Nederland is vol

Is iets je opgevallen in het nieuws of zijn er politieke zaken en opinies die je interesseren?
Plaats reactie
Chess
lid
Berichten: 161
Lid geworden op: 13-03-2016 14:45

Nederland is vol

Bericht door Chess » 31-03-2016 22:44

Nederland is vol en dat is echt waar. Vol met weilanden, akkers en bossen.
10,8% van Nederland is bebouwd (en dat is inclusief de bijbehorende tuinen, wegen en pleinen).

89,2% is dus niet bebouwd. Als we nu 0,2% méér bebouwen hoeveel mensen zouden we dan kunnen opvangen? En dan nog zitten we op 89% niet bebouwd....

:wave
Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom.

maryam-ingrid
superlid
Berichten: 1929
Lid geworden op: 14-05-2013 20:25

Bericht door maryam-ingrid » 01-04-2016 09:07

Kom op met die bulldozers :ole
Carpe Diem, het kan zo maar voorbij zijn . . .

Keesvi
lid
Berichten: 457
Lid geworden op: 13-03-2016 13:15

Bericht door Keesvi » 01-04-2016 10:48

Niet praktisch maar wel ter relativering uit een artikel in de Groene:

IN DE JAREN zestig hingen op veel scholen posters met daarop een wereldbol, afgeladen met mensen. Zo vol dat ze er aan alle kanten vanaf tuimelden. Het is een sterk beeld uit een tijd dat de wereldbevolking nog maar ruim drie miljard mensen telde.

Het was ook een idioot beeld. Want had je die drie miljard mensen netjes naast elkaar gezet, iedereen op een tegel van een vierkante meter, dan hadden ze 4096 vierkante kilometer in beslag genomen. Dat is ongeveer het grond­gebied van de provincie Gelderland. Vandaag zijn we met ruim zeven miljard mensen. Zou je ons opnieuw netjes naast elkaar zetten, dan nemen we met z’n allen 7056 vierkante kilometer in, de oppervlakte van Limburg en Noord-Brabant samen. Op de rest van de aardbol is dan geen mens meer te bekennen.
De Nederlandse gastvrijheid is ouderwets en misleidend: om ervan te kunnen genieten zou je zelf Nederlander moeten zijn.

Gast

Bericht door Gast » 01-04-2016 11:51

Het gaat niet alleen om de ruimte, maar ook om de ruimtelijke belasting.
Zo heeft de wereldbevolking materiaal nodig om onderkomens te bouwen en als ik kijk naar wat bij de diverse bouwvormen aan materiaal wordt gebruikt (en ook verknoeid), dan is het de vraag of de aarde in staat is om die materialen te blijven leveren.

Als ik kijk naar de verspilling, die door al die mensen wordt veroorzaakt, dan houd ik mijn hart vast voor de volgende generatie.

Kunnen we straks genoeg voedsel produceren, raken de producerende gebieden niet uitgeput door roofbouw?

Het zal mijn tijd wel duren, maar na mij is er toch hopenlijk niet de zondvloed.

Plaats reactie