Ingelegde citroen uit de magnetron

Hier kan je je eigen recepten plaatsen die afkomstig zijn uit de Marokkaanse of een andere Arabische keuken
Amber
Site Admin
Berichten: 2695
Lid geworden op: 13-05-2013 14:52

Ingelegde citroen uit de magnetron

Bericht door Amber » 03-07-2015 11:59

Ingelegde citroen uit de magnetron

Misschien heb je wel een citroen in huis maar heb je tóch liever een ingelegde citroen voor een gerecht dat je gaat maken?

Hier vind je een supersnelle en adequate methode....in de magnetron!

Dit heb je nodig:

1 citroen;
een flink volle koffielepel zout;
50 ml. water;
het sap van 1/2 citroen.

Zo maak je het:

Was de citroen en snijd 'm in plakjes.
Verwijder de pitjes.
Doe in een kom (die in de magnetron kan)
alle ingrediënten,behalve de
citroenplakjes en roer door elkaar.
Doe daar dan de citroenplakjes bij en schep
goed om.

Zet de schaal in de magnetron en laat 2 minuten
draaien op 800W.
Schep de inhoud van de kom door met
een lepel en laat nog eens 3 minuten draaien.
Nog eens omscheppen.
Nog eens 3 minuten laten draaien.
Een laatste keer voorzichtig omscheppen en
een laatste keer 2 minuten laten draaien.

Haal de kom uit de magnetron (voorzichtig, heet!)
en laat helemaal afkoelen.
Klaar!!


Afbeelding
Respect voor iedereen, ongeacht ras, huidskleur, afkomst, geloof en sexe
Klik op www hieronder en je komt vanzelf op mijn weblog.

maryam-ingrid
superlid
Berichten: 1929
Lid geworden op: 14-05-2013 20:25

Bericht door maryam-ingrid » 03-07-2015 15:17

Hmmmm .... ben niet zo van de magnetron.
Al die stralingen in die citroen :roll:
Carpe Diem, het kan zo maar voorbij zijn . . .

Amber
Site Admin
Berichten: 2695
Lid geworden op: 13-05-2013 14:52

Bericht door Amber » 03-07-2015 17:03

Gebruik je nooit een magnetron?Ook niet om gerechten op te warmen of te ontooien?
Respect voor iedereen, ongeacht ras, huidskleur, afkomst, geloof en sexe
Klik op www hieronder en je komt vanzelf op mijn weblog.

maryam-ingrid
superlid
Berichten: 1929
Lid geworden op: 14-05-2013 20:25

Bericht door maryam-ingrid » 06-07-2015 15:23

Minimaal en zeker niet om te ontdooien. Heb dat ding al jaren maar sinds ik weet dat het allemaal niet zo gezond is kijk ik er nog nauwelijks naar om ..
Carpe Diem, het kan zo maar voorbij zijn . . .

Amber
Site Admin
Berichten: 2695
Lid geworden op: 13-05-2013 14:52

Bericht door Amber » 06-07-2015 16:05

Tja ik gebruik 'm regelmatig; ben niet zo overtuigd van de gevaren die aan een magnetron kleven.
Ik heb een combi; ik kan er dus mee bakken, grillen, ontdooien en verwarmen.
Het gebruik in dit recept is natuurlijk alleen bedoeld voor "noodgevallen";voor als je wel citroenen hebt maar geen ingelegde, dus gewoon een snelle manier.
Ik haal ingelegde citroenen (als ik geen zin heb om ze zelf te maken) altijd bij de Marokkaanse winkel (er zijn er nu 3 in een straal van een paar honderd meter van mijn huis :grin: ).
Respect voor iedereen, ongeacht ras, huidskleur, afkomst, geloof en sexe
Klik op www hieronder en je komt vanzelf op mijn weblog.

Amina
lid
Berichten: 202
Lid geworden op: 20-01-2014 18:02

Bericht door Amina » 10-07-2015 02:11

Handig weetje zeg!!
Ik heb nog nooit citroenen ingelegd. Heb er wel een pot voor aangeschaft pas geleden, en heb altijd citroenen in huis. Maar waarom het er nooit van komt.... misschien toch te laks :oops:
En nu ik dit weer weet zal het er denk ik helemaal niet meer van komen.

