Verloren? Spelregels aanpassen makkelijk zat!

Is iets je opgevallen in het nieuws of zijn er politieke zaken en opinies die je interesseren?
Plaats reactie
Gast

Verloren? Spelregels aanpassen makkelijk zat!

Bericht door Gast » 08-04-2016 08:51

Verbazend, na de nederlaag voor de regering, is men nu druk doende, de spelregels voor een referendum te veranderen, want deze uitslag is natuurlijk niet de gewenste.

De "Voor-stemmers", hadden twee mogelijkheden om de "Nee-stemmers" in de wielen te rijden. Ze konden pogen, om de totale opkomst onder de dertig procent te houden, door niet te gaan stemmen en ze konden pogen meer voor- dan tegenstemmers naar de stembus te krijgen.

Nu beide mogelijkheden niet het gewenste resultaat hebben gehad, gaat men kijken of men de regels kan veranderen, zodat de uitslagen in de toekomst nog wat beter kunnen worden gestuurd in de gewenste richting.

Kunnen we dan niet gewoon beter dat hele circus van referenda maar afschaffen, het wordt anders zo'n schijnvertoning waar zelfs mensen met het IQ van een visstick niet meer in zullen geloven.

Wat ik wel heel verfrissend vond, dat D66, de grote animator van referendum en gekozen burgemeesters, nu loopt te jammeren, dat het referendum een onding is.

Zal ook wel gelden voor de gekozen burgemeesters. Je moet gewone burgers ook niet vermoeien met ingewikkelde vragen, daar zijn ze te dom voor, ze kunnen de strekking van de uitkomsten niet overzien. We mogen ons gelukkig prijzen, dat we Alexander Pechtolt hebben, die e.e.a. voor ons kan duiden.

Keesvi
lid
Berichten: 457
Lid geworden op: 13-03-2016 13:15

Bericht door Keesvi » 08-04-2016 09:38

Een referendum gaat al gauw over een zwart-wit Ja of Nee. Op zich vind ik dat niet zo'n bezwaar maar dan moet het probleem wel als zodanig gedefinieerd zijn. Dat is meestal niet het geval. De nuances ontbreken, zoals bij de twee referenda die we inmiddels mochten meemaken. De inzet is me in beide gevallen veel te veel ja of nee tegen de EU geweest. ik ben niet tegen de EU maar ik ben wel kritisch over de manier waarop, het tempo en de manier waarmee vele europarlementariërs er rijk van worden en dergelijke. Een stem voor of tegen in het kader van zo'n referendum doet geen goed aan mijn mening.
De Nederlandse gastvrijheid is ouderwets en misleidend: om ervan te kunnen genieten zou je zelf Nederlander moeten zijn.

Gast

Bericht door Gast » 08-04-2016 10:05

De vraagstelling was m.i. wel duidelijk en leende zich goed voor "Ja" of "Nee".
Dat er door de verschillende campagnevoerders een eigen draai aan werd gegeven, ligt niet aan de vraagstelling.
Mijn insteek was niet anti Europa, maar wel anti verdrag met de Oekraïne.

Maar ook in deze campagne werden allerlei woordspelletjes gespeeld, dat schijnt bij discussies etc. zo te horen. Ik kan daar niks mee.

Helaas wordt er vaak, in het streven om te voorkomen, dat er een andere uitleg aan gegeven zou kunnen worden, zodanig ingewikkelde teksten geproduceerd, dat de schrijvers zelf ook geen touw meer aan vast kunnen knopen.

Ik kan me daar mateloos aan ergeren

Plaats reactie