Ambtenaren in Gent mogen hoofddoekje weer om

Is iets je opgevallen in het nieuws of zijn er politieke zaken en opinies die je interesseren?
Plaats reactie
Amber
Site Admin
Berichten: 2695
Lid geworden op: 13-05-2013 14:52

Ambtenaren in Gent mogen hoofddoekje weer om

Bericht door Amber » 28-05-2013 11:10

Loketambtenaren in de Vlaamse stad Gent mogen voortaan weer hoofddoeken, kruisjes en andere accessoires dragen die blijk geven van hun religieuze of ideologische overtuiging.
....

Lees HIER (klik) verder.

Ik ben er helemaal vóór; valt dit ook niet onder de veelgeprezen "vrijheid van meningsuiting"?
Ik heb er geen enkel probleem mee dat wanneer ik aan de balie van de één of andere gemeentelijke instelling of anderszins kom, dat iemand laat zien welk geloof hij/zij aanhangt of hoe hij/zij er überhaupt uit ziet.
Waar het mij om gaat is dat ik goed en correct geholpen wordt aan zo'n balie, niets meer en niets minder.
Respect voor iedereen, ongeacht ras, huidskleur, afkomst, geloof en sexe
Klik op www hieronder en je komt vanzelf op mijn weblog.

Gast

Bericht door Gast » 28-05-2013 11:43

Maar waar houdt het dan op volgens jou?
Tegen een hoofddoekje heb ik niets, sterker nog mijn moeder had ook vaak een hoofddoek op als ze weer eens de kolder in de kop had van de lente en aan de grote schoonmaak begon.
Anders wordt het, als de vrouwelijke of mannelijke loketbediende uit hoofde van zijn/haar geloof, weigert iemand van de andere sekse te woord te staan of dat er een vrouwelijke loketbediende totale gezichtsbedekking draagt. Geldt wat mij betreft ook bij het onderwijs.

Ook bij de rechtsspraak, daar wordt door de toga de onpartijdigheid zonder invloed van buitenaf gesymboliseerd, daar zou ik toch wel enige bedenkingen hebben tegen het dragen van uiterlijke kenmerken van welk geloof dan ook.

Amber
Site Admin
Berichten: 2695
Lid geworden op: 13-05-2013 14:52

Bericht door Amber » 28-05-2013 12:16

Totale gezichtssluiering kan natuurlijk niet in een openbare functie;
daar houd het voor mij op; dat is gewoon niet werkbaar.
Wanneer ik correct wordt geholpen aan welke balie dan ook, dan maakt het mij niet uit of iemand een hoofddoek, een kruisje of een keppeltje draagt of dat iemand vol zit met piercings of tatoeages, om maar eens een zijstraat te noemen.
Dat zijn maar uiterlijkheden.
Een correcte en beleefde afhandeling van de zaken waarvoor ik aan een balie kom is voor mij voldoende.
Als iemand achter een loket uit hoofde van zijn/haar geloof iemand weigert te bedienen, dan staat deze persoon daar niet op de juiste plek; dan moet hij/zij een andere baan gaan zoeken.
Respect voor iedereen, ongeacht ras, huidskleur, afkomst, geloof en sexe
Klik op www hieronder en je komt vanzelf op mijn weblog.

maryam-ingrid
superlid
Berichten: 1929
Lid geworden op: 14-05-2013 20:25

Bericht door maryam-ingrid » 28-05-2013 12:28

Ik ken geen rechter noch Officier van Justitie met hoofddoek. Hetgeen uiteraard niet wil zeggen dat ze überhaupt niet bestaan in Nederland.
Wel zijn er advocaten met hoofddoek. Ook zij zijn togadragend in de rechtszaal.
Net zoals Amber zegt zal het mij worst wezen of iemand mij te woord staat met of zonder hoofddoek, als het maar op een juiste en correcte manier gebeurt.

Ben overigens zelf hoofddoekdragend maar heb geen publiekelijke functie
Carpe Diem, het kan zo maar voorbij zijn . . .

Plaats reactie