Indische recepten

Hier plaats je andere recepten, nationaal maar ook internationaal
Gast

Indische recepten

Bericht door Gast » 13-06-2013 02:02

Eén van mijn hobby's is Indische koken en op verzoek van Amber zal ik hier wat Indische recepten plaatsen.


Ajam ati boontjes

Ingrediënten
400 gram sperziebonen
1 ui
2 eetlepels olie
1 teentje knoflook
1 theelepel sambal
½ theelepel laos of gemberpoeder
2 dl kippenbouillon
200 gram kippenlevertjes
zout

Bereiding
Maak de sperziebonen schoon en breek ze eenmaal. Maak de ui schoon en snijd hem heel fijn. Verwarm 1 eetlepel olie en fruit hierin de ui glazig. Pers het teentje knoflook er boven uit. Fruit de sambal en de laos kort mee. Voeg de sperziebonen toe met de bouillon en stoof de sperziebonen in ca. 5 minuten gaar. Snijd de kippenlevertjes in stukjes. Bak de kippenlevertjes in de rest van de olie in 5 minuten bruin en gaar. Schep de kippenlevertjes door de sperziebonen en maak het geheel op smaak met zout.
Serveertip:
Lekker met mie.

maryam-ingrid
superlid
Berichten: 1929
Lid geworden op: 14-05-2013 20:25

Bericht door maryam-ingrid » 13-06-2013 10:20

Klinkt goed John. Het uitproberen waard :grin:
Carpe Diem, het kan zo maar voorbij zijn . . .

Gast

Bericht door Gast » 13-06-2013 11:29

Succes Maryam-Ingrid.

Het grootste probleem (en tevens de grootste uitdaging) met Indisch koken vind ik dat je moet proberen om al die kleine gerechtjes op hetzelfde moment warm te kunnen serveren.

Gast

Bericht door Gast » 14-06-2013 22:27

Ajam Blado

Ingrediënten:
1 braadkuiken
2 uien
4 tenen knoflook, geperst
4 eetlepels sambal manis
1½ theelepel ketoembar
1½ theelepel djinten
1 theelepel laos
¼ blok santen

Voorbereiding:
Maak de uien schoon en snipper ze fijn. Wrijf uien, knoflook, sambal, ketoembar, djinten en laos tot een brij.(staafmixer)
Snij het braadkuiken in stukken.

Bereiding:
Fruit de brij in hete olie even aan. Voeg de stukken kip toe aan de kruidenbrij en bak alles een paar minuten aan. Doe vervolgens een kop heet water erbij en laat de santen in de saus smelten. Op laag pitje laten koken tot de kruidensaus aan de kip blijft plakken.
Keer de stukken kip daarbij regelmatig om. Mocht de kip nog niet helemaal gaar zijn wanneer de saus al is drooggekookt, dan kunt u nog telkens een beetje warm water toevoegen.
Uit de hoeveelheid sambal die in dit gerecht wordt gebruikt heeft u waarschijnlijk al opgemaakt dat dit gerecht uitsluitend geschikt is voor liefhebbers van heet eten.

Tip
Makkelijke kip eventueel te eten met rijst en sambalboontjes, of als onderdeel van de rijsttafel

Amber
Site Admin
Berichten: 2695
Lid geworden op: 13-05-2013 14:52

Bericht door Amber » 15-06-2013 14:57

Dat klinkt allemaal overheerlijk John, en niet al te moeilijk te maken.
Ik weet zeker dat iedereen hier op het forum van Indisch eten houdt; ik in ieder geval wel.
Bedankt voor het plaatsen van je recepten en ik wacht met spanning op de volgende..... :grin:
Respect voor iedereen, ongeacht ras, huidskleur, afkomst, geloof en sexe
Klik op www hieronder en je komt vanzelf op mijn weblog.

Geertje
superlid
Berichten: 413
Lid geworden op: 17-05-2013 19:18

Bericht door Geertje » 15-06-2013 16:04

Kun je ook kipfilet nemen ipv een een kuiken? Ik hou namelijk niet zo van botjes in mijn eten :grin:

Gast

Bericht door Gast » 15-06-2013 17:19

Natuurlijk kan je ook kipfilet nemen Geertje. Ik gebruik dat zelf ook meestal.
Succes!

Gast

Bericht door Gast » 15-06-2013 17:20

Graag gedaan Amber.
Ik zoek de recepten wel uit hoor, niet van die moeilijke recepten of met kruiden erin die je toch maar 1-2 keer gebruikt.
Fijn wekend verder

Amber
Site Admin
Berichten: 2695
Lid geworden op: 13-05-2013 14:52

Bericht door Amber » 15-06-2013 18:54

Nou, iets moeilijker mag ook wel; ik gebruik heel veel verschillende kruiden en specerijen in het Marokkaanse eten en veel daarvan zie je ook terug in de Indische keuken...
Respect voor iedereen, ongeacht ras, huidskleur, afkomst, geloof en sexe
Klik op www hieronder en je komt vanzelf op mijn weblog.

Gast

Bericht door Gast » 15-06-2013 20:04

Okidokie!

Plaats reactie