Amina stelt zich voor

Hier kan je jezelf even voorstellen zodat we weten wie je bent
Amina
lid
Berichten: 202
Lid geworden op: 20-01-2014 18:02

Bericht door Amina » 22-01-2014 14:43

Dat klopt helemaal, Guercif hoorde tot een paar jaar geleden ook bij de gemeente Taza. Het ligt niet aan de kust, dus inderdaad heel warm in de zomer, soms wel boven de 45 graden! ik kwam 9 jaar op vakantie hier. In die 9 jaar maar 2 x in de zomer geweest. Dat is geen aanrader als je niet tegen de warmte kan. Nu we hier wonen zullen we onze zomervakanties vertoeven in NL.
Zolang ik de taal niet beheers zou ik ook niet willen werken. Ik ben best onzeker als het om taal gaat, dus ik verwacht niet dat het heel snel gaat. Ik heb ook nog niet echt veel sociale contacten. Daar wil ik wel naar op zoek gaan, zoals een kookclubje oid. Wat wel erg leuk is dat ik 2 dames heb ontmoet van mijn leeftijd die ook vanuit NL en België zijn geëmigreerd. Maar die heb ik via internet ontmoet, ik hoop ze snel in het echt te kunnen ontmoeten. 1 dame heeft kinderen die bij mijn kinderen op school zitten. Ze gaan per transport naar school dus daarom hebben we elkaar nog niet kunnen ontmoeten.

We wonen nog bij mijn schoonouders, maar gaan wel verhuizen als ons huisje klaar is. Eigenlijk zouden we allang verhuisd moeten zijn. Maar ik heb nu ECHT kennis mogen maken met de Marokkaanse mentaliteit. Alles gaat op het gemakje. :mrgreen:
We gaan een paar straten verderop wonen, zodat we niet zo op elkaars lip zitten. Al moet ik zeggen dat mijn schoonouders schatten van mensen zijn hoor. Maar er is wel een generatie kloof (ze zijn 79 jaar).

Ik vind het helemaal niet erg om een van de jongste te zijn. Ik vind het juist erg leuk om ervaringen te lezen van mensen die meer levenservaring hebben. Al 37 jaar naar Marokko?? Mijn ouders hadden toen net verkering, laat staan kinderen :grin: En in al die jaren weet je waarschijnlijk meer van Marokko dan een jonge Marokkaan. Vind ik alleen maar leuk!

Ik vind het nu al een gezellige forum, en dan heb ik nog lang niet alles gelezen (ik denk niet dat ik ALLES ga lezen).

Amina
lid
Berichten: 202
Lid geworden op: 20-01-2014 18:02

Bericht door Amina » 22-01-2014 15:03

Bedankt Trudy voor je welkom en dat je me over dit forum hebt verteld. Hier is een beetje leven in de brouwerij :wink: En leuke onderwerpen.
Ik waardeer erg jullie respect. Maar zo zie ik het zelf niet hoor, ik bedoel het is wel een stap en je moet je zelf wel overtuigen dat het echt een stap is die je wilt zetten en daarna goed voorbereiden. In dat proces ga je het als iets normaals zien. Ik weet niet goed hoe ik het moet verwoorden.
Ik hoor heel vaak; "ik zou het echt niet kunnen".
Ook ik heb dat gezegd, ik dacht ook dat ik het niet zou kunnen. Maar kunnen en willen zijn toch wel 2 verschillende dingen. Waarom zou ik het niet kunnen?? Of wil ik het gewoon niet? een stap maken naar het onbekende of gewoon lekker blijven doorgaan in het bekende en vertrouwde landje en leven. Bij ons kwam het op de juiste moment (misschien achteraf gezien). Geen goed vooruitzicht in onze werk, het enige wat we moeten achter laten is familie (voor mijn man een groot gedeelte van zijn familie). We hadden geen koophuis en spullen kunnen gewoon mee. Mijn kinderen zijn nog jong, dus de kans dat ze het sneller accepteren is groter dan dat ze ouder (puber) zouden zijn. Verder zou de achterstand op school minder groot zijn dan als ze ouder zouden zijn. Ze beheerste de taal ook niet, wij praten alleen Nederlands thuis. Mijn schoonouders zijn alleen. Gelukkig hebben ze nog wel een dochter die in een dorp verder (25 km verder) woont met haar gezin. Maar die komen ook niet wekelijks op bezoek.
En ik zie het echt als een verrijking in ons leven. We hebben wel gezegd dat we voor 5 jaar zouden gaan. Waarom 5 jaar? dat is meer voor onze eigen geruststelling ofzo... mijn man zei dat steeds en ik ben er in mee gegaan. Met in mijn achterhoofd, we zien wel of dat uitkomt. Misschien bevalt het ons zo goed dat we nooit meer weg willen of misschien houden we het over 3 jaar voor gezien.

Amber
Site Admin
Berichten: 2695
Lid geworden op: 13-05-2013 14:52

Bericht door Amber » 22-01-2014 15:11

Toch blijft het wel een groot avontuur; als ik vroeger geen kinderen had gehad had ik de stap misschien wel gewaagd; ik voelde me altijd al heel erg thuis in Marokko en ik kon er qua taal ook goed terecht met Frans, dat ik goed spreek.
Het zijn echt de kinderen die me hebben weerhouden om de stap te nemen; wij hadden ook geen koophuis dus we hadden zó kunnen gaan.
Later hadden we het er over om te gaan als de kinderen groter zouden zijn; eerst een half jaar hier dan een half jaar daar en zo verder, maar door mijn scheiding is er niets meer van gekomen.
Respect voor iedereen, ongeacht ras, huidskleur, afkomst, geloof en sexe
Klik op www hieronder en je komt vanzelf op mijn weblog.

