Jellaba's

plaats hier alles wat met mode te maken heeft
Amber
Site Admin
Berichten: 2695
Lid geworden op: 13-05-2013 14:52

Jellaba's

Bericht door Amber » 28-06-2013 18:43

Mijn jongste zoon is pas weer uit Marokko terug; hij heeft voor mij weer 2 nieuwe jellaba's meegebracht; zélf de stof uitgezocht op de stoffenmarkt in Casablanca en naar mijn kleermakertje aldaar gebracht, die de stofjes heeft veranderd in twee mooie creaties.
Ik heb ze inmiddels al buiten uitgeprobeerd en kreeg veel complimenten, net als altijd...... :lol:(ze zijn eigenlijk nog een beetje te luchtig voor het weertype dat we nu hebben) :roll:
Het aantal nieuwe zomerjellaba's staat nu op 3; mijn zoon heeft de smaak te pakken :lol:

Afbeelding
Dit is niet één van mijn jellaba;s hoor; deze afbeelding is alleen om je een idee te geven (voor wie dat niet weten) wat een jellaba is.....
Respect voor iedereen, ongeacht ras, huidskleur, afkomst, geloof en sexe
Klik op www hieronder en je komt vanzelf op mijn weblog.

Geertje
superlid
Berichten: 413
Lid geworden op: 17-05-2013 19:18

Bericht door Geertje » 28-06-2013 18:50

Heel mooi! En welke kleur heeft je zoon voor je uitgezocht?

Amber
Site Admin
Berichten: 2695
Lid geworden op: 13-05-2013 14:52

Bericht door Amber » 28-06-2013 19:25

De laatste twee die hij meebracht waren lichtblauw met donkerblauwe bloemen en de andere was turkoise met paars......
Zegt je nu nog niks denk ik; ik zal eens kijken of ik er een paar foto's van kan plaatsen... :grin:
Respect voor iedereen, ongeacht ras, huidskleur, afkomst, geloof en sexe
Klik op www hieronder en je komt vanzelf op mijn weblog.

maryam-ingrid
superlid
Berichten: 1929
Lid geworden op: 14-05-2013 20:25

Bericht door maryam-ingrid » 28-06-2013 20:14

Leuk hoor Amber. Dat zijn nog eens leuke cadeautjes uit Marokko.
Ik heb er drie in Marokko.
Een donkergrijs met een donkerrode streep.
Een goudkleurige met donkerrood
En vorig jaar een nieuwe, lichtpaars met een roze bloemmotief halverwege.
Ik draag ze heel erg graag als ik daar ben.
Hier zou ik dat ook wel willen, soms, maar manlief vindt dat dan weer hmmmm
Ben benieuwd naar je foto´s :grin:
Carpe Diem, het kan zo maar voorbij zijn . . .

Amber
Site Admin
Berichten: 2695
Lid geworden op: 13-05-2013 14:52

Bericht door Amber » 28-06-2013 20:21

Ik heb een hele uitgebreide collectie jellaba's voor de winter en voor de zomer; het zijn er, denk ik, want ik tel ze natuurlijk niet steeds, een stuk of dertig.
Vroeger wisselde ik het nog wel eens af met een jas, maar de laatste jaren draag ik niets anders meer.
Ze zitten me lekker en ze staan me mooi, dus waarom niet?
:grin:
Respect voor iedereen, ongeacht ras, huidskleur, afkomst, geloof en sexe
Klik op www hieronder en je komt vanzelf op mijn weblog.

Geertje
superlid
Berichten: 413
Lid geworden op: 17-05-2013 19:18

Bericht door Geertje » 28-06-2013 21:26

Mag ik vragen waarom/wanneer je zo een Jellaba draagt? Ik ben daar namelijk helemaal niet van op de hoogte. Ik vind ze wel altijd heel erg mooi.

Geertje
superlid
Berichten: 413
Lid geworden op: 17-05-2013 19:18

Bericht door Geertje » 28-06-2013 21:32

Wat ik wel vaak hoor als ik op de lapsjesmarkt in Utrecht loop, dat ze hier de stoffen goedkoop kopen en dan meenemen naar Marokko en daar bij de kleermaker kleding van laten maken. Hoorde dat dat dan goedkoper was dan in Marokko de stoffen te kopen........

Ik vind wel altijd de kanten en banden zo mooi, ben altijd aan het kijken of ik dat kan verwerken in de lingerie. Maar vaak zijn de kanten stoffen zo stug en voelen hard aan en dat vind ik wel erg jammer.... Heb wel eens bandjes gekocht en deze verwerkt. Op Kanaleneiland in Utrecht op de vrijdagochtend markt staat ook altijd een grote fourniturenkraam met mooie bandjes..... Sta ik altijd verlekkerd te kijken :grin:

Amber
Site Admin
Berichten: 2695
Lid geworden op: 13-05-2013 14:52

Bericht door Amber » 29-06-2013 16:27

Geertje schreef:Mag ik vragen waarom/wanneer je zo een Jellaba draagt? Ik ben daar namelijk helemaal niet van op de hoogte. Ik vind ze wel altijd heel erg mooi.
Ik draag altijd een jellaba als ik naar buiten ga; je kunt het zien als een soort lange "overjas"; je draagt het over je kleding als je naar buiten gaat.
Ik ben (zoals je misschien wel weet) meer dan 30 jaar met een Marokkaanse man getrouwd geweest; door mijn vakanties in Marokko ben ik erg gesteld geraakt op de traditionele maar ook moderne Marokkaanse kleding.
In het begin droeg ik die kleding alleen wanneer ik in Marokko was; éérst leende ik ze van mijn toenmalige schoonmoeder want die had dezelfde maat als ik, later liet ik ze steeds vaker daar maken.
Je kunt ze natuurlijk ook kant en klaar kopen.
Later kocht ik allerlei stoffen op de Haagsche markt, omdat die idd. niet zo duur zijn en omdat die stoffen in Marokko niet voorkomen. Over het algemeen zijn stoffen die je in Marokko koopt niet duurder dan hier, maar ze zijn vaak wel standaard; zodat je in bijna elke stad in Marokko waar je komt dezelfde stoffen en motieven ziet.
Dat laatste is dus vaak de reden dat Marokkaanse vrouwen de stoffen liever hier in Nederland kopen; ook om ze cadeau te doen aan vrienden en familie; dat wordt erg op prijs gesteld.
Tegenwoordig draag ik alleen nog maar Marokkaanse kleding, dus ook in Nederland.
Omdat het lekker zit en omdat het mooi is.
Ik heb zoals ik al schreef een kleermakertje in Casablanca die mijn maten heeft en heel mooi werk levert voor weinig geld.
Hij kiest zélf de bijbehorende banden en kanten voor de kleding, zodat die precies matchen met het kledingstuk.
Respect voor iedereen, ongeacht ras, huidskleur, afkomst, geloof en sexe
Klik op www hieronder en je komt vanzelf op mijn weblog.

Amber
Site Admin
Berichten: 2695
Lid geworden op: 13-05-2013 14:52

Bericht door Amber » 02-07-2013 13:46

Zoals beloofd; de foto's van mijn laatste drie jellaba's.
Klik op de foto's om ze te vergroten:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Respect voor iedereen, ongeacht ras, huidskleur, afkomst, geloof en sexe
Klik op www hieronder en je komt vanzelf op mijn weblog.

Geertje
superlid
Berichten: 413
Lid geworden op: 17-05-2013 19:18

Bericht door Geertje » 02-07-2013 15:17

Heel mooi zin ze! Zal ook wel gewoon lekker zitten :grin:

Plaats reactie