Stel kritiek op islam niet langer gelijk aan islamofobie

Is iets je opgevallen in het nieuws of zijn er politieke zaken en opinies die je interesseren?
Plaats reactie
Gast

Stel kritiek op islam niet langer gelijk aan islamofobie

Bericht door Gast » 04-04-2016 22:58

http://www.joop.nl/opinies/stel-kritiek ... slamofobie

Stel kritiek op de islam niet langer gelijk aan ‘islamofobie’

We moeten onderscheid maken tussen kritiek op de islam en moslimhaat want die twee zijn niet hetzelfde.

‘Ik ben geen islamofoob – ik ben vrij’. Dit stelde de Algerijnse schrijver Kamel Daoud recentelijk op een literair festival in Keulen. Daoud werd door linkse Franse wetenschappers verweten ‘islamofoob’ te zijn omdat hij zich naar aanleiding van de gebeurtenissen in Keulen in een stuk in de New York Times kritisch had uitgelaten over de seksuele misère in de Arabische wereld. De wetenschappers erkenden dat de kritiek van Daoud, als lid van een seculiere minderheid in Algerije, gerechtvaardigd is, maar stellen tegelijkertijd dat deze kritiek in Europa een voedingsbodem voor islamofobie zou zijn. Ook hier kwam weer kritiek op, en de houding van de Franse wetenschappers werd zelfs als neokolonialistisch bestempeld.
- See more at: http://www.joop.nl/opinies/stel-kritiek ... 08utR.dpuf


Ik vind dat men soms behoorlijk doorgeschoten is door sommige dingen islamofoob te noemen en dat men uit angst om islamhaat aan te wakkeren anderen bijna het zwijgen op wil leggen of als islamofoob aanmerkt als men klare taal spreekt(schrijft). Zo werd ook ergens gereageerd in een groep op facebook op het artikel van de Amsterdamse imam. Soms heb ik het gevoel in een spagaat terecht te komen. Ben ik de enige die dat zo ervaart?

Gast

Bericht door Gast » 05-04-2016 07:49

Het is niet verkeerd, kritisch te kijken naar alles in deze wereld en dus ook de Islam. Maar kritisch kijken, is dus niet gelijk aan het tot de grond afbranden en verantwoordelijk stellen voor alles, wat er verkeerd gaat in de wereld.

Ik kijk kritisch naar elke groepering, die zich opwerpt als hoeder van de ware religie of als de bewaker van de absolute waarheid, maar laat daarbij wel de volgelingen in hun waarde als mens.

Ik stel wel de leiders van groeperingen verantwoordelijk voor hetgeen zij uitdragen en hun volgelingen opdragen.

maryam-ingrid
superlid
Berichten: 1929
Lid geworden op: 14-05-2013 20:25

Bericht door maryam-ingrid » 05-04-2016 08:31

Ieder normaal weldenkend mens kan het verschil tussen die twee makkelijk duiden.
Het gaat uiteraard om de groeiende groep papegaaien. Uiterst vermoeiend maar meer nog bijna zielige breinen :mad:
Carpe Diem, het kan zo maar voorbij zijn . . .

Plaats reactie