De hypocrisie van het ‘vrije’ woord

Is iets je opgevallen in het nieuws of zijn er politieke zaken en opinies die je interesseren?
Gast

De hypocrisie van het ‘vrije’ woord

Bericht door Gast » 25-04-2016 17:46

De hypocrisie van het ‘vrije’ woord

Waar bobo's terecht opkomen voor een idioot als Ebru - die blij is als
vluchtelingen verdrinken en Marokkanen tuig vindt - kan de afwijkende mening van minder bekende Turkse- en Marokkaanse Nederlanders niet op dezelfde onvoorwaardelijke verdediging van het vrije woord rekenen

Xenofobe, racistische en haatzaaiende opiniemakers, politici en media hebben onder de mom van vrijheid van meningsuiting de maatschappij jarenlang vergiftigd en gevoed met vooroordelen en negatieve denkbeelden. En mediaorganisaties werk(t)en hier maar al te graag aan mee, want het verkoopt en/of levert kijkcijfers op. Geen rede, geen inhoud, geen kwaliteit maar kwantiteit en populisme als opium voor het volk. Vaak stijlloos, smakeloos, inhoudloos en racistisch. Toepasselijke woorden waarmee Ebru Umar ook te omschrijven is. Desalniettemin is deze blaaskaak de afgelopen dagen als martelaar van het vrije woord gelanceerd. Politici, opiniemakers en journalisten staan te dringen om haar slachtofferschap te cultiveren en het ‘vrije’ woord te verdedigen.

Stokslagen
Want ‘alles’ mag en kan gezegd worden in Nederland. Zolang het over allochtonen gaat en het past binnen de kaders van een vaag elitair groepje dat zich zelf als de gehele samenleving ziet en denkt de norm van vrijheid van meningsuiting te bepalen.

Lees verder:
- See more at: http://www.joop.nl/opinies/hypocrisie-v ... A7L7x.dpuf

Keesvi
lid
Berichten: 457
Lid geworden op: 13-03-2016 13:15

Bericht door Keesvi » 25-04-2016 19:19

Ik krijg er een heel dubbel gevoel over, hetzelfde gevoel als bij Ayaan Hirsi Ali en Theo van Gogh, haar grote voorbeeld en leermeester. Deze mensen eigen(d)en zich het recht om te beledigen toe onder het mom van vrijheid van meningsuiting. Natuurlijk glijdt Erdogan af naar het dictatorschap en daar mag je best wat van zeggen. Maar om in een adem daarmee goden en profeten die grote groepen mensen aanbidden door het slijk te halen en die mensen ten diepste te kwetsen vind ik even onfatsoenlijk als onnodig, al hou ik er een radicaal andere levensovertuiging op na.

Ik kan me nog goed herinneren dat Peter R. de Vries relativerende woorden van dergelijke strekking gebruikte n.a.v. de aanslag op Charlie Hebdo en toen een derde van Nederland over zich heen kreeg. Ik vind de man een arrogante kwast maar hij komt wel op voor minderheden.

Overigens hebben mensen die vinden dat ze alles moeten kunnen zeggen zelf meestal erg lange tenen. Geurt is natuurlijk het bekendste voorbeeld.
De Nederlandse gastvrijheid is ouderwets en misleidend: om ervan te kunnen genieten zou je zelf Nederlander moeten zijn.

maryam-ingrid
superlid
Berichten: 1929
Lid geworden op: 14-05-2013 20:25

Bericht door maryam-ingrid » 26-04-2016 08:21

Laat ik zo zeggen: ik heb nul komma nul medelijden dat Ebru voorlopig even vast zit.
Ik huiver nu al voor de dag dat ze terug is in Nederland want dan is haar lelijke gezicht uiteraard niet weg te slaan van de TV :roll: :?
Carpe Diem, het kan zo maar voorbij zijn . . .

Gast

Bericht door Gast » 26-04-2016 08:34

http://www.ad.nl/ad/nl/1013/Buitenland/ ... rken.dhtml

Ebru Umar heeft dinsdag in haar column in Metro snoeihard uitgehaald naar Nederlanders van Turkse komaf. Die hebben er volgens haar voor gezorgd dat ze nu vastzit in Turkije. Het is de eerste column die ze heeft geschreven sinds ze afgelopen weekend in Turkije werd opgepakt voor belediging van president Erdogan.


Jullie zijn de reden dat ik vastzit in Turkije

Ebru Umar

,,GEFELICITEERD met jullie totaal mislukte Nederlanderschap'', schrijft Umar. ,,GEFELICITEERD met jullie loyaliteit aan een stel berggeiten uit Turkije, geitenneukers zo je wilt, die jullie volgen zodra ze oproepen tot NSB-gedrag. Enig idee wat een NSB'er was? O wacht nee, die lessen over de Tweede Wereldoorlog zijn geschrapt he? Ja, dank voor het weg met ons. Ik feliciteer jullie Nederturken met je NSB-gedrag. Jullie zijn de reden dat ik vastzit in Turkije.''

Gast

Bericht door Gast » 26-04-2016 08:36

Dat mens spoort niet! Over 5 jaar kan ze zich aanmelden op de 50plusser, kan ze zo meedoen met het kliekje op het forum. :barf

Gast

Bericht door Gast » 26-04-2016 10:00

Ook deze mevrouw heeft recht op de vrijheid van meningsuiting en zelfs als haar mening absoluut abject is, doet dat niets af aan haar recht.

