Tajine

Stel een vraag over koken of beantwoord de vragen van een ander en plaats hier je tips
Gast

Bericht door Gast » 19-06-2013 19:15

John, dat is zeker een redelijke prijs.
Ik kook ook altijd nog teveel en vries ook in. Vooral soepen.
Ik hou erg van roerbakken en kook altijd de groente bij de Turkse winkel en snijd alles zelf. Mijn oudste dochter verklaarde me voor gek totdat ze er achter kwam dat het veel verser en voordeliger was om het zelf te doen. :wink:

Gast

Bericht door Gast » 19-06-2013 19:20

Soepen vries ik ook in Nur.
Maar dan doe ik er nog geen vermicelli bij, als je dat invriest wordt de soep zo papperig vind ik.

Dus als ik soep wil invriezen dan haal ik er eerst een gedeelte af voordat ik de vermicelli erbij doe. Die doe ik er later weer bij als ik de soep op warm.

Kook jij meestal Spaans, Nur?

Geertje
superlid
Berichten: 413
Lid geworden op: 17-05-2013 19:18

Bericht door Geertje » 19-06-2013 20:15

Dank je wel John voor je antwoord! Deze prijs is inderdaad wel leuk.
Kun je zo een Tajine ook op een petroleumstelletje laten pruttelen? (ik gebruik hem niet met petroleum maar met lampenolie)

Amber
Site Admin
Berichten: 2695
Lid geworden op: 13-05-2013 14:52

Bericht door Amber » 19-06-2013 20:28

Ik denk het wel hoor Geertje; plaats er anders een vlamverdeler onder.
In Marokko wordt een tajine nog heel vaak op een aardwerken "barbecue" met houtskool geplaatst; het is een grote ronde pot met houtskool er in.
Afbeelding
Het heet een "kanoun".

De tajine laat men daar een paar uur zachtjes bovenop stoven....héééérlijk resultaat :grin: :yum: :yum: :yum: :yum:
Respect voor iedereen, ongeacht ras, huidskleur, afkomst, geloof en sexe
Klik op www hieronder en je komt vanzelf op mijn weblog.

Gast

Bericht door Gast » 19-06-2013 20:38

John, mijn was Spanjaard en hij kookte altijd heel graag. Ik ben dus gewend aan Spaanse maaltijden en ook onze dochters. Na zijn overlijden moest ik dus zelf aan de slag en mijn dochters profiteren er nu ook van. Mijn kleinzoon van 6 vindt Spaans eten ook heel lekker.

Ook kook ik soms Joodse gerechten maar vaak alleen rondom de Joodse feestdagen.

Gast

Bericht door Gast » 19-06-2013 20:47

Bedankt voor je antwoord Nur.

Fasinerend hoor, al die verschillende kookstijlen.....

Mijn overleden vrouw Ann kookte ook vaak Spaans, het was zo'n beetje haar tweede vaderland. Ik heb hier nog zo'n hele grote paellla pan.

Gast

Bericht door Gast » 19-06-2013 22:18

In dit filmpje krijg je een goede indruk hoe je de Tajine moet gebruiken.

http://www.youtube.com/watch?v=8PM5EfgQZWk

Succes....

Geertje
superlid
Berichten: 413
Lid geworden op: 17-05-2013 19:18

Bericht door Geertje » 19-06-2013 22:49

Dat ziet er erg lekker uit!!!!
Leuk filmpje!

Amber
Site Admin
Berichten: 2695
Lid geworden op: 13-05-2013 14:52

Bericht door Amber » 19-06-2013 22:56

Leuk filmpje John, een goed voorbeeld van hoe je een tajinegerecht (in dit geval een zoete- en een hartige versie) moet maken.
Helemaal niet zo moeilijk toch? :grin:
Respect voor iedereen, ongeacht ras, huidskleur, afkomst, geloof en sexe
Klik op www hieronder en je komt vanzelf op mijn weblog.

Gast

Bericht door Gast » 19-06-2013 23:33

Nee, het is helemaal niet zo moeilijk Amber.
Maar ik ben dan wel zo'n Pietje Precies dat ik die dingen die die vrouw opnoemde ook niet zal doen, zoals roeren in de Tajine.

En zij zegt dus ook geenn couscous bij de Tajine maar brood. En dan met je vingers eten. Dat zijn toch wel leuke weetjes.

Ik heb ook andere filmpjes gezien hoor, waar ze ook maar wat "aanrotzooien" :grin:

Plaats reactie