De hypocrisie van het ‘vrije’ woord

Is iets je opgevallen in het nieuws of zijn er politieke zaken en opinies die je interesseren?
Chess
lid
Berichten: 161
Lid geworden op: 13-03-2016 14:45

Bericht door Chess » 28-04-2016 15:14

In deze discussie worden een aantal zaken niet meegenomen die echter wel bijzonder relevant zijn.

Het is niet duidelijk (voor mij in ieder geval) in welk land zij de gewraakte tweets heeft geplaatst.

Naar de Nederlandse wet zijn er misdrijven waarvoor je in Nederland vervolgt kun worden ook al heb je die gepleegd in het buitenland. In ken de turkse wetgeving niet, maar wellicht hebben zij die ook.

Daarnaast is ze niet alleen nederlsndse maar ook turkse. Dus een tweet die zij plaatst in Nederland doet ze dan wel als (ook) turks zijnde.
Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom.

Gast

Bericht door Gast » 28-04-2016 15:25

Mevrouw wil nu van haar Turkse nationaliteit af.

Lees ik:De columniste wilde al eerder van haar Turkse nationaliteit af, maar stuitte op verzet van haar ouders. Die zijn inmiddels akkoord gegaan. ,,Zij hebben er niks meer op tegen.'']

Nou ja!!!! Een volwassen vrouw met een enorm grote waffel, nota bene 45 jaar oud. En pa en ma moeten akkoord gaan??
:roll: :roll: :roll:

maryam-ingrid
superlid
Berichten: 1929
Lid geworden op: 14-05-2013 20:25

Bericht door maryam-ingrid » 28-04-2016 15:43

Ze heeft een hele grote waffel inderdaad en toevallig komt het nu zo bijzonder goed uit dat pa en ma wel akkoord gaan met afschaffing van haar Turkse nationaliteit. Hoe bijzonder is dat.
Het is een gefrustreerd iemand die het zelf heeeeeeeel erg vindt dat ze van Turkse komaf is. Maar wel een huisje in Turkije heeft voor haar vakanties want in vakantietijd is het namelijk niet zo erg om in dat verrotte land te moeten vertoeven.
De beruchte uitspraken zijn gedaan op Twitter. Een wereldwijd openbaar internetgebeuren. In hoeverre je dan moet nagaan in welk land tweets zijn geplaatst? Geen idee ......

En tenslotte: ja inderdaad recht op meningsuiting maar dan ook misschien de plicht tot enige beschaving bij dat uiten?
Carpe Diem, het kan zo maar voorbij zijn . . .

Gast

Bericht door Gast » 28-04-2016 21:42

Toch ben en blijf ik van mening, dat zij het recht heeft om haar mening te verkondigen, wel binnen de kaders van de wetgeving. Mocht zij daarbij in Turkije buiten de orde gaan, dan heeft de Turkse overheid het recht haar daarvoor op de vingers te tikken. Heeft zij die "misdaad" in Nederland gepleegd, dan valt zij i.m.o. onder de jurisdictie van de Nederlandse overheid en dient de Turkse overheid zich te onthouden, zelfs als de pleger van de "misdaad" zich op enig moment op Turkse bodem bevindt.

Deze mevrouw behoort niet tot mijn bloedgroep politiek en maatschappelijk gezien en sommige standpunten, die zij verkondigt, zijn i.m.o. zo abject, dat ik er geen woorden voor heb. Toch ben ik van mening, dat zij die mening en standpunten vrijelijk moet kunnen uitdragen, Erdogan of geen Erdogan.

Plaats reactie