Koningsdag??

Is iets je opgevallen in het nieuws of zijn er politieke zaken en opinies die je interesseren?
Plaats reactie
Gast

Koningsdag??

Bericht door Gast » 24-04-2015 10:22

Maandag is het weer zover, Koningsdag.
Koningsdag nieuwe stijl, maar de mores, die blijft hetzelfde. De koning en zijn gevolg worden door mooi opgeknapte straten gevoerd, het volk achter de hekken schreeuwt/zingt de kelen schor en aan het eind van de dag, gaat het koninklijk gezelschap naar huis, met een totaal verkeerde indruk van de stad, waar ze zijn geweest.

Want achter de façade zat het kleine en grote leed, van mensen in totaal verpauperde woningen, omdat de exploitant er geen cent aan onderhoud wil uitgeven. Zijn er wijken met slechte rioleringen, met verzakkende huizen vanwege rottende funderingspalen, maar de koning zag, dat zijn volk het goed had en dat een loonsverhoging voor hem een goed ding zou zijn.

Nee ik vier geen Koningsdag, ik ben een republikein en wat mij betreft mag de gehele familie Oranje wel opzouten, ik ga wel 1 mei vieren.

maryam-ingrid
superlid
Berichten: 1929
Lid geworden op: 14-05-2013 20:25

Bericht door maryam-ingrid » 29-04-2015 15:08

In Limburg speelt Koningsdag niet echt.
Tenminste als je dat vergelijkt met de activiteiten in het westen en elders.
Het stoort mij niet, lekker een dagje vrij, dat is alles.
Ook wat mij betreft mag 1 mei gevierd worden net als de ons omringende landen. :party
Carpe Diem, het kan zo maar voorbij zijn . . .

Amber
Site Admin
Berichten: 2695
Lid geworden op: 13-05-2013 14:52

Bericht door Amber » 02-05-2015 10:18

Ach, ook ik ben niet echt koningsgezind, maar ik vind het wel een traditie die mag blijven, want het heeft wel iets kneuterigs,
Die Willem doet ook maar wat hem opgedragen wordt, want ja, het volk wil het en hij moet wél iets doen voor z'n centen, vindt men.
Als kind kreeg ik oranje linten in m'n lange haar en mochten we toeters en feesthoedjes kopen bij de winkel die zulke zaken in voorraad had op Koninginnedag.
We gingen dan naar de grote kermis in het centrum van Den Haag en elke wijk in Den Haag had ook een eigen "kleinere" kermis.
We gingen dan in een paar draaimolens en andere attracties en kregen een kaneel-of een zuurstok.
Op TV keken we naar het défilé langs paleis Soestdijk (met Juul)

Toen mijn kinderen nog klein waren deed ik hetzelfde; ik kocht toeters en hoedjes voor ze en ging met ze naar de kermis.
Gelukkig had je toen nog niet van die vreselijke "vrijmarkten" waar tout Nederland z'n zolderopruiming probeert te slijten aan de zoekende koninginne/koningsdagvierders.
:party :party :party :party :party :party :party :party :party
Respect voor iedereen, ongeacht ras, huidskleur, afkomst, geloof en sexe
Klik op www hieronder en je komt vanzelf op mijn weblog.

Gast

Bericht door Gast » 02-05-2015 23:39

Bij ons thuis werd er vroeger niets aan gedaan. Toen ik getrouwd was hing ik wel voor de buis. Mijn kinderen hebben geen toeters e.d. gehad.
Koninginnedag werd later voor mijn oudste vrijmarkt en voor mij de multiculturele wijk in lekkere hapjes proeven en muziek luisteren. Tegenwoordig mogen die hapjes dus niet meer.

maryam-ingrid
superlid
Berichten: 1929
Lid geworden op: 14-05-2013 20:25

Bericht door maryam-ingrid » 04-05-2015 15:19

Mogen er geen hapjes meer?
Wat heb ik gemist :shock: ?
Carpe Diem, het kan zo maar voorbij zijn . . .

Gast

Bericht door Gast » 04-05-2015 15:27

Hier in Zaanstad mogen die zelfgemaakte hapjes niet meer vanwege hygiene.

maryam-ingrid
superlid
Berichten: 1929
Lid geworden op: 14-05-2013 20:25

Bericht door maryam-ingrid » 04-05-2015 15:27

Oh echt?
Wat jammer voor die tentjes die wel netjes werkten :?
Carpe Diem, het kan zo maar voorbij zijn . . .

Plaats reactie