Algerijnse soep met gehaktballetjes en pasta

Hier kan je je eigen recepten plaatsen die afkomstig zijn uit de Marokkaanse of een andere Arabische keuken
Plaats reactie
Amber
Site Admin
Berichten: 2695
Lid geworden op: 13-05-2013 14:52

Algerijnse soep met gehaktballetjes en pasta

Bericht door Amber » 13-07-2013 13:48

Algerijnse soep met gehaktballetjes en pasta

Deze soep wordt in Algerije vaak bereid met een pastasoort die " vogeltongetjes" heten. Een kleine pastasoort in de vorm van graankorrels.
Kan je deze pasta hier niet vinden dan kan je natuurlijk ook een andere kleine pastasoort gebruiken in dit recept.

Dit heb je nodig:

200 gram rundergehakt, aangemaakt met fijngehakte platte peterselie, beetje kaneel, ras el hanout, peper en zout (of met andere kruiden en specerijen naar eigen smaak);
2 kleine witte of rode uien;
150 gram gekookte kikkererwten (uit blik);
1 a 2 dessertlepels kurkuma;
1 a 2 dessertlepels gemberpoeder;
1 a 2 dessertlepels komijnpoeder;
1 theelepeltje suiker;
1 runderbouillonblokje;
100 gram "vogeltongetjes"-pasta(zie foto) of een andere kleine pastasoort;
2 eetlepels gedroogde mint;
een handje fijngehakte platte peterselie;
70 gram tomatenpuree;
1 blik gepelde tomaten van 400 gram;
1/2 tot 1 dessertlepel "harissa" (naar smaak);
2 liter water;
zout, peper, olie.

Zo maak je het:

Maak eerst kleine gehaktballetjes van de aangemaakte gehakt.
Braad de gehaktballetjes bruin in wat olie of boter tot ze gaar zijn en leg ze dan op een bordje.

Doe een flinke scheut olie in een hoge pan en fruit daar de fijngehakte uien in aan tot ze glazig, maar niet bruin zijn.
Doe er dan de specerijen bij en fruit die op laag vuur enkele seconden mee.
Voeg er dan de gepelde tomaten en het vocht daarvan aan toe; prak de tomaten enigszins plat met een vork of een houten lepel.
Doe er vervolgens de tomatenpuree, het bouillonblokje, de harissa, peper en zout naar smaak, de suiker en de gedroogde mint en fijngehakte peterselie bij.
Schep dat alles goed om en laat enkele minuten, al roerend, pruttelen.
Schenk er dan de 2 liter water bij, breng aan de kook, zet het vuur laag en het deksel op de pan en laat de soep 45 minuten a 1 uur zachtjes koken.

Voeg er, 10 minuten voordat de soep klaar is, de pasta aan toe en laat die al roerend gaar worden in de soep.
Voeg er 5 minuten voor het einde van de kooktijd, ook de gehaktballetjes bij om goed warm te laten worden.
Dien de soep op met daarbij b.v. warm Marokkaans brood, Msemmen of Baghrir.

Afbeelding

Afbeelding
N.B. Dit recept is ook te vinden op mijn weblog; klik daarvoor op www hieronder en je bent er meteen.
Respect voor iedereen, ongeacht ras, huidskleur, afkomst, geloof en sexe
Klik op www hieronder en je komt vanzelf op mijn weblog.

Gast

Bericht door Gast » 13-07-2013 18:20

Lijkt mij heel lekker, Amber.

Lijkt mij wel voedzaam, dus kan ik wel gebruiken als een maaltijdsoep met al die ingrediënten.

Amber
Site Admin
Berichten: 2695
Lid geworden op: 13-05-2013 14:52

Bericht door Amber » 13-07-2013 18:28

Inderdaad John; er gaan veel ingrediënten in dus hij vult lekker..... :wink: :grin: :pot
Respect voor iedereen, ongeacht ras, huidskleur, afkomst, geloof en sexe
Klik op www hieronder en je komt vanzelf op mijn weblog.

Gast

Bericht door Gast » 13-07-2013 18:32

:grin: :grin:

Plaats reactie