Waarom maken we dit nog steeds onmogelijk?

Is iets je opgevallen in het nieuws of zijn er politieke zaken en opinies die je interesseren?
Plaats reactie
Gast

Waarom maken we dit nog steeds onmogelijk?

Bericht door Gast » 27-07-2016 23:53

Op 27 december 2012 schreef ik onderstaande tekst op mijn blog:

Schaf de religieuze feestdagen maar af!

De discussie over de "tweede" feestdagen is weer in volle hevigheid losgebarsten.
Nederland is één van de weinige landen in de wereld, die deze "traditie" kennen en met grote regelmaat wordt er fel gesteggeld over de afschaffing van dat fenomeen.

Hoewel de kerken in rap tempo leeg lopen en steeds meer Nederlanders aangeven geen geloof meer aan te hangen, breekt letterlijk de pleuris uit, als men het waagt om aan de religieuze feestdagen te komen.
Ook nu weer, een VVD wethouder uit de hoofdstad heeft weer eens een balletje opgegooid over het afschaffen van die "tweede" dag en daarvoor dan een reguliere vrije dag terug te geven.
De scheldkanonnades zijn niet van de lucht en men heeft het over eeuwenoude traditie en aantasting van onze cultuur. Ja, kom een Nederlander aan zijn verplichte feestdagen en je bent je leven niet meer zeker.

Wat is er nou op tegen? Nou niet aankomen met Christelijke traditie en meer van die ongein, nee echt steekhoudende argumenten graag. Want die Christelijke traditie, dat is wel zulke lariekoek. Het zou waar wezen, als de Nederlander die "tweede" dag niet zou gebruiken voor een bezoek aan de meubelboulevard en wandelingen langs het strand. Allemaal i.p.v. devoot de kerk te bezoeken en de preek van de geestelijken aan te horen. Sterker nog, al zou je het willen, op die tweede dag is geen kerk open voor een liturgische viering. Christelijke traditie? Gelul.

Wie wordt er benadeeld? Niemand, want je krijgt er een reguliere vrije dag voor terug.
Er zijn in de Christelijke traditie drie "tweede" dagen, Pasen, Pinkster en Kerst, daarnaast nog Hemelvaart en Goede Vrijdag en dan hebben we het wel gehad.
Die laatste twee zijn in sommige branches al geen erkende feestdag meer, maar we nemen ze toch gewoon mee.

Je krijgt dan vijf vrije dagen, op te nemen naar eigen inzicht in overleg met het bedrijf.
Wil een bedrijf die tweede dagen in ere houden, dan doet men dat en worden daar vrije dagen voor ingeleverd. Geheel naar eigen keuze.

Feestdagen, die altijd al op zondag vallen, die kunnen gewoon gehandhaafd blijven en blijft dus alleen Eerste Kerstdag over, nou om mij mag die, voorzover die niet op zondag valt ook wel vervangen worden door een vrije dag. We hebben dan over Nieuwjaarsdag, Koninginnedag en Bevrijdingsdag als nationale feestdagen, voor zover deze niet op zondag vallen.

O, als we dan toch aan de gang gaan, laten we het weekend als standaard vrije dagen ook maar afschaffen. We gaan standaard 35 uur per week werken en een ieder mag de verdeling van de uren per werkdag in overleg met de werkgever zelf vaststellen. Regel moet wel zijn, dat er per 14 dagen minimaal 4 dagen niet gewerkt mag worden en dat daar minimaal twee dagen aaneengesloten dienen te zijn.

In dat geval komen er wel drie extra vrije dagen bij, om de "eerste" dagen te vervangen.

Ik zeg doen!!


Tot zo ver mijn blog archief.

Kijk ik nu naar ons land en de samenstelling van de bevolking, dan heb ik de overtuiging, dat de afschaffing van de religieuze feestdagen als vaste waarde nu meer dan ooit zou moeten worden doorgevoerd.
Je maakt het duidelijk, dat kerk en staat strikt gescheiden zijn en dat elke inwoner van dit land zelf bepaalt welke dagen hij/zij vrij wil hebben voor rust of het vieren van de religieuze feesten en voorkomt hiermee gehakketak.
Dat onze regering dit nog steeds niet heeft ingevoerd, toont aan, dat de christelijke lobby, ondanks de leegloop van de kerken, nog onverminderd sterk is, ook op gebieden, waar dat niet zou moeten.

Bovenstaande is mijn overtuiging en dat behoeft niet perse de jouw te zijn, laat maar horen, waar ik het volgens jou mis zou hebben.

Keesvi
lid
Berichten: 457
Lid geworden op: 13-03-2016 13:15

Bericht door Keesvi » 30-07-2016 12:55

Waar die tweede dagen vandaan komen ben ik even kwijt maar die zijn wat mij betreft betwistbaar. Rationeel ben ik het verder helemaal met je eens, Jan. Maar toch. Die zogenaamde christelijke tradities zijn flinterdun want gebaseerd op oeroude Germaanse riten, die weer gegrond zijn op natuurverschijnselen zoals de zonnewende etc. Mijn associaties zijn dus al gauw Pasen, Thanksgiving, Suikerfeest, Kerstmis en nog veel meer waarbij ik me afvraag of religie de leidraad is of dat dergelijke tradities met een religieus sausje zijn overgoten.

Er is niets mis met dergelijke tradities en de viering ervan maar jouw punt is de vraag of we dat op collectief of nationaal niveau of anders moeten doen, denk ik. De gemeenschap Germanen in Nederland, of iets van die strekking, heeft al nooit bestaan maar goed, als voorbeeld, zal er bepaalde riten op nagehouden hebben die de eenheid in die gemeenschap ten goede kwamen. In een pluriforme maatschappij zoals we die nu kennen moet je m.i. naar andere normen, c.q. vieringen streven. Sluit niet uit dat de bestaande daarvoor niet in aanmerking komen.
De Nederlandse gastvrijheid is ouderwets en misleidend: om ervan te kunnen genieten zou je zelf Nederlander moeten zijn.

Plaats reactie