Het recht op de vrijheid van meningsuiting is aan de orde en niet haar al dan niet lelijke kop of haar levenswijze of wat dan ook uit haar persoonlijke sfeer. Door haar nu persoonlijk aan te vallen, verlaag je je naar haar niveau en dat zou je niet moeten willen.

Het staat de mensen, die zij in haar column heeft beledigd, vrij om die belediging aan een onafhankelijke rechter voor te leggen. Is zij over de grenzen van de vrijheid van meningsuiting heen gegaan, zal dat dan repercussies ten gevolge hebben.

Vast staat, dat gemeten naar onze maatstaven, het volkomen onterecht is, dat deze mevrouw is opgepakt en dus wederrechtelijk van haar vrijheid wordt beroofd.

maryam-ingrid
superlid
Berichten: 1929
Lid geworden op: 14-05-2013 20:25

Bericht door maryam-ingrid » 26-04-2016 15:15

Vaststaat dat mevrouw met 2 maten meet en nu plat op haar bek gaat. Ik lach me rot ...
En ja, je hebt gelijk met mijn aanval op haar persoonlijk. Ze is net zo lelijk van binnen als van de buitenkant. Maar dat kan ook niet anders.
En nee, mevrouw is niet onterecht opgepakt. Het beledigen van een staatshoofd is in veel landen verboden. Dat het in Turkije verboden is wist zij heel goed.
Carpe Diem, het kan zo maar voorbij zijn . . .

Amber
Site Admin
Berichten: 2695
Lid geworden op: 13-05-2013 14:52

Bericht door Amber » 26-04-2016 17:12

Ik las dit onlangs in een artikel op Joop.nl:
Toen er vorig jaar een Nederlandse, pro-Koerdischejournaliste opgepakt werd, vertelde Umar zelf op de radio dat het allemaal d’r eigen schuld was.
en
Wie een ander z’n vrijheden niet gunt, verdient ze zelf ook niet
Zit daar ook niet iets in?
Lees het artikel HIER (klik)
In elk geval; wat míj betreft (maar wie ben ik) mogen ze Ebru Umar daar houden......
Respect voor iedereen, ongeacht ras, huidskleur, afkomst, geloof en sexe
Klik op www hieronder en je komt vanzelf op mijn weblog.

Gast

Bericht door Gast » 26-04-2016 17:20

maryam-ingrid schreef: Vaststaat dat mevrouw met 2 maten meet en nu plat op haar bek gaat. Ik lach me rot ....
Vast staat ook, dat juist dat niet het issue is. Het gaat hier om het blote feit of mevrouw het recht heeft haar mening te ventileren. Het antwoord daarop is een onvoorwaardelijk ja. Het maakt niet uit, hoe walgelijk haar standpunten zijn, zij mag binnen het raamwerk van de vrije meningsuiting, die wordt gewaarborgd door internationale verdragen, die standpunten uitdragen.
maryam-ingrid schreef: En ja, je hebt gelijk met mijn aanval op haar persoonlijk. Ze is net zo lelijk van binnen als van de buitenkant. Maar dat kan ook niet anders.
Ja, dat mag jij vinden, maar ook mensen, die van binnen en van buiten nog lelijker zijn dan Quasimodo of Eukalipta, mogen vrij hun mening(en) ventileren. Anderen staat het vrij om op basis van argumenten, die mening te bestrijden.

maryam-ingrid schreef: En nee, mevrouw is niet onterecht opgepakt. Het beledigen van een staatshoofd is in veel landen verboden. Dat het in Turkije verboden is wist zij heel goed.
Nu komen we tot de kern waar het werkelijk om gaat. Heeft zij werkelijk een staatshoofd beledigd en heeft de Turkse rechtelijke macht jurisdictie binnen onze landsgrenzen. Want de vermeende beledigingen hebben zich afgespeeld binnen onze landsgrenzen.

Mijn mening is, dat meneer Erdogan zijn hand gigantisch overspeelt.
Niet alleen hier, maar ook in Duitsland en vandaag ook in Zwitserland.
Het zou m.i. te zot zijn voor woorden, als vermeende overtredingen van Turkse wetgeving, die plaats vinden in ons land, kan leiden tot gerechtelijke stappen in Turkije. We zijn geen provincie van Turkije en dus heeft Turkije hier nul in te brengen.

maryam-ingrid
superlid
Berichten: 1929
Lid geworden op: 14-05-2013 20:25

Bericht door maryam-ingrid » 28-04-2016 14:58

Ja, dat mag jij vinden, maar ook mensen, die van binnen en van buiten nog lelijker zijn dan Quasimodo of Eukalipta, mogen vrij hun mening(en) ventileren. Anderen staat het vrij om op basis van argumenten, die mening te bestrijden.
Hier heb jij uiteraard een punt en ben het geheel met je eens maar kon het niet laten bij dit mens om het even te benoemen.
Want de vermeende beledigingen hebben zich afgespeeld binnen onze landsgrenzen.
Mevrouw is naast Nederlandse tevens Turkse. Dat zij nu rap rap ineens van haar Turkse nationaliteit af wil geeft te denken. Waarom zou je als staatshoofd een belediging, oproep tot moord willen laten passeren als de dader zich op het grondgebied van Turkije bevindt? Ik weet niet hoor. Ken de Turkse wetgeving niet. We zullen het afwachten.
Carpe Diem, het kan zo maar voorbij zijn . . .

Plaats reactie