De machtswellust van de hulpmiddelen leveranciers.

Is iets je opgevallen in het nieuws of zijn er politieke zaken en opinies die je interesseren?
Plaats reactie
Gast

De machtswellust van de hulpmiddelen leveranciers.

Bericht door Gast » 10-03-2015 15:56

Nu er per januari 2015 fors moet worden bezuinigd, is het zaak om eerst de macht van de bedrijven te breken, die zich de markt hebben toegeëigend van de hulpmiddelen.
Door die macht, worden prijzen opgedreven en gaan sommige artikelen zelfs drie tot vier maal over de kop, want de verstrekkers betalen toch wel.

Het begon bij ons in 2013, met het aanschaffen van een elektrische rolstoel. De gemeente liet daarvoor een adviseur komen van de Harting-Bank, die ook de stoel moest gaan leveren. De offerte werd uitgebracht en de prijs van e.e.a. bedroeg ruim zestienduizend euro. De gemeente berichtte ons, dat zij die prijs toch wat hoog vonden en zei ons eigenlijk, "Dat is te duur, dat doen we dus niet". Wij waren het daar roerend mee eens en hebben toen afgesproken, dat wij zouden gaan zoeken naar een alternatief.

Dat alternatief kwam er en voor de helft van de prijs. Een rolstoel van een gerenommeerd merk, waarvan er tientallen in onze regio rondrijden. De Harting-Bank, die eerst de stoel voor 16.000 euro aanbood, moest nu in opdracht van de gemeente het goedkopere alternatief leveren. Ze konden niet veel meer aan de prijs sjoemelen, want wij hadden de aan ons uitgebrachte offerte doorgestuurd naar de gemeente, die op haar beurt deze weer doorstuurde naar de Harting-Bank. Daar werd men bij de Harting-Bank niet vrolijk van.

Medio eerste helft 2014 werd in overleg met de gemeente een vervanger gezocht voor de rolstoel, die na 25 jaar trouwe dienst, nu echt wel aan vervanging toe was.
De Harting-Bank kwam met een, naar eigen zeggen, opvolger van de rolstoel, die bij ons ruim 25 jaar had dienst gedaan. Speciaal geschikt voor mijn lichaamsbouw en gewicht. Misschien wel handig om te vermelden, dat ik boven de twee meter ben en schoon aan de haak 145 kg. weeg. Uiteraard zijn die maten en gewichten ook aan de Harting-Bank doorgegeven. De rolstoel werd geleverd en vanaf het begin had ik mijn twijfels. Zodra ik er in zat, liepen de wielen tegen het frame aan en ook het verstellen van de spoorbreedte gaf geen soelaas. Door diverse omstandigheden heb ik daar verder geen aandacht meer aan geschonken, tot er eind 2014 toch enig gekraak en onstabiliteit optrad. We hebben toen meteen de zaak eens heel goed bekeken en het bleek, dat de stoel geschikt was tot 135 kg maximum. De gemeente gebeld en in overleg werd besloten, dat er door de Harting-Bank een andere rolstoel moest worden geleverd, maar dan wel geschikt voor mijn gewicht met een flinke marge omhoog.
Ook hier werd een astronomisch bedrag gevraagd en op ons advies, niet betaald door de gemeente. We kregen van de gemeente de vrije hand, om op zoek te gaan naar een goede handrolstoel.

Die stoel hebben we gevonden en voor een zeer acceptabele prijs van 900 euro.
Wij blij, de gemeente blij, maar de Harting-Bank was op zijn zachtst gezegd, "Not Amused". Dezelfde stoel, kost bij hen minimaal 2 tot drie keer dat bedrag.

Maar nu komt de aap uit de mouw ofwel Louis van Gaal zou zeggen, "now comes the monkey out of the sleave". Toen wij op aangeven van de importeur, bij de Harting-Bank een onderhoudscontact wilden afsluiten, kregen we de pin op de neus. "We hebben aan de verkoop niks verdiend, dus sluiten we geen onderhoudscontract", waren de woorden van de Harting-Bank. En ook de concurrent Welzorg deed dezelfde duit in hetzelfde zakje, "Geen verkoop, dan ook geen onderhoud". Nu was de importeur van de rolstoel "Not Amused", want dit ging alle perken te buiten.

Tot zover ons avontuur in hulpmiddelen land.
Men wenst niet voor de voeten te worden gelopen door mondige gehandicapten, die hebben gewoon de smoel dicht te houden en slechts dankbaarheid te tonen voor de weldaden aan hen gedaan.

Nou, daar denken mijn famke en ik toch net even iets anders over, wordt vervolgd..

Let wel, dit is niet een aanklacht tegen de gemeente, onze gemeente is soepel en geeft ook de gebruikers van de hulpmiddelen een stem in wat er moet gebeuren.
Uiteindelijk komt daar dan een goedkoop en adequaat hulpmiddel uit.

TRUDY
lid
Berichten: 248
Lid geworden op: 03-10-2013 13:52

Bericht door TRUDY » 11-03-2015 14:21

Wat een verhaal weer ben benieuwd hoe het met het onderhoudscontract afloopt

maryam-ingrid
superlid
Berichten: 1929
Lid geworden op: 14-05-2013 20:25

Bericht door maryam-ingrid » 11-03-2015 15:30

Wat een walgelijk verhaal Jan :evil:
Ben ook heel benieuwd hoe dit verder gaat.
Carpe Diem, het kan zo maar voorbij zijn . . .

Plaats reactie