Ik ben er even niet

Hier kan iedereen gezellig kletsen over wat je maar leuk vindt

Plaats reactie
Ron-de-Noor
lid
Berichten: 69
Lid geworden op: 26-03-2016 23:09

Ik ben er even niet

Bericht door Ron-de-Noor » 06-06-2016 00:16

Wederom zal er weinig tijd zijn voor de club.
Deze week heb ik 72 uur gewerkt (over de 100 uitbetaald, ook leuk),
maar we werken hard om de hollandse nieuwe bij jullie in het mondje te krijgen, zoals elk jaar.
De haring is vet en goed, beter als vorig jaar, toen het een amorf zooitje was, en de visboer lulverhalen moest gebruiken om de waar als 'puike haring, mensen' nog zien te verkopen aan de argeloze klanten.

Die appelen vaart, die appelen eet, zie de waard vertrouwt zijn gasten, maar de maan schijnt niet door de bomen want het is hier constant licht,
waar ik maar mee zeggen wil dat ik de eerste vijf emmertjes (met vijf stuks) al in de vriezer heb, voordat ik kan gaan proeven.
Er moet 48 uur vriezer overheen om eventuele haringworm te verdelgen.

Er lopen dagelijks wat 'ollanders' op het werk om de productie te begeleiden, en het doet wel weer eens goed om een ander praatje te maken.
De oosteuropeanen (en ook de noren) krabben zich achter de oren hoe wij met elkaar omgaan, zo plagen, ironie en galgehumor kennen ze niet, en zeker niet met een klant.
Alle stekheid op een gokje, haring verwerken en zeker het rijpen is een serieuze zaak, en ik ben voor eventuele prutsers niet makkelijk.
Het is hard en zwaar werken geblazen en straks likken we de wonden en wrijven we de pijntjes weg. Dan is het gelijk vakantie (half juli)

Aloha!
het aanwijzen ener sukkel in uw onmiddelijke nabijheid, verheft uw eigen geknoei tot vakmanschap

Gast

Bericht door Gast » 07-06-2016 08:21

Hard werken is geen straf, mits je het werk wat gedaan moet worden leuk vindt. En dat is bij jou dacht ik wel het geval. Volgens mij ga jij fluitend naar je werk.

Ja en dat je daarbij dan ook nog de liefhebbers van het zilte zeebanket aan een goede voorraad helpt, dat is dan mooi meegenomen, toch?

Ik beloof je, dat ik aan je zal denken als ik zo'n zoute jongen consumeer :mrgreen:

Keesvi
lid
Berichten: 457
Lid geworden op: 13-03-2016 13:15

Bericht door Keesvi » 07-06-2016 09:59

Goed om te horen dat de haring dit jaar van uitstekende kwaliteit is, Ron. Ik wist overigens niet dat veel van onze haring in Noorwegen verwerkt werd. Wel dat Denemarken ze op dezelfde manier behandelt. Net als Jan denk ik dat je je werk geen straf vindt. :ole
De Nederlandse gastvrijheid is ouderwets en misleidend: om ervan te kunnen genieten zou je zelf Nederlander moeten zijn.

maryam-ingrid
superlid
Berichten: 1929
Lid geworden op: 14-05-2013 20:25

Bericht door maryam-ingrid » 07-06-2016 15:27

Haring .. heerlijk !!!
Kom maar op hoor :ole
Carpe Diem, het kan zo maar voorbij zijn . . .

Ron-de-Noor
lid
Berichten: 69
Lid geworden op: 26-03-2016 23:09

Bericht door Ron-de-Noor » 13-06-2016 09:00

Bedankt voor de reacties :Hello
Even uitslapen (pas om tien uur beginnen vandaag).
Elk jaar is het weer een verassing hoe de natuur zich manifesteert.
Er komen grote boten aan inhoud tot ca. 1500 ton en dan hebben ze maar 90 ton haring in het ruim zitten.
Toch komen ze het dan aanbrengen, het verschil in topkwaliteit kan soms luttele uren bedragen, hoe verser, hoe beter.
De (ned.) controleurs kruipen aan boord en inspecteren de inhoud, en de bewerkingswijze, waarna ook de rijpingstijd en de pekelwaarde wordt geschat.

Die pekelwaarde (in graden Baumè) wordt continue gecontroleerd en door ons bijgesteld.

De kwaliteit kan enorm verschillen.
Twee boten die elkaar in zicht hebben, kunnen twee heel verschillende vangsten in het netje hebben (grootte, vetgehalte, stevigheid, en mate van groei - de maatjesharing moet nog maagdeljk zijn en mag geen hom of kuit bevatten).

En inderdaad...........ik ga fluitend naar mijn werk, en daar fluit ik verder.
Of zingen met de de mede-nederlanders, die noren lachen zich krom om onze schat aan meezingers met lange uithalen (op de woelige......).

nou doeg hoor........ :ole
het aanwijzen ener sukkel in uw onmiddelijke nabijheid, verheft uw eigen geknoei tot vakmanschap

Plaats reactie