Ik las pas ook een heel artikel over de magnetron. Ik had er wel eens van gehoord dat het slecht zou zijn, die stralingen. Maar ik dacht meer in de trend van als te dichtbij staat ofzo. Maar ze bedoelen echt de stralingen in het voedsel. Ook het babymelk opwarmen zou slecht zijn. Ik gebruik hem bijna dagelijks, en als ik dit soort dingen dan lees, dan ga ik toch twijfelen. Al die onderzoeken moet je dan ook allemaal maar geloven.

Amber
Site Admin
Berichten: 2695
Lid geworden op: 13-05-2013 14:52

Bericht door Amber » 10-07-2015 13:11

Nou, ik ben en blijf een magnetronfan; ik gebruik 'm dagelijks :grin:
Geen probleem voor jou Amina; ingelegde citroenen zijn toch overal verkrijgbaar in Marokko, dus waarom zou je al die moeite doen, toch? :wink:
Respect voor iedereen, ongeacht ras, huidskleur, afkomst, geloof en sexe
Klik op www hieronder en je komt vanzelf op mijn weblog.

Keesvi
lid
Berichten: 457
Lid geworden op: 13-03-2016 13:15

Bericht door Keesvi » 11-04-2016 21:35

Een pot ingelegde citroen is gauw gekocht maar zo vaak gebruik ik die ook weer niet. Vaak heb ik wel een of twee citroenen in huis en dan is dit recept ideaal. De ene helft voor het sap en de andere helft voor de schijfjes. Ik geloof overigens ook niet zo in die horrorverhalen over magnetrons. Mijn kies is afgelopen middag behandeld met ultrasoon geluid om de boel los te bikken. Lijkt me net zoiets.

Ik ga binnenkort die tajine eens proberen maar dan bij voorkeur met een echte tajine. Sinds die megascheur in de vorige (deksel) staat er een geglazuurde op mijn verlanglijstje. Tips voor gebruik zijn welkom want ik heb er in zoverre ervaring mee dat ik synthese van al die heerlijke smaken met deze vorm van slow-cooking wel erg lekker vind.
De Nederlandse gastvrijheid is ouderwets en misleidend: om ervan te kunnen genieten zou je zelf Nederlander moeten zijn.

Amber
Site Admin
Berichten: 2695
Lid geworden op: 13-05-2013 14:52

Bericht door Amber » 12-04-2016 12:01

Ik ben zelf best wel een beetje gemakzuchtig dus ik haal mijn ingelegde citroenen bij 1 van de vele Turkse of Marokkaanse slagerijen bij mij in de buurt.
Daar verkopen ze ze soms los, per stuk dus, maar ook in kleine potjes van 3 stuks.
Gemak dient de mens nietwaar?:grin:

Tajine recepten genoeg op dit forum maar natuurlijk ook op mijn weblog.
Voor het eerste gebruik van een nieuwe tajine vindt je ook tips op mijn weblog (klik hier).


Afbeelding
Respect voor iedereen, ongeacht ras, huidskleur, afkomst, geloof en sexe
Klik op www hieronder en je komt vanzelf op mijn weblog.

Keesvi
lid
Berichten: 457
Lid geworden op: 13-03-2016 13:15

Bericht door Keesvi » 13-04-2016 17:30

Ik loop op mijn boodschappenrondje nogal eens binnen bij een Turks winkeltje in Soest, annex slagerij/groentewinkel. Het is een postzegel groot maar wat ze op dat minieme oppervlak allemaal te koop hebben grenst aan het ongelofelijke. Daar dus afgelopen middag saffraan- en gemberpoeder en ingelegde citroen gescoord. De penen zagen er niet apetijtelijk meer uit dus morgen die snelle kiptagine maar eens maken. Lijkt me erg lekker. Ik heb zo het idee dat ras el hanout ook zou kunnen om te kruiden. Wat denk jij?
De Nederlandse gastvrijheid is ouderwets en misleidend: om ervan te kunnen genieten zou je zelf Nederlander moeten zijn.

Plaats reactie