snelle hap?

Hier plaats je andere recepten, nationaal maar ook internationaal
Plaats reactie
Gast

snelle hap?

Bericht door Gast » 19-06-2016 19:56

Afbeelding



Zo wij hebben weer lekker gegeten.
Het recept, althans bij benadering aangehouden, heb ik van het internet gehaald.
We hebben dus sinds kort een tweetal "echte" wok pannen, een grote en een kleintje en dat is verrekte handig, kan ik je verklappen.
Terwijl de hoofdschotel staat te pruttelen, kan je in de kleine mooi de krieltjes mooi bruin bakken.

Goed dan dus het recept.

Twee mooie kipfilets in wat grovere stukken gesneden.
Een gesnipperde ui
Twee teentjes knoflook
Een paprika (kleur mag je zelf weten, ik had groen) grof gesneden
Twee tomaten grof gesneden
Tien grote champignons ook grof gesneden
Blikje ananasblokjes
Een eetlepel maïzena of bloem

Maak met een scheut olie (arachide), scheut sojasaus en een scheutje ketjap manis een marinade. Een mespunt uit het vijf Chinese kruidenpotje is wel lekker daar in.
Leg de grof gesneden kipfilets daar in en zorg dat ze lekker goed in de marinade liggen.

Snijd nu alle ingrediënten zoals aangegeven.

Giet de ananasblokjes af en bewaar het vocht.

Maak de wok pan heet.
Ik las laatst op het internet een manier om te weten of je pan heet genoeg is. Maak je hand nat onder de kraan en schudt die dan even uit boven de pan. Als de waterdruppels gelijk al dansend en sissend op weg naar het midden verdampen is de pan op temperatuur.

Giet een flinke scheut arachideolie in de wok. Ik had deze keer de gekruide arachideolie van Appie.

Wacht even om de olie goed heet te laten worden.
Voeg dan eerst de uien toe en laat deze een twee minuten mooi glazig worden en voeg dan de knoflook toe.
Voeg dan het kippenvlees toe.
(Wel even na het uit de marinade halen, even droog deppen met keukenpapier.)
Na een minuut of drie, nu met tussenpozen van één of twee minuten de resterende ingrediënten toe en laat dat lekker gedurende een minuut of vijf lekker walsen in de wok.

Nu kunnen ook de krieltjes in de koekenpan/kleine wok/frituurpan.

Meng de bloem of maïzena met het ananassap en voeg dat toe aan de grote wok.
Laat dat nog even lekker pruttelen zodat het vocht goed gebonden wordt.

Ja en dan is het gewoon smullen geblazen, toch?

Plaats reactie