Arabische zoete verleiding oftewel Dadeltaart van Mimoun

Hier kan je je eigen recepten plaatsen die afkomstig zijn uit de Marokkaanse of een andere Arabische keuken
Plaats reactie
Amber
Site Admin
Berichten: 2695
Lid geworden op: 13-05-2013 14:52

Arabische zoete verleiding oftewel Dadeltaart van Mimoun

Bericht door Amber » 09-11-2013 13:01

Arabische zoete verleiding oftewel Dadeltaart van Mimoun

Zoals jullie misschien wel weten plaats ik hier af en toe óók recepten afkomstig van de kookTV-site 24Kitchen: dit is weer zo'n recept waar ik jullie aandacht op wil vestigen, want erg lekker.

Onder het recept vinden jullie ook de link naar de site waar je ook het recept vindt met daarnaast de video over hoe je het precies moet maken. Hieronder vind je het recept van chef Mounir, die er alles over uitlegt in het programma Grenzeloos Koken, een onderdeel van 24Kitchen.

Het recept plaats ik ook hier:

Ingrediënten

Harde wenerdeeg

1 ei
1 vanillestokje
150 g witte basterdsuiker
300 g roomboter
5 g zout
1 citroen
450 g bloem

Vulling

50 ml oranjebloesemwater
50 ml water
1 sinaasappel
1 ingelegde citroen
300 g gedroogde dadels
6 volkorenbiscuits
1 el poedersuiker

Garnering

16 blanke amandelen
1 ei
40 g geraspte kokos.

Harde wenerdeeg
Splits het ei. Halveer het vanillestokje in de lengte en schraap het merg eruit.
Meng de basterdsuiker, boter, zout en vanillemerg met je handen door elkaar tot de boter zacht wordt. Kneed de eidooier en de rasp van een citroen erdoor. Voeg de bloem toe en kneed tot een soepel deeg. Pak het deeg in met plasticfolie en laat circa 20 minuten rusten in de koelkast.

Vulling
Breng het oranjebloesemwater met het water en het sap en de rasp van de sinaasappel aan de kook. Snijd de schil van de ingelegde citroen julienne .Ontpit de dadels en hak ze grof. Voeg de dadels en citroenschil toe aan de pan en laat circa 2 minuten koken. Laat dit vervolgens afkoelen.
Verkruimel de biscuits boven het dadel-citroenmengsel en roer goed door. Breng eventueel op smaak met poedersuiker.

Opmaak dadeltaart
Verwarm de oven voor op 170 ºC onder- en bovenwarmte.
Vet de bakvorm in en bekleed de vorm met bakpapier.
Rol het deeg op een met bloem bestoven aanrecht uit tot een halve centimeter dikte. Snijd het deeg door de helft en bekleed de bakvorm met de helft van het deeg.
Strooi de helft van de kokosklapper over het deeg en verdeel hier de dadel-citroenvulling over. Strooi de andere helft van de kokosklapper overheen, dek af met het deeg en druk licht aan. Kerf met een mes vierkantjes van 5 bij 5 centimeter zo licht mogelijk in het deeg.
Druk in elk vakje een amandel. Klop het ei los en strijk hier de taart mee in. Bak de taart circa 30 minuten in de oven.

Serveer
Laat de taart circa 10 minuten afkoelen voordat je de taart aansnijdt.

Kijk voor het originele recept en de video van de bereidingswijze op de site van 24Kitchen (klik hier)



Afbeelding

Afbeelding
Respect voor iedereen, ongeacht ras, huidskleur, afkomst, geloof en sexe
Klik op www hieronder en je komt vanzelf op mijn weblog.

maryam-ingrid
superlid
Berichten: 1929
Lid geworden op: 14-05-2013 20:25

Bericht door maryam-ingrid » 11-11-2013 16:56

Zonder ooit geproefd te hebben weet ik dat dit recept overheerlijk smullie is :ole
Carpe Diem, het kan zo maar voorbij zijn . . .

Gast

Bericht door Gast » 11-11-2013 17:02

maryam-ingrid schreef:Zonder ooit geproefd te hebben weet ik dat dit recept overheerlijk smullie is :ole
Woehahaha .....

hint ...

keukenprins :grin: :grin: :grin:

maryam-ingrid
superlid
Berichten: 1929
Lid geworden op: 14-05-2013 20:25

Bericht door maryam-ingrid » 12-11-2013 11:37

keukenprins
Jahahahaha dat zou leuk zijn. Stop recept zijn schoen. Dat mag rond deze tijd :mrgreen:
Carpe Diem, het kan zo maar voorbij zijn . . .

Plaats reactie