De juweliersvrouw in Deurne die twee overvallers doodschoot

Hier kan iedereen gezellig kletsen over wat je maar leuk vindt

Amber
Site Admin
Berichten: 2695
Lid geworden op: 13-05-2013 14:52

De juweliersvrouw in Deurne die twee overvallers doodschoot

Bericht door Amber » 30-03-2014 17:25

Misschien is het jullie opgevallen,misschien ook niet, maar er is een hevige discussie aan de hand op de sociale media.
Wat is het geval:

In Deurne (Noord-Brabant) is een juwelier overvallen door twee mannen van rond de twintig jaar.
De juwelier had de twee mannen zelf binnengelaten door een soort "sluis" bij de entrée van de winkel, aangezien de man al vaker overvallen was.
In de veronderstelling dat de twee klanten waren liet hij ze binnen.
Het aanvankelijk verhaal dat verscheen in de media was dat aangezien de winkel is beveiligd met camera's de vrouw van de juwelier, die op dat moment thuis was, op een monitor zag dat het om een overval ging.
Ze zou een wapen hebben gepakt, in haar auto zijn gestapt en naar de winkel zijn gereden waar ze de overvallers, die haar man met een wapen zouden bedreigen, doodschoot.
Nu echter is dat verhaal veranderd; de vrouw zou ook in de winkel aanwezig zijn geweest (????), waar het vuurwapen (zonder wapenvergunning) lag dat ze gebruikte om de twee overvallers dood te schieten.

Heel Nederland staat nu te juichen; ze noemen de juweliersvrouw dapper, vinden het een moedige daad die ze heeft verricht en oh ja, velen vinden het een bijkomend voordeel is dat er eindelijk is begonnen met het "opruimen" van Marokkanen (want de twee overvallers zijn Nederlandse Marokkanen en beiden rond de 20 jaar).
Het OM heeft inmiddels aangekondigd dat ze het juweliersstel niet zullen vervolgen, want zij zien het als zelfverdediging.
Over die twee dode jongens geen woord; dat zijn immers schoften die eerlijke hardwerkende mensen hebben overvallen en boontje komt om z'n loontje, eigen schuld, dikke bult.
Geen woord voor de nabestaanden van de doodgeschoten jongens.
Hou me ten goede; natuurlijk keur ik het plegen van overvallen niet goed, integendeel, en dat soort gasten moet zwaar gestraft worden, met gevangenisstraf, maar de doodstraf?
:sad: :sad:
Wat vinden jullie hier nou van?
Persoonlijk denk ik dat hier een hele hoop onrust over zal ontstaan; ik hou m'n hart vast.

Onnodig te zeggen dat op het "vriendelijke forum" de bijvalbetuigingen niet van de lucht zijn.
Dapper, moedig, standbeeld,lintje, bewonderenswaardig etc.......

In het topic dat hierover op het vriendelijke forum staat schreef "humor":
Toch bizar eigenlijk....2 Marokkanen minder en de PVV weer 1 zetel erbij......
en debelg schreef:
De bief voor willem alexander is al onderweg Laughing
Kijk ook eens wat voor afbeeldingen dat oplevert op de sociale media,zoals Facebook:


Afbeelding
(dit is een computerspelletje, speciaal ontwikkeld om mee op Marokkanen te kunnen schieten)


Afbeelding
(en dit zegt genoeg)
Respect voor iedereen, ongeacht ras, huidskleur, afkomst, geloof en sexe
Klik op www hieronder en je komt vanzelf op mijn weblog.

Gast

Bericht door Gast » 30-03-2014 22:11

Ja die discussie, daar heb ik ook deel aan.
Laat mij hier mijn bijdragen plaatsen, dan is mijn standpunt wel duidelijk denk ik.

Deze situatie kent alleen verliezers.
Twee betrekkelijk jonge mannen hebben hun handelen met de dood moeten bekopen en een ander mens moet leven met de dood van twee mensen op het geweten.
Dank daar niet te licht over.

Die twee jongens hadden ook familie, een vader en een moeder en misschien ook wel broers en zussen. Moeten die dan een feestje bouwen? Die mensen hebben verdriet en reageren primair, dat mag toch? Zij moeten straks een begrafenis regelen.

Maar alle conclusies, zijn voorbarig, nog niet alle feiten zijn bekend, de onderzoeken lopen nog, maar hier zijn de amateur "Sherlocks" er al uit, die weten al precies hoe het zit.
Als de schutter beroep kan doen op noodweer exces, dan zal het OM dat aangeven, is het anders dan zal de rechter uiteindelijk bepalen hoe en wat.

Nee, niemand is zonder rechten, de juwelier niet en de overvallers niet en het is maar goed, dat de rechter uiteindelijk het laatste woord heeft en niet wordt gehandeld volgens het "Gesundes Volksempfinden", want dan werd het hier een bananen republiek met als enig recht het recht van de willekeur.

