Elke straf is toch eindig?

Is iets je opgevallen in het nieuws of zijn er politieke zaken en opinies die je interesseren?
Gast

Bericht door Gast » 01-10-2013 13:08

Het is denk ik niet goed duidelijk wat ik beoogde met mijn item.
Het gaat me niet in eerste instantie over de hoogte en/of zwaarte van de straf, het gaat me er om, of een straf ook eindig is.
Ik heb best wel begrip voor de slachtoffers en de familie en bekenden, ik geloof zelfs, dat ik zelf ook zeer rancuneus zou zijn.
Maar het gaat me hier meer om de instanties, die zichzelf boven de uitspraak van de rechter verheven voelen en de straf van een delinquent nog even extra verzwaren en verlengen, want anders kan ik het gebeuren nu ook weer rond deze man niet zien.

Kijk, als je stelt, dat je de straf niet hoog of zwaar genoeg vindt, dan staan je wegen ter beschikking, waarlangs je kan pogen er wat aan te doen, maar het opleggen van een straf is in ons land voorbehouden aan de rechter en niemand anders.

Amber
Site Admin
Berichten: 2695
Lid geworden op: 13-05-2013 14:52

Bericht door Amber » 01-10-2013 13:19

Natuurlijk heeft alleen de rechter het recht om straffen op te leggen dus ook in het geval van deze pedofiel.
Die zat zijn opgelegde straf uit en daar zou het dan klaar mee moeten zijn?
Geen vervolgbegeleidingen en zo?
Zómaar weer loslaten op de samenleving?
Een straf is eindig, ja, maar er moet toch ook een soort preventie ingebouwd worden zodat de samenleving er van op aan kan dat de gestrafte er van wordt weerhouden om in herhaling te vervallen.....
Respect voor iedereen, ongeacht ras, huidskleur, afkomst, geloof en sexe
Klik op www hieronder en je komt vanzelf op mijn weblog.

Gast

Bericht door Gast » 01-10-2013 13:33

Sorry, maar ik vind dat in bepaalde gevallen dat een straf niet eindig kan zijn.

Dat is het leed van de slachtoffer(s) ook meestal niet.

Ik vind wel dat er hiermee in het begin, voordat de straf wordt uitgesproken al rekening moet gaan houden.

Niet zoals Jan bedoelt, dat als de straf is opgelegd en volbracht, één of ander bureautje of gemeente achteraf nog sancties op gaat leggen.

Ik denk hierbij aan pedofilie, daarbij zou tegelijk met het uitspreken van de straf opgelegd kunnen worden dat de dader niet meer in een straal van zoveel kilometer in de buurt van het slachtoffer zou mogen wonen.

Gast

Bericht door Gast » 01-10-2013 13:41

Begeleiding, jazeker en daar al mee beginnen als de straf aanvangt. Die begeleiding mag er best heel dicht op zitten en ook wel met strikte voorwaarden, niks mis mee, maar dan niet nog even extra chicaneren en sarren, dat is overbodig en onwenselijk.

Wat er gebeurt is met de man uit Eindhoven, die uiteindelijk toch de gehele straf heeft uitgezeten en nu niet meer binnen de termen van reclasseringstoezicht valt, is zo verschrikkelijk stompzinnig, ik heb er geen woorden voor.
Hij werd opgejaagd van hot naar haar en omdat hij dankzij dat opjagen niet aan de voorwaarden voldeed, mocht hij de volledige straf uitzitten.
Dat vind ik misbruik van macht en absoluut laakbaar gedrag van de lagere overheid en hier had de landelijke overheid in moeten grijpen, wat ze niet heeft gedaan, ten onrechte.

En wat hebben ze bereikt? De man is nu ongrijpbaar en er wordt niks meer aan begeleiding gedaan, nou daar ben je dan mooi klaar mee.

Gast

Bericht door Gast » 01-10-2013 17:41

En men blijft grove fouten maken, zoals ook gebleken is t.o.v. de vader
van beide broertjes uit Zeist. Een heel andere zaak, maar ook hij werd
'begeleid' door een zgn beschermende instantie.
De fatale gevolgen zijn ons bekend.

Wellicht moet hun financierder, het Ministerie van Justitie, een
controlerende taak gaan innemen voor zowel reclassering als ook
voor jeugdzorg?

De man uit Eindhoven blijft aangeschoten wild totdat er (door
vermoedelijk de reclassering, wie anders?) een voor alle partijen
draaglijke oplossing is gevonden ...
Een gemeente kun je hiermee niet belasten lijkt me.

Amber
Site Admin
Berichten: 2695
Lid geworden op: 13-05-2013 14:52

Bericht door Amber » 03-10-2013 13:10

Ook nu weer in het nieuws de vraag of de door de rechter opgelegde gevangenisstraf eindig is: er is een zeer opgefokte discussie gaande in de media over de vraag of Volkert van der Graaf, de moordenaar van Pim Fortuyn, op proefverlof mag, ja dan nee en of hij überhaupt (vervroegd, wegens goed gedrag) mag worden vrijgelaten.
Ik vraag me af of wanneer het over iemand zou gaan die volslagen onbekend was en die iemand had vermoord die wij ook niet kennen, er ook zo'n verhitte discussie zou plaatsvinden.
Is het ook in dit geval niet zo dat de opgelegde straf eindig is en dat Volkert van der Graaf moet worden vrijgelaten wanneer zijn straf er op zit?
Respect voor iedereen, ongeacht ras, huidskleur, afkomst, geloof en sexe
Klik op www hieronder en je komt vanzelf op mijn weblog.

Gast

Bericht door Gast » 03-10-2013 13:20

Ik vind dat ieder mens dezelfde rechten heeft in Nederland, dus geen uitzonderingen maken. Onderscheid maken tussen slachtoffers is geen goede zaak.

Gast

Bericht door Gast » 03-10-2013 13:25

ALS
Rutte woord houdt ( :yes) dan hoeft niemand
zich zorgen te maken ...

http://www.youtube.com/watch?v=8fW3lusdZw0

Amber
Site Admin
Berichten: 2695
Lid geworden op: 13-05-2013 14:52

Bericht door Amber » 03-10-2013 13:25

Ja precies Nur! De "onze Pim's" vliegen ons weer om de oren in de media; iedereen heeft zich er weer opgestort en probeert, als het even kan, er zijn politieke voordeel mee te doen; het is te walgelijk voor woorden.

Er worden dagelijks moordenaars, die hun straf (bijna) hebben uitgezeten, op proefverlof gestuurd of vrijgelaten; daar hoor je geen mens over.....
:mad:
Respect voor iedereen, ongeacht ras, huidskleur, afkomst, geloof en sexe
Klik op www hieronder en je komt vanzelf op mijn weblog.

Amber
Site Admin
Berichten: 2695
Lid geworden op: 13-05-2013 14:52

Bericht door Amber » 03-10-2013 13:29

Pluk schreef:ALS
Rutte woord houdt ( :yes) dan hoeft niemand
zich zorgen te maken ...

http://www.youtube.com/watch?v=8fW3lusdZw0
Ik denk niet dat Rutte zich kan en mag bemoeien met de gang van zaken rond het proefverlof/de vrijlating van Volkert van der Graaf.
Respect voor iedereen, ongeacht ras, huidskleur, afkomst, geloof en sexe
Klik op www hieronder en je komt vanzelf op mijn weblog.

Plaats reactie