Burgerwacht een voorbode van barbarisme en eigen richting?

Is iets je opgevallen in het nieuws of zijn er politieke zaken en opinies die je interesseren?
Plaats reactie
Gast

Burgerwacht een voorbode van barbarisme en eigen richting?

Bericht door Gast » 21-07-2016 16:42

Nederland kent een nieuw verschijnsel, de burgerwacht.
De burgerwacht wordt meestal gevormd uit mensen uit een buurt en dan is de "leider" meestal iemand, met een wat ongezonde instelling t.o.v. gewelddadige oplossingen voor vermeende problemmen.
Na één of twee "incidenten" krijgt de burgerwacht het advies van de lokale politie, om toch maar weer te gaan scrabbelen of andere ongevaarlijke beigheden te zoeken. Op verjaardagen wordt dan nog lang steeds weer het verhaal verteld over de "heldendaden", die er voornamelijk bestonden uit het fysiek bedreigen van weerloze figuren, die ver van huis en haard angstvallig probeerden iets te begrijpen van de heersende mores in de streek waar ze, tegen wil en dank waren gestrand.

De burgerwachten dreigen nu een serieus probleem te worden, want het fysiek bedreigen is nu over gegaan in het fysiek belagen van onschuldigen en niet onschuldigen, waardoor ernstig lichamelijk letsel niet is uitgesloten.
Zo zijn er in Groningen een aantal mensen actief als burgerwacht, onder de naam "soldaten van Odin". Een naam die doet denken aan rechts extremisme.
Het eerste slachtoffer werd door de politie in totaal ontredderde toestand en behoorlijk mishandeld op straat aangetroffen

De "leider" van het Nederlandse chapter van Pegida, is op dit moment actief in Bulgarije om samen met gelijk gestemden op vluchtelingen te jagen en het lijkt mij niet, dat bij aantreffen, de vluchtelingen een goed gesprek en een kop thee aangeboden krijgen.

Nederland dreigt af te glijden naar een wel heel bedenkelijk niveau van neo fascisme, eigen richting en barbarisme. Lijkt mij geen prettig vooruitzicht.

Hieronder een aantal artikelen over het onderwerp.

Artikel 1

Artikel 2

Artikel 3

Artikel 4

Artikel 5

Artikel 6

Keesvi
lid
Berichten: 457
Lid geworden op: 13-03-2016 13:15

Bericht door Keesvi » 21-07-2016 18:59

Dergelijke verschijnselen toelaten leidt vroeger of later naar een 'Nacht van de Lange Messen'. Het is het begin van wat er nu in Turkije tot uiting komt. De jarenlange minachting van elitair links (liever 'links') voor het proletariaat keert zich van weerszijden tegen de middenmoot van de maatschappij, de rechters, de generaals, de leraren en misschien zelfs, mijnerzijds niet geheel onbevooroordeeld, zorgprofessionals.

Ik ben niet bang voor de elite en ook niet voor het proletariaat. Maar wel voor krachten die leiden tot het elimineren van de middenklasse, m.i. de ruggengraat van onze samenleving. Ik bedoel daar o.a. de onderwijzer, de bakker om de hoek, de ambtenaar van de burgerlijke stand, de verloskundige, de fietsenmaker, de huisarts en de interieurverzorgster mee. De tendens om al die mensen tot de onderklasse te verdoemen is al gaande onder invloed van het neoliberalisme maar coups zoals in Turkije, en kennelijk ook in Nederland door vele kortzichtigen gewenst, helpen dat proces wel in de hand. Maar ja, hoe krijg je dat zooitje ongeregeld, het proletariaat waaronder ik mezelf gemakshalve ook maar reken, op een lijn? :wink:
De Nederlandse gastvrijheid is ouderwets en misleidend: om ervan te kunnen genieten zou je zelf Nederlander moeten zijn.

Plaats reactie