Amina
lid
Berichten: 202
Lid geworden op: 20-01-2014 18:02

Bericht door Amina » 22-01-2014 15:21

Amber zo kan het soms gaan. En voor je het weet ben je al oma :grin: maar heerlijk om dan steeds terug te keren op vakantie toch?
Wat handig dat je frans spreekt! Ik ben zo slecht in talen, zelfs mijn Nederlands is niet zo hoe ik het graag zou willen. Vandaar mijn onzekerheid. Maar ik ga er wel voor, voel me zo dom als ik niks terug kan zeggen en niks begrijp...

Amber
Site Admin
Berichten: 2695
Lid geworden op: 13-05-2013 14:52

Bericht door Amber » 22-01-2014 15:30

Een taal leer je het best als je in het land zélf bent, dus ik weet zeker dat jij en je kinderen de taal snel goed onder de knie zullen hebben; ga je tamazight leren of Arabisch?
Ik spreek zelf nog steeds niet goed Arabisch; wel versta ik alles en ken ik heel veel woorden maar een echt goed gesprek aanknopen lukt me niet zo erg; daar komen nog handen en voeten bij te pas :lol:.
Mijn jongste zoon spreekt inmiddels wél vloeiend Arabisch; hij heeft er echt gevoel voor; mijn oudste zoon niet helaas....
Respect voor iedereen, ongeacht ras, huidskleur, afkomst, geloof en sexe
Klik op www hieronder en je komt vanzelf op mijn weblog.

maryam-ingrid
superlid
Berichten: 1929
Lid geworden op: 14-05-2013 20:25

Bericht door maryam-ingrid » 22-01-2014 15:33

Salaaaaaaaaaaaaam Aminaaaaaaaaaa :Hello
Ben een ex-MarocMamma, je zult me vast wel herkennen aan mijn naam.
Wat leuk dat je bij ons clubje bent gekomen.
Nog meer leuker dat je nu in Marokko woont.
MashaAllah!!
Ik wens jou en je gezin heel veel geluk en het gaat
helemaal goed komen daar met jullie :wave
Misschien komen we elkaar ooit tegen als ik weer in Taza ben :wink:
Carpe Diem, het kan zo maar voorbij zijn . . .

Amina
lid
Berichten: 202
Lid geworden op: 20-01-2014 18:02

Bericht door Amina » 22-01-2014 17:14

Hahaha Maryam-ingrid ook van jou al zo'n hartelijk welkom! Dank je :grin: Zeg ik met een big smile!

Ik heb je schrijven gemist hoor, jij schijft zo leuk. En dat merk ik van meer leden hier, ben helemaal blij dat ik dit forum heb gevonden. Dat kwam omdat ik en Monique me afvroeg hoe het met jou ging (en met Ingrid-saaidia, die ik niet kende) en Trudy wist dat wel te vertellen, en zo kwam ik hier. Dus natuurlijk ken ik je nog!

Woont jou schoonfamilie in Taza? ik dacht alleen Faiza? Of kom je er geregeld als je in Marokko ben? Laat het me weten, wie weet...

@Amber, hier wordt arabisch gesproken, dus ik leer marokkaans-arabisch. De kids gaan als een speer!! Ik dacht ik hou hun gewoon bij dan lukt het me vast, maar nu we hier bijna 5 maanden wonen merk ik wel dat zij echt veel sneller gaan. tja ze gaan dagelijks naar school..

Amber
Site Admin
Berichten: 2695
Lid geworden op: 13-05-2013 14:52

Bericht door Amber » 22-01-2014 18:12

Amina, ken je mij ook nog als Ingrid-Saida? :grin:
Maryam-ingrid en Trudy kenden mij onder die naam van vroeger.....
Respect voor iedereen, ongeacht ras, huidskleur, afkomst, geloof en sexe
Klik op www hieronder en je komt vanzelf op mijn weblog.

Amina
lid
Berichten: 202
Lid geworden op: 20-01-2014 18:02

Bericht door Amina » 22-01-2014 23:11

Nee ik ken jou niet, alleen van je gehoord van deze dames. Ze vroegen bij maroc mama's zich af hoe het met je ging, meiden die jou toen volgde. Bij deze aangenaam kennis met je te maken :grin:

Amber
Site Admin
Berichten: 2695
Lid geworden op: 13-05-2013 14:52

Bericht door Amber » 22-01-2014 23:31

Ik had vroeger meerdere blogs en die werden toen druk bezocht vooral door m.n. vrouwen met een Marokkaanse/Tunesische of andere Arabische partner.....uiteindelijk hebben ze me weer gevonden op mijn weblog bij 50Plusser :grin:

Ook van mijn kant dus zeer vereerd kennis met je te maken :wink: :wink: :grin:
Respect voor iedereen, ongeacht ras, huidskleur, afkomst, geloof en sexe
Klik op www hieronder en je komt vanzelf op mijn weblog.

Plaats reactie