Sarma van snijbiet.

Hier plaats je andere recepten, nationaal maar ook internationaal
Plaats reactie
Gast

Sarma van snijbiet.

Bericht door Gast » 26-01-2015 14:45

Sarma van snijbiet

Voorbereidingstijd:
45 minuten
Kooktijd:
30 minuten
Aantal personen:
4

Ingrediënten:

1 kilo snijbiet (met groot blad)
1,5 mok (Turkse) rond korrelige rijst
200 gram rundergehakt
1 ui
2 tomaten
(olijf)olie
blikje tomatenpuree
verse platte peterselie
zout/peper
koriander
gedroogd dille
gedroogde hete pepervlokken (pittige variant)

Er zijn vele manieren om sarma te maken, met kool maar ook met druivenblad. De versie met snijbiet mag natuurlijk niet missen op deze site!
De rijst goed wassen, tomaten en ui fijn malen in een mixer en de peterselie fijnsnijden. Dit alles in een schaal mengen met het gehakt, de olie, tomatenpuree, specerijen en peper en zout.

De snijbietbladeren worden gewassen en de stelen verwijdert, de bladeren gaan in een grote bak of pan en hierop wordt kokend water gegoten. Dit een minuut of 2 laten staan, de bladeren uit laten lekken en de dikke nerven er voorzichtig uit snijden. Zorg ervoor dat de bladeren zo min mogelijk scheuren. Bewaar de nerven en steeltjes, deze heb je straks nog nodig.

Nu ga je de bladeren vullen. Ga hier even goed voor zitten, want dit duurt wel even. Leg een blad voor je met de nerven naar boven, de brede kant onderaan. Je legt net iets van de onderkant ongeveer een volle dessertlepel hoeveelheid vulling op het blad. Spreid het uit tot een vinger dikte -worstvorm- en vouw dan eerst de zijkanten van het blad. Rol het dan strak af naar boven, net als het vouwen van een loempia. Proberen de sarma’s dezelfde diktes te laten hebben zodat ze allemaal tegelijk gaar worden.

Pak een grote brede pan, leg op de bodem alle steeltjes en ongebruikte blaadjes. Die zorgen ervoor dat de sarmas niet aanbranden en je kan ze later ook gewoon opeten, je hoeft dus niks weg te gooien. Vul daarna de pan op door de sarma’s netjes tegen elkaar aan gedrukt erin te leggen. Als je een wat smallere pan hebt, is het geen probleem dat je flink wat laagjes opgestapeld hebt, het wordt dan ook allemaal gaar. Giet een scheutje olie over de sarma’s heen, meng 250 ml water met een lepel tomatenpuree en wat zout en giet deze ook in de pan. Vul dan aan met water tot de sarma’s net niet helemaal onder het water staan.

Aan de kook brengen en zo’n 25 min later pruttelen. Even eentje eruit halen na die tijd en controleren of de rijst goed gaar is, zo niet nog enkele minuten laten staan.

Het kan zowel warm als koud gegeten worden.

( Ik kwam dit recept tegen op zoek naar recepten met snijbiet, een groente die ik vroeger vaak gegeten heb en niet meer in groentewinkels tegenkom. Dus moet ik er naar op zoek in Turkse winkels heb ik begrepen.)
Afbeelding

maryam-ingrid
superlid
Berichten: 1929
Lid geworden op: 14-05-2013 20:25

Bericht door maryam-ingrid » 31-01-2015 10:43

Heel apart Nur.
Klinkt goed :grin:
Carpe Diem, het kan zo maar voorbij zijn . . .

Amber
Site Admin
Berichten: 2695
Lid geworden op: 13-05-2013 14:52

Bericht door Amber » 31-01-2015 14:20

Lijkt me lekker en de moeite van het proberen waard.
Bedankt voor het recept!
Respect voor iedereen, ongeacht ras, huidskleur, afkomst, geloof en sexe
Klik op www hieronder en je komt vanzelf op mijn weblog.

Plaats reactie