Referendum Oekraïne

Is iets je opgevallen in het nieuws of zijn er politieke zaken en opinies die je interesseren?
Keesvi
lid
Berichten: 457
Lid geworden op: 13-03-2016 13:15

Referendum Oekraïne

Bericht door Keesvi » 31-03-2016 19:53

Ik twijfelde al maar na vandaag weet ik het zeker: ik ga geen 'ja' stemmen maar ook geen 'nee'. Dat zou in beide gevallen steun geven aan de TMG, c.q GeenStijl, die dit referendum in de eerste plaats erdoor geforceerd hebben om zichzelf te redden. Ik verdom het om daar steun aan te geven en ik ga dus helemaal niet stemmen. Hoe meer mensen dit ook weigeren, des te meer staat dat GS-rapalje voor paal.
De Nederlandse gastvrijheid is ouderwets en misleidend: om ervan te kunnen genieten zou je zelf Nederlander moeten zijn.

Amber
Site Admin
Berichten: 2695
Lid geworden op: 13-05-2013 14:52

Bericht door Amber » 31-03-2016 20:57

Dat was voor mij de reden (bij voorbaat al) om helemaal niet te gaan stemmen.
Mijn stembiljet meteen bij ontvangst in de vuilnisbak gegooid......
Respect voor iedereen, ongeacht ras, huidskleur, afkomst, geloof en sexe
Klik op www hieronder en je komt vanzelf op mijn weblog.

Chess
lid
Berichten: 161
Lid geworden op: 13-03-2016 14:45

Bericht door Chess » 31-03-2016 21:16

Ik begrijp jullie stellingname, maar ik heb toch een andere insteek in deze.
Wij hebben een algemeen stemrecht en miljarden mensen in deze ontberen dat recht.

Niet gaan stemmen is het niet gebruik maken van een recht dat héél veel mensen maar oh zo graag zouden willen hebben......

My2cents

:wave
Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom.

Gast

Bericht door Gast » 31-03-2016 21:22

Mijn emotie zegt, dat ik "Nee" moet stemmen, mijn ratio heeft daarbij toch wat bedenkingen, want in het "Nee-kamp" bevinden zich nationalistische organisaties, met fascistoïde trekjes, waarmee ik absoluut niet geassocieerd wil worden. Nee, ik ben niet mordicus tegen de EU, maar heb wel grote moeite met sommige bijverschijnselen daarvan.

Het voornemen van de EU, om het verdrag met de Oekraïne te sluiten en aan de andere kant de afspraken met Turkije, zet m.i. twee deuren wagenwijd open voor het fascisme. Zowel Turkije als de Oekraïne worden geleid door fascistisch te noemen leiders. Mede daarom, begrijp ik niet, waarom die Nederlandse nationalisten zich zo tegen het verdrag keren, ze zouden zich toch aangesproken moeten voelen door het fascistische regiem van de Oekraïne. Ook het afwijzen van de overeenkomst met Turkije, door de nationalisten, is daarom zo onbegrijpelijk.

Het TTIP verdrag en het CETA verdrag met Canada, zet de deur wagenwijd open voor de multinationals, die volgens de voorwaarden in dat verdrag, onze overheid kunnen opzadelen met gigantische schade claims, als zij zich door lokale wet- en regelgeving, gedwarsboomd voelen in de mogelijkheden tot het behalen van winsten. Ook daar vind ik dat de EU zich gedraagt als een handlanger van de multinationals.

Het referendum is een democratisch instrument, door de Tweede Kamer aan het volk gegeven, om indien gewenst door dat volk, een uitspraak te doen over datgene wat in het referendum aan de orde wordt gesteld.
Als je niet gaat stemmen in dit referendum, vergooi je de kans om invloed uit te oefenen. Ik ga op zeker wel stemmen, al is het maar om aan de benodigde 30% opkomst te komen. Of ik ook een geldige stem zal uitbrengen, dat weet ik niet, maar ik tel wel mee met het opkomstpercentage. Niet gaan, is geen optie.

