zijn van Athiganoi: het Grieks voor "onaanraakbaren". Athiganoi zou ook verwijzen naar een oude sekte in Klein-Azië.

Gast

Bericht door Gast » 17-08-2013 21:21

Ik heb hier ook geen probleem mee hoor en vind het ook een beetje overdreven gedoe.

Mag dan Arnhemse meisjes ook niet meer? Of Boerenjongens? Javaanse jongens?

En wat te denken van die mooie plantjes, die "Afrikaantjes"? :grin:

Geertje
superlid
Berichten: 413
Lid geworden op: 17-05-2013 19:18

Bericht door Geertje » 17-08-2013 22:24

Ik vind sommige dingen toch echt wel ver gezocht..... Die namen bestaan al zo lang.....

Plaats reactie