Als je kind het verkeerde pad op gaat, ondanks alle goede raad en ondanks de goede opvoeding, dan grijpt jou dat als ouder enorm aan. Je kan voor de buitenwereld afstand van hem/haar nemen, maar het is en blijft jouw kind met alle emoties die daar bij horen.
Als je dan op een dag de boodschap krijgt, dat hij/zij bij het plegen van een misdaad om het leven is gekomen, dan heb je verdriet, dan reageer je primair, dan moet je als ouder een kind gaan begraven, dat is tegen de natuur. Een kind hoort zijn ouders te begraven en niet andersom.

Hetgeen nu is gebeurd in Deurne, daar worden drie families verscheurd.
Reken er op, dat de juwelier en zijn echtgenote, dit nog lang moeten verwerken, dit gaat je echt niet in de koude kleren zitten. Je hebt twee mensen ter dood gebracht en dat is niet niks.
Of zij in hun recht staan, daar heb ik geen oordeel over, dat moet het OM uitmaken, maar zelfs als ze vanwege noodweer exces worden vrijgesproken, dan nog zal het nog heel lang traumatisch blijven.

Laten we nou gewoon even afwachten wat er uit het onderzoek komt en niet allerlei speculaties gaan rondslingeren, daar heeft niemand wat aan.

Wij hebben er in Nederland voor gekozen, om het geweldsmonopolie uitdrukkelijk bij de overheid neer te leggen. Deze delegeert dat dan weer aan een paar instanties, zoals het leger en de politie.
Die verdeling is verstandig en voorkomt toestanden, zoals je toch vrij veel ziet in landen, waar ook burgers gerechtigd zijn, wapens te dragen. Er vallen daar nogal eens doden door onrechtmatig wapengeweld.
Het is niet zo, zoals in een aantal kommentaren wordt gesuggereerd, dat de wetsovertreders toestemming cq goedkeuring zouden hebben om hun overtredingen te begaan. Dat er wetsovertreders zijn, dat staat buiten kijf.
Evenmin is het de burgers toegestaan, over te gaan tot eigen richting en daders bij aantreffen buitenproportioneel te mishandelen of te doden. Hier op bestaat een uitzondering en dat is noodweer exces. Blijft wel overeind, dat het zonder vergunning in bezit hebben van wapens, altijd strafbaar is, zonder uitzondering.

Ik ben uitdrukkelijk voor de regelingen, zoals die hier in ons land nu gelden en dat niet elke malloot maar met een wapen mag rondlopen en een ieder, die hem niet aanstaat overhoop mag knallen.
Dat er zo nu en dan ook bij de vergunningverlening fouten worden gemaakt, dat is ook wel duidelijk, denk maar aan het akkefietje in Alphen a/d Rijn. Maar over het algemeen, hebben wij het m.i. goed geregeld.

Een aantal zaken zijn nu wat duidelijker.
Zeker is, dat beide gedode slachtoffers van plan waren de juwelier te overvallen. Toen zij besloten daarvoor twee wapens mee te nemen, namen zij bewust het risico van eventueel dodelijk geweld. Waar ze geen rekening mee hielden, dat het dodelijk geweld zich tegen hen zou kunnen keren.

Het is nu ook bekend, dat de juwelier een vuurwapen in zijn zaak had liggen. Ook hij heeft daarbij het risico genomen van dodelijk geweld, want wie een wapen bezit is bereid het te gebruiken, anders schaf je dat niet aan.

Het is nu aan het OM om te besluiten of en in hoeverre er sprake is van noodweer exces en in hoeverre de juwelier strafbaar is voor het bezit van het wapen.

Wat mij wel duidelijk is, er is nog nooit iets goeds voortgekomen uit de loop van een vuurwapen.

Zoals ik al eerder betoogde, er zijn hier alleen maar verliezers. De beide vermeende overvallers, die weten van niks meer, maar hun familie (ouders, broers en zussen), die moeten nu verder zonder hen. De vrouw van de juwelier en ook de juwelier, die moeten verder met twee doden op hun geweten.
Het zal helaas in de toekomst niet voorkomen, dat er weer overvallen plaats vinden, dat er weer jongens, mannen denken dat zij dit wel kunnen maken en dat ze er mee weg komen. Helaas zullen ook daarbij weer slachtoffers vallen.

