Capsaïcine

Stel een vraag over koken of beantwoord de vragen van een ander en plaats hier je tips
Plaats reactie
Keesvi
lid
Berichten: 457
Lid geworden op: 13-03-2016 13:15

Capsaïcine

Bericht door Keesvi » 08-07-2016 20:29

Ik ging de fout weer eens in bij het bereiden van een pakketje roerbakgroente met on top een optioneel rood pepertje. Zo'n Spaans pepertje gebruik ik graag omdat ik wel van een beetje heet hou in oosterse gerechten. Ik rag dan wel de pitjes eruit omdat mijn vrouw weer niet zo van heel heet houdt. Al met al ben je met het snipperen erbij flink in de weer met zo'n rood rotdingetje maar het smaakte allemaal best. Uiteraard voor, tijdens en na bereiding maaltijd steeds goed mijn handen gewassen maar toen ik tijdens het uitbuiken even in mijn ogen wreef bleek weer eens (ik wist het...) hoe hardnekkig capsaïcine zich aan je huid hecht. De huid kan er wel tegen maar je slijmvliezen zijn een stuk doordringbaarder en dus gevoeliger. Ik heb minder last van mijn staaroperaties gehad dan van dat ogenwrijven na het snijden van een pepertje... Overigens geldt dat ook voor slijmvliezen van andere lichaamsregio's. Dames die (nog) tampons gebruiken en tevens Spaanse pepertjes weten vast wel wat ik bedoel, ondanks het toepassen van de elementaire hygiënemaatregelen. Toch maar handschoenen gebruiken?
De Nederlandse gastvrijheid is ouderwets en misleidend: om ervan te kunnen genieten zou je zelf Nederlander moeten zijn.

Plaats reactie