Ik hou van Holland

Heb je iets interessants, vreemds, grappigs of opmerkelijks gelezen in de media, deel het hier met ons
Plaats reactie
Amber
Site Admin
Berichten: 2695
Lid geworden op: 13-05-2013 14:52

Ik hou van Holland

Bericht door Amber » 05-02-2014 15:38

Dit is een column van Hasna el Maroudi, redacteur bij JOOP.nl.....
Ik vond het wel een goed stuk, maar lees ook eens de reacties die onder die column staan......


Ik hou van Holland

Wie goed kijkt ziet dat het met Nederland lang zo slecht niet gaat

Maandag liep ik in Rotterdam over de Tweede Middellandstraat. Ingeklemd tussen het Oude en het Nieuwe Westen is de straat een ratjetoe van winkels. Van belhuizen tot islamitische slagerijen, van Surinaamse supermarkten tot winkels waar je 100% natural hair kunt krijgen, tot Espresso Dates, een typisch hipster koffiebar met een mooi houten interieur, zoals ze overal in de Randstad opduiken. Met één verschil: de Marokkaanse inslag. Hier vind je naast de lekkerste espresso ook echte Marokkaanse muntthee (lees: met naast verse munt ook een kilo suiker en Chinese thee) en andere Marokkaanse lekkernijen. Terwijl de zon moedig haar eerste poging deed om de winterkou te verjagen, voelde ik de eerste lentekriebels opkomen. 'Wat hou ik toch van Nederland!' verzuchtte ik blij.
Het gevoel overvalt me wel vaker, maar nu was het intenser. Door het contrast met waar ik een dag eerder rondliep, werd mijn liefde voor Nederland en haar multiculturele samenleving aangewakkerd.
Zuid-Afrika was het toneel van mijn laatste avontuur. Van Kaapstad tot Port Elizabeth hopte ik van de ene blanke enclave naar de andere. Townships trokken aan me voorbij. 'Veilig' vanachter het autoraam staarde ik de zwarte wijken in. De enige momenten dat ik daadwerkelijk in aanraking kwam met de zwarte bevolking, was wanneer ik ’s ochtends mijn zwarte koffie bestelde en 'yes ma’am' als respons kreeg. Met een unheimlich gevoel als gevolg.
Begrijp me niet verkeerd: Zuid-Afrika is ontzettend mooi en indrukwekkend. Ik kan zo honderden redenen verzinnen om het land snel weer te bezoeken. Het landschap, Kaapstad, het eten, Kaapstad, de Indische Oceaan, Kaapstad, olifanten… Kaapstad. Het land is een verrukking. Maar onder die laag van gelukzaligheid, sluimert de nasleep van de Apartheid. Bordjes bij deuren met teksten als 'vir gebruik deur blankes' zijn weliswaar verdwenen, maar de onderlinge verdeeldheid, met als versterker onder meer de economische apartheid, is overal voelbaar. Blank en zwart mengen niet.
...
Lees de rest van de column HIER OP JOOP.NL (klik)
Respect voor iedereen, ongeacht ras, huidskleur, afkomst, geloof en sexe
Klik op www hieronder en je komt vanzelf op mijn weblog.

maryam-ingrid
superlid
Berichten: 1929
Lid geworden op: 14-05-2013 20:25

Bericht door maryam-ingrid » 06-02-2014 15:28

Inderdaad goed stuk!
En, ach, reacties lees ik al lang niet meer.
Ik bespaar me het lezen van veellal puinzooi :?
Carpe Diem, het kan zo maar voorbij zijn . . .

Amina
lid
Berichten: 202
Lid geworden op: 20-01-2014 18:02

Bericht door Amina » 09-02-2014 13:20

Goed geschreven. Ik lees de reacties ook bijna nooit.

Plaats reactie