Amber
Site Admin
Berichten: 2695
Lid geworden op: 13-05-2013 14:52

Bericht door Amber » 31-03-2014 00:54

Dank je wel Jan, voor je zeer uitgebreide uiteenzetting over hoe jij de hele situatie beoordeelt; ik kan me er helemaal in vinden......
Respect voor iedereen, ongeacht ras, huidskleur, afkomst, geloof en sexe
Klik op www hieronder en je komt vanzelf op mijn weblog.

maryam-ingrid
superlid
Berichten: 1929
Lid geworden op: 14-05-2013 20:25

Bericht door maryam-ingrid » 31-03-2014 16:10

Ook helemaal eens Jan.
Waar ik me wel aan stoorde was het beeld dat NOS liet zien van de Marokkaanse demonstranten. Eisten dat het recht zijn beloop moest hebben en kwamen op voor de "slachtoffers"/"daders".
Denk ik, okee, maar zou je daar ook gestaan hebben als het Bulgaren waren geweest? Een stapje terug, een beetje meer bescheidenheid.
Werd vorige week nog iedere Marokkaan tot knuffelbeer verheven, vandaag krijgen zij allen een enkeltje richting Sahara.
De boeven gingen voor goud en kregen lood.
Je moet van andermans spullen afblijven en doe je dat niet dan kan dat nare gevolgen hebben. Aan ieder de keuze.
Maar zoals je zei: er zijn alleen maar verliezers in deze
Carpe Diem, het kan zo maar voorbij zijn . . .

Amber
Site Admin
Berichten: 2695
Lid geworden op: 13-05-2013 14:52

Bericht door Amber » 01-04-2014 13:02

Deze hele verschrikkelijke gebeurtenis moet precies worden uitgezocht voordat men er een oordeel over kan vellen.
Ook de familie van het slachtoffer zegt zich er bij neer te leggen als idd.blijkt dat het handelen van de juweliersvrouw zelfverdediging was.
Dat is nog allerminst vastgesteld, dus......eerst een onderzoek.
Wat mij het allermeest stoort aan deze hele zaak zijn de reacties van mensen op de sociale media.
Er klinkt zó veel haat uit dat je er bang van wordt.
Ook de uitspraak, die jij plaatste maryam-ingrid (De boeven gingen voor goud en kregen lood. ) kwam ik vele malen tegen (ook op het "vriendelijke forum") en daar heb ik wel een beetje m'n buik vol van,maar dat is nog maar één van de onschuldigste uitspraken.
Ik vraag me af hoe dit allemaal gaat aflopen.
Respect voor iedereen, ongeacht ras, huidskleur, afkomst, geloof en sexe
Klik op www hieronder en je komt vanzelf op mijn weblog.

maryam-ingrid
superlid
Berichten: 1929
Lid geworden op: 14-05-2013 20:25

Bericht door maryam-ingrid » 02-04-2014 16:34

Het is dan ook een door mij aangehaalde uitspraak hoor Amber
:wink:
Carpe Diem, het kan zo maar voorbij zijn . . .

Amber
Site Admin
Berichten: 2695
Lid geworden op: 13-05-2013 14:52

Bericht door Amber » 02-04-2014 17:03

Volgens mij kwam de originele uitspraak van Wilders...... :roll:
Respect voor iedereen, ongeacht ras, huidskleur, afkomst, geloof en sexe
Klik op www hieronder en je komt vanzelf op mijn weblog.

maryam-ingrid
superlid
Berichten: 1929
Lid geworden op: 14-05-2013 20:25

Bericht door maryam-ingrid » 03-04-2014 15:16

Hoe heel erg verbaast mij dat niet :wink: :lol:
Carpe Diem, het kan zo maar voorbij zijn . . .

Amina
lid
Berichten: 202
Lid geworden op: 20-01-2014 18:02

Bericht door Amina » 06-04-2014 18:54

Er waren maar mensen bij (als er verder geen getuigen waren) dus alleen zij weten precies wat er is gebeurd, helaas kunnen maar 2 van de 4 het na vertellen. Iedereen staat al gelijk laar met hun oordeel en weet precies te vertellen hoe en wat. daar wordt ik ook moe van.
Ik moet zeggen dat mijn eerste gedachte ook was; Tja risico van het vak (van de overvallers). maar later ga ik denken wat moeten ze nu met een vuurwapen in de zaak/ in huis? Dan weet je van te voren al dat je daarmee aardig veel schade mee kan aanrichten.
Het is heel dubbel, het heeft 2 kanten. En beide kanten indd verliezers en slachtoffers.
Goed de zaak onderzoeken en een eerlijk proces zou ik zeggen.

maryam-ingrid
superlid
Berichten: 1929
Lid geworden op: 14-05-2013 20:25

Bericht door maryam-ingrid » 07-04-2014 15:12

Er zijn camerabeelden voorhanden en de advocaat van het juwelierspaar heeft al laten doorschemeren dat het zo klaar als een klontje is hoe e.e.a. is gebeurd :sad:
Carpe Diem, het kan zo maar voorbij zijn . . .

Plaats reactie