Ereader

Hier kan iedereen gezellig kletsen over wat je maar leuk vindt

Keesvi
lid
Berichten: 457
Lid geworden op: 13-03-2016 13:15

Bericht door Keesvi » 24-08-2016 14:49

Maakt niet uit. Ik heb net die vier dvd's van Chess op mijn externe terabyte zitten kopiëren en ik kom zat schrijvers tegen die wat bij me oproepen. Keefman, bijvoorbeeld, maar Havank vreet ik ook wel. Mooi ook dat ik nu 'Knielen op een bed violen' van Jan Siebelink heb. Aan dergelijke gereformeerde ellende spendeer ik bij voorkeur geen cent maar om er echt over mee te kunnen praten is de beschikking over dat boek wel zo handig.
De Nederlandse gastvrijheid is ouderwets en misleidend: om ervan te kunnen genieten zou je zelf Nederlander moeten zijn.

Gast

Bericht door Gast » 24-08-2016 18:08

Nu ben ik (wat je zeker niet zou verwachten :mrgreen: ) nogal eigenzinnig in mijn keuzes van boeken en vallen types als de Saint en Havank niet binnen mijn smaak. Vroeger wel, ik verslond ze, maar ik kan me er tegenwoordig niet meer door worstelen. Geldt trouwens ook voor James Bond.

Mijn voorkeur gaat op dit moment uit naar dikke pillen met een verhaal uit de geschiedenis. Dat mag best fictie zijn, maar dan wel merkbaar stoelend op gedegen onderzoek van het tijdperk.

Sience Fiction heeft me nog nooit kunnen boeien en verhalen over elfjes, dwergen en tovenaars, daar kijk ik niet naar om.

Een spannende thriller, vind ik best leuk, maar soms heb ik moeite om me in het verhaal te verliezen en dan wordt het boek af geserveerd.

Dat is ook eigenlijk het belangrijkste criterium, kan ik in het verhaal stappen en het meebeleven, dan lees ik het meestal in één ruk uit, kost dat moeite of lukt het helemaal niet, dan wordt het een strijd tussen mij en het boek en soms wint het boek, maar ook vaak leg ik het weg en kijk er niet weer in. Dat laatste wordt natuurlijk veel makkelijker, als je een paar duizend titels klaar hebt staan en de aanschaf heeft je niks gekost. Want bij een gekocht boek ben je toch eerder geneigd om toch maar door te bijten, anders is het zonde van de centen, we blijven Hollanders, toch?

Keesvi
lid
Berichten: 457
Lid geworden op: 13-03-2016 13:15

Bericht door Keesvi » 24-08-2016 19:34

Mijn voorkeur is non-fiction, naslagwerken, (populair) wetenschappelijk maar ik sluit niets uit. In mijn jonge jaren las ik Ferdinand Huyck van Jacob van Lennep. In dat boek zit totaal geen tempo. Schiet bladzij voor bladzij voor geen meter op maar juist daardoor fascineerde het me omdat het een blik wierp op hoe het normale leven er begin 19e eeuw aan toeging. Eerlijk is eerlijk dat ik er vele maanden over gedaan heb voordat ik het uit had, geheel tegen mijn toenmalige gewoontes in. :roll:
De Nederlandse gastvrijheid is ouderwets en misleidend: om ervan te kunnen genieten zou je zelf Nederlander moeten zijn.

Gast

Bericht door Gast » 24-08-2016 21:02

Keesvi schreef: Eerlijk is eerlijk dat ik er vele maanden over gedaan heb voordat ik het uit had, geheel tegen mijn toenmalige gewoontes in. :roll:
Ik heb juist het idee, dat schrijvers als die, juist geen idee hadden hoe mensen werkelijk moesten leven en dat ze een zeer rooskleurig beeld hadden van de nut en noodzaak van de mensen waarover ze schreven.

Nu moet ik eerlijk zeggen, dat ook het nutteloze van sommige lui, die werden beschreven in die boeken en het absolute lege van het bestaan, mij een grote ergernis was.

Ik heb het opgegeven om die strijd met die boeken aan te gaan. Ik stort me dan liever in de boeken van Emile Zola, daar vond ik beschrijvingen van het echte leven in die tijd en dat paste ook weer beter in mijn, toch door het communisme, rood gekleurde wereldbeeld.

Plaats reactie