Gescheiden zwemmen voor islamitische vrouwen

Is iets je opgevallen in het nieuws of zijn er politieke zaken en opinies die je interesseren?
Amber
Site Admin
Berichten: 2695
Lid geworden op: 13-05-2013 14:52

Gescheiden zwemmen voor islamitische vrouwen

Bericht door Amber » 10-01-2014 13:32

Ik weet nog heel goed dat gescheiden zwemmen voor islamitische meisjes en vrouwen in een zwembad in de Schilderswijk (een wijk waar in verhouding ook veel moslims wonen) heel normaal was.
Daardoor werd de drempel om zwemlessen te gaan nemen voor die vrouwen veel lager en het aantal deelnemende vrouwen lag hoog.
Op een gegeven moment vond een VVD-wethouder (Sander Dekker, die tegenwoordig Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap is in het kabinet Rutte) dat dat gescheiden zwemmen overdreven was en schafte het af (waarom, vraag ik me af; er waren ook aparte zwemuren voor bejaarden, voor moeders met babies, etc).
Nu is er dan een nieuwe Islamitische partij in Den Haag die mee gaat doen aan de volgende gemeenteraadsverkiezingen en die gaat ervoor ijveren om het gescheiden zwemmen weer in te voeren.
Goed idee?


Islamitische partij wil gescheiden zwemmen invoeren

De islamitische Partij van de Eenheid (PvdE) wil gescheiden zwemmen herinvoeren in Den Haag. Dat staat in het verkiezingsprogramma van de Haagse politieke partij.
Volgens De Telegraaf is in het programma te lezen dat 'vrouwen die zich niet prettig voelen in een bad met mannen ook weer gaan zwemmen'. Per 1 januari 2009 schrapte de gemeente Den Haag het gescheiden zwemmen. De toenmalige wethouder Sander Dekker liet toen weten dat 'gescheiden zwemmen in gemeentelijke zwembaden vanuit religieuze overwegingen op gespannen voet met dat streven staat'.
...
Lees het artikel HIER (klik) verder.

Afbeelding
Respect voor iedereen, ongeacht ras, huidskleur, afkomst, geloof en sexe
Klik op www hieronder en je komt vanzelf op mijn weblog.

Gast

Bericht door Gast » 13-01-2014 10:38

Hier in Zaandam in het zwembad kunnen vrouwen 1x per week 2 uur apart zwemmen. Volgens mij hebben de Zaanse zwembaden altijd al aparte vrouwen uurtjes gehad. Heel normaal.

Amber
Site Admin
Berichten: 2695
Lid geworden op: 13-05-2013 14:52

Bericht door Amber » 13-01-2014 11:08

Inderdaad...heel normaal.....en zo was het ook jaren in Den Haag totdat die wethouder het opeens grote onzin vond......
Het hielp (vooral islamitische) vrouwen over de drempel om zwemlessen te gaan nemen en ook recreatief te gaan zwemmen.
De Haagsche zwembaden (maar ik neem aan ook zwembaden in andere gemeenten in Nederland) werden soms geteisterd door mannen/jongens die vrouwen/meisjes lastig vielen en ze tussen de benen grepen......
Komt nog eens bij dat veel vrouwen/meisjes toestemming moesten vragen aan hun man/vader om te mogen zwemmen; dat er dan aparte uren voor die vrouwen waren gaf dan ook de grootste kans op toestemming.
Ik hoop dan ook dat die aparte uurtjes weer ingevoerd kunnen worden in de Haagsche zwembaden, want het is echt nodig dat die vrouwen/meisjes zwemles krijgen in ons zo waterrijke Nederland....
Respect voor iedereen, ongeacht ras, huidskleur, afkomst, geloof en sexe
Klik op www hieronder en je komt vanzelf op mijn weblog.

Gast

Bericht door Gast » 13-01-2014 12:55

Toen ik nog héél jong was bestonden die vrouwenuurtjes al. Zonder rotjochies die sjorden aan zwempakken en zo.

maryam-ingrid
superlid
Berichten: 1929
Lid geworden op: 14-05-2013 20:25

Bericht door maryam-ingrid » 16-01-2014 15:36

Ik vind het een puik idee en hoop dat het gerealiseerd kan gaan worden.
Het is een win/win situatie dus :roll:
Carpe Diem, het kan zo maar voorbij zijn . . .

Gast

Bericht door Gast » 17-01-2014 15:10

Ja, prima idee.

Ik ben sowieso nogal bleu, dus sommige dingen
doe ik liever samen met of tussen mijn eigen 'soort'.

maryam-ingrid
superlid
Berichten: 1929
Lid geworden op: 14-05-2013 20:25

Bericht door maryam-ingrid » 21-01-2014 16:35

Smurfenbad Pluk? :lol:
Carpe Diem, het kan zo maar voorbij zijn . . .

Gast

Bericht door Gast » 21-01-2014 23:27

Ook prima (met de kids in t smurfenbadje) Maryam,
soms is manvolk om me heen gewoon 'effe niet gewenst'
hahaha ...

Heb jij toch ook wel es last van? :grin:

Afbeelding

Amina
lid
Berichten: 202
Lid geworden op: 20-01-2014 18:02

Bericht door Amina » 22-01-2014 13:19

Stom dat het is afgeschaft! Mag een zwembad dat niet zelf uitmaken, of is een zwembad altijd van de gemeente? In R'dam is het volgens mij gewoon nog bij veel zwembaden. Zelfs in Spijkenisse (mijn vorige woonplaats) hadden ze afgelopen jaar vrouwenuurtjes en daardoor heeft een clubje moslima's en niet moslima's hun A en B diploma gehaald. hartstikke leuk toch? En het is ook niet zo dat het gratis is ofzo. Meer doelgroepen is ook meer inkomsten toch? Als ik het ook commercieel mag bekijken...

Ik zwem hier 1 keer in de maand met mijn kinderen in de vrouwen uurtjes, dat was al jaren geleden en ik vind het heerlijk :grin:

Amber
Site Admin
Berichten: 2695
Lid geworden op: 13-05-2013 14:52

Bericht door Amber » 22-01-2014 13:51

Ik neem aan de meeste zwembaden van de gemeenten zijn, dus die hebben het laatste woord hierin; de zwembaden worden geloof ik ook gesubsidiëerd door de gemeenten, dus dat geeft ze nog meer zeggenschap over het te voeren beleid.
In Den Haag was het dus die maffeVVD-wethouder die gscheiden uurtjes volstrekt overbodige nonsens vond; de vrouwen moesten zich maar gewoon aanpassen en verder niet zeuren.....
Respect voor iedereen, ongeacht ras, huidskleur, afkomst, geloof en sexe
Klik op www hieronder en je komt vanzelf op mijn weblog.

Plaats reactie