Chess
lid
Berichten: 161
Lid geworden op: 13-03-2016 14:45

Bericht door Chess » 31-03-2016 21:30

Inderdaad, daar we over mogen stemmen stelt eigenlijk niet zo veel voor als je kijkt naar het CETA en TTIP verdrag.

Ik denk dat de regering wel blij is met dit referendum want dat leidt de aandacht voor CETA en TTIP mooi af en kunnen ze die sluiten zonder weerstand van de bevolking.
Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom.

Amber
Site Admin
Berichten: 2695
Lid geworden op: 13-05-2013 14:52

Bericht door Amber » 01-04-2016 00:09

Ik heb in mijn hele leven, vanaf het moment dat ik mocht stemmen, geen enkele keer overgeslagen.
Ik heb altijd gebruik gemaakt van mijn stemrecht maar deze keer laat ik mijn beurt voorbij gaan.....
Respect voor iedereen, ongeacht ras, huidskleur, afkomst, geloof en sexe
Klik op www hieronder en je komt vanzelf op mijn weblog.

Chess
lid
Berichten: 161
Lid geworden op: 13-03-2016 14:45

Bericht door Chess » 01-04-2016 00:15

Amber schreef:Ik heb in mijn hele leven, vanaf het moment dat ik mocht stemmen, geen enkele keer overgeslagen.
Ik heb altijd gebruik gemaakt van mijn stemrecht maar deze keer laat ik mijn beurt voorbij gaan.....
Ik respecteer dat maar jammer dat je er geen onderbouwing bij geeft......

:wave
Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom.

maryam-ingrid
superlid
Berichten: 1929
Lid geworden op: 14-05-2013 20:25

Bericht door maryam-ingrid » 01-04-2016 09:17

Ook ik ga niet stemmen dit maal en ook voor mij is dit de allereerste keer in mijn leven. Normaal gesproken laat ik nooit mijn stem verloren gaan.
Maar dit referendum is een wassen neus. De zaak is al beklonken. Denk je nou werkelijk dat als Nederland NEE stemt de overige 28 landen die al JA gestemd hebben wederom rond de tafel gaan zitten?
Bovendien is het onderdeel handelsverdrag al getekend. Valt niet meer aan te tornen.
Het is verder een raadgevend referendum als ik het goed begrepen heb. Rutte hoeft daar niks mee te doen zo hij wenst.
Mij dunkt dat een handel met Rusland veel winstgevender is dan met corrupt Oekraïne.
Zou ik stemmen dan een vette NEE!!
Ten tweede schaar ik mij geheel achter de mening van Keesvi.
Carpe Diem, het kan zo maar voorbij zijn . . .

Keesvi
lid
Berichten: 457
Lid geworden op: 13-03-2016 13:15

Bericht door Keesvi » 01-04-2016 10:32

Ook ik ben een fervent voorstander van het gebruik maken van stemrecht en was geneigd om 'nee' te stemmen. Ook niet omdat ik mordicus tegen de EU ben maar omdat de EU te vaak en ook nu een te grote broek aantrekt en vooral het bedrijfsleven tegemoet komt en veel minder de burgers. Het gestoethaspel met de vluchtelingenstroom spreekt boekdelen. Met een 'ja' lijkt het alsof we tegen de initiatiefnemers stemmen maar dan nog kunnen ze triomfantelijk beweren dat ze het volk hebben laten spreken. Blijft de opkomst beneden de 30% dan is voor heel Nederland (hoop ik) stukken duidelijker dat TMG/GeenStijl ons ettelijke miljoenen door de plee hebben laten trekken met hun commerciële egotripperij. Hoezo democratie... Ik vind ook dat die referendumwet aangepast moet worden waardoor dit soort vuilakkerij niet meer mogelijk is. Dat is mijn motivatie om niet te gaan stemmen.
De Nederlandse gastvrijheid is ouderwets en misleidend: om ervan te kunnen genieten zou je zelf Nederlander moeten zijn.

Gast

Bericht door Gast » 05-04-2016 16:28

Afbeelding

Plaats reactie