Stoofpotje op z'n Hollands

Hier plaats je andere recepten, nationaal maar ook internationaal
Plaats reactie
Gast

Stoofpotje op z'n Hollands

Bericht door Gast » 25-04-2014 12:24

Vandaag maak ik een Hollands stoofpotje. Het recept vond ik op een site, waar tig recepten stonden van evenzoveel stoofpotjes.
De site is http://www.stoofpotje.net/


Dit is het recept voor vier personen, wij hebben het dus hier en daar gehalveerd.

4 uien;
1 kilo runderlappen;
2 appels;
5 jeneverbessen;
2 laurierblaadjes;
30 gram bloem;
3 kruidnagels;
Reepje ontbijtkoek;
2 eetlepels appelstroop;
25 gram braadboter;
Een scheutje olijfolie;


Bereidingswijze

Vooraf dient eerst het rundvlees in stukken te worden gesneden. Datzelfde geldt voor de uien, het reepje ontbijtkoek en de appels. Als dit is gedaan kan de braadboter in de pan worden gedaan, met een beetje olijfolie. De olijfolie heeft als functie om de temperatuur snel doen op te laten lopen

Als de boter in de pan is gesmolten, kan het rundvlees in de pan worden gedaan. Het vlees moet bruin gebakken worden. Vervolgens kunnen de uien erbij worden gedaan. De uien moeten eventjes meegebakken worden, doe de bloem er ook bij. De bloem moet er door heen geroerd worden, zodat het over de hele pan is verdeeld. Vervolgens moet er water bij geschonken worden, tot dat alles net onder water staat. Vervolgens kunnen de laurierblaadjes, de kruidnagels, de bouillonblokjes en de jeneverbessen erbij worden gedaan.

Het is belangrijk dat de bouillonblokjes smelten, alles moet goed door elkaar heen worden geroerd. Breng daarna alles aan de kook. De ontbijtkoek kan worden toegevoegd samen met de appel. Als laatste moet de appelstroop worden toegevoegd. Vervolgens moet alles goed door elkaar heen worden geroerd. Doe het deksel op de pan en laat alles op een licht vuurtje ongeveer 2 uur stoven.

Zal wel smaken denk ik.

Amber
Site Admin
Berichten: 2695
Lid geworden op: 13-05-2013 14:52

Bericht door Amber » 25-04-2014 13:28

Altijd lekker, zo'n stoofpotje; leuke site ook waar je het vandaan hebt. :thumbs-up: :thanx:
Respect voor iedereen, ongeacht ras, huidskleur, afkomst, geloof en sexe
Klik op www hieronder en je komt vanzelf op mijn weblog.

Gast

Bericht door Gast » 25-04-2014 18:10

Nou wij hebben het genuttigd en gelukkig hebben we nog wat over, dan kunnen we morgen het kliekje zuurkool er mee combineren, hebben we twee dagen een vorstelijk maal.
Nou past dat bij Koningsdag of past dat bij Koningsdag. Ik zou er bijna mijn Republikeinse overtuiging voor aan de wilgen hangen.

:upup: :rollebol:

maryam-ingrid
superlid
Berichten: 1929
Lid geworden op: 14-05-2013 20:25

Bericht door maryam-ingrid » 28-04-2014 15:51

Hahaha Jan! :grin:
Het lijkt mij ook inderdaad een lekker maaltje
Carpe Diem, het kan zo maar voorbij zijn . . .

Plaats reactie