Ingelegde citroen uit de magnetron

Hier kan je je eigen recepten plaatsen die afkomstig zijn uit de Marokkaanse of een andere Arabische keuken
Amber
Site Admin
Berichten: 2695
Lid geworden op: 13-05-2013 14:52

Bericht door Amber » 16-04-2016 17:13

Olie is olie, denk ik dan maar.
Succes met de inwijding van je tajine :grin:
Respect voor iedereen, ongeacht ras, huidskleur, afkomst, geloof en sexe
Klik op www hieronder en je komt vanzelf op mijn weblog.

Keesvi
lid
Berichten: 457
Lid geworden op: 13-03-2016 13:15

Bericht door Keesvi » 16-04-2016 20:59

Het is inderdaad een soort van ritueel. Past wel een beetje bij slow cooking, vind ik. :wink:

Mijn vorige, ongeglazuurd, was geen lang leven beschoren. Misschien niet helemaal goed voorbehandeld maar dat weet ik niet meer precies na een jaar of twintig. Römertopf, nog veel langer geleden en een beetje vergelijkbaar met de tajine, ongeveer hetzelfde verhaal. Grappig kerstpakketgeschenk maar de bovenkant, in de vorm van een een kip, was voor de meeste ovens veel te groot, ook die van mij. Ik heb het mijn moeder (haar oven was met moeite net groot genoeg) nooit gevraagd en dat kan niet meer maar ik denk dat ze die Topf discreet van de hand gedaan heeft richting de kringloopwinkel.

Ik hoop dus dat het simpele ding dat ik nu heb, obligaat bruin, zonder opsmuk maar wel mooi geglazuurd, veel langer meegaat. Past prima in de oven en op een sudderplaatje lukt ook wel.

Ik heb niks tegen op wokken en dergelijke snelle bereidingen maar heel veel gerechten zijn zoveel smakelijker als ze langzaam gegaard zijn. Daar ga ik die tajine kookpot voor gebruiken.
De Nederlandse gastvrijheid is ouderwets en misleidend: om ervan te kunnen genieten zou je zelf Nederlander moeten zijn.

Plaats reactie