Etnisch profileren.

Is iets je opgevallen in het nieuws of zijn er politieke zaken en opinies die je interesseren?
Plaats reactie
Chess
lid
Berichten: 161
Lid geworden op: 13-03-2016 14:45

Etnisch profileren.

Bericht door Chess » 08-07-2016 22:32

De media heeft het de mond vol van, maar is dat wel het geval?

Toen Typhoon staande werd gehouden zou er sprake zijn van etnisch profilering, maar ik kijk daar toch wat anders naar. Ik kan me goed voorstellen dat de politie, die een 25 jarige jongeman zien rijden in een nieuwe en peperdure auto toch even willen weten hoe het zit. Heeft dat iets met de kleur van zijn velletje te maken? Ik denk het niet.

En..... profilering is iets dat alle mensen elke dag doen. Dat maakt gewoon deel uit van onze overlevingstechniek, inschatten of er gevaren op je af komen.

Als ik in het verkeer zit en zie een Golf GTI of andere GTI of GTE dan kijk ik meteen naar het kenteken. Is dat ouder dan 5 jaar dan pas ik extra op want vermoedelijk zit er een petje in van rond de twintig jaar met gevaarlijk weggedrag.Dat is profilering, maar heb je dan wel vaak gelijk.

Toch?

:wave
Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom.

Keesvi
lid
Berichten: 457
Lid geworden op: 13-03-2016 13:15

Re: Etnisch profileren.

Bericht door Keesvi » 09-07-2016 05:24

Mijn trigger is doorgaans het rijgedrag en vervolgens ben ik nieuwsgierig naar de soort auto en wie erin zit. Dat is profileren op uiterlijk en dat zou zomaar ook etnisch kunnen zijn. Op dat liefelijke forum is me vaak verweten dat ik immigranten knuffel en er geen kwaad woord over wil horen, wat natuurlijk klinkklare onzin is. Vroeger, heel vroeger, noemden we dat positieve discriminatie en tegenwoordig zou je kunnen spreken van omgekeerd of voor mijn part positief etnisch profileren. Doe ik dat, etnisch profileren in wat voor richting dan ook? Natuurlijk doe ik het ook. Maar ik probeer wel altijd de nuances in het oog te houden. Voorbeeldje? De grote hoeveelheid Albanese asielzoekers. Ze zijn kansloos en worden zo snel mogelijk teruggestuurd. Daarom vind ik het eigenlijk een beetje zonde van mijn energie om bij hen allen een uitgebreide medische intake te doen. Voorgesteld om hen een lagere prioriteit toe te kennen voor zo'n intake dan kansrijkere groepen op een langdurig verblijf in Nederland stuitte dit op weerstand bij mijn collega's. Daarbij aangetekend dat we regelmatig tegen chronische gezondheidsproblemen aanlopen die een langdurig behandeltraject noodzaken maar daarom inzet ervan bij vertrekkers volkomen zinloos is. Ik wil voor geïnteresseerden daar wel nadere uitleg overgeven. Het is zomaar een voorbeeldje en over de voors en tegens en de ins en outs van zo'n medische intake en gezondheidsbeleid bij asielzoekers kun je een behoorlijke boom opzetten maar het is natuurlijk wel etnisch profileren wat ik daarbij doe.
De Nederlandse gastvrijheid is ouderwets en misleidend: om ervan te kunnen genieten zou je zelf Nederlander moeten zijn.

Plaats reactie