Tajine

Stel een vraag over koken of beantwoord de vragen van een ander en plaats hier je tips
Gast

Bericht door Gast » 23-06-2013 22:37

Wat leuk Nur... :grin: :grin:

Amber
Site Admin
Berichten: 2695
Lid geworden op: 13-05-2013 14:52

Bericht door Amber » 24-06-2013 12:47

Leuk dat je de tajine hebt uitgeprobeerd; heb je de tajine ook op een vlamverdelen gezet?
Een tajine is nu éénmaal geen snelkookpan; je moet er idd. echt de tijd voor nemen en het ligt er natuurlijk ook aan wát je er in bereid; veel vlees- en kiptajines hebben veel stooftijd nodig; hoe langer je stooft hoe lekkerder.
Je bent sneller klaar wanneer je een gehaktballetjes- of vistajine maakt.
Die ingrediënten zijn veel sneller gaar.
Het is ook net wat je zegt; al doende leert men; hoe vaker je het doet hoe meer ervaring je er mee zal krijgen.
Op onderstaande foto zie je een eethuisje in de Hoge Atlasbergen in Marokko die bekend staat om de lekkere tajines.
Die tajines worden 's-middags gevuld met vlees en groenten, specerijen en kruiden en tegen het middaguur zijn ze klaar.
Ze stoven dan op hun gemak boven een houtskoolcomfort......

Afbeelding
Respect voor iedereen, ongeacht ras, huidskleur, afkomst, geloof en sexe
Klik op www hieronder en je komt vanzelf op mijn weblog.

Gast

Bericht door Gast » 24-06-2013 13:00

Ging wel goed hoor Amber.

Heb eerst de tajine voorbewerkt. (alleen i.p.v. 2 uur oven heb ik hem met water een drie kwrtier laten pruttelen)

Voor het eten:
wat olie op de schaal, uien erin en een kippepoot erop. Dit gekruid en even laten aanbraden.
Vlees gedraaid en daarna wat worteltjes en doperwtjes erop gedaan, daarop nog wat krielaardappeltjes.

Wat water erbij zodat het net niet onderstond en toen anderhalf uur laten pruttelen... Regelmatig even gekeken of de boel niet droog kwam te staan...

Smaaket prima hoor... :grin:

Amber
Site Admin
Berichten: 2695
Lid geworden op: 13-05-2013 14:52

Bericht door Amber » 24-06-2013 13:05

Klinkt goed hoor John en als het je goed smaakte, dan klinkt het nog beter. :grin:
Je hebt gewoon een eigen recept gevolgd?
Van daar uit zou je van alles kunnen uitproberen.
Een tajinegerecht is uiteindelijk een schotel waar je allerlei lekkere dingen naar eigen keuze in gebruikt....
Respect voor iedereen, ongeacht ras, huidskleur, afkomst, geloof en sexe
Klik op www hieronder en je komt vanzelf op mijn weblog.

Gast

Bericht door Gast » 24-06-2013 13:20

Ja Amber, ik heb in beginsel maar even zelf iets gedaan met groenten en vlees, nog geen tradiotionele tajine gemaakt met pruimen enz. maar dat ga ik zeker ook nog eens doen.

Gast

Bericht door Gast » 24-06-2013 13:25

Ik krijg er nu écht zin! Vanmiddag op zoek naar een tajine bij Marskramer, die zit hier dichtbij. Ik krijg nu al visioenen van vis tajine, misschien een Spaanse zarzuela (visschotel) :wink:

Gast

Bericht door Gast » 24-06-2013 13:33

:grin: :grin:

Amber
Site Admin
Berichten: 2695
Lid geworden op: 13-05-2013 14:52

Bericht door Amber » 24-06-2013 13:35

Respect voor iedereen, ongeacht ras, huidskleur, afkomst, geloof en sexe
Klik op www hieronder en je komt vanzelf op mijn weblog.

Amber
Site Admin
Berichten: 2695
Lid geworden op: 13-05-2013 14:52

Bericht door Amber » 24-06-2013 14:00

Nur schreef:Ik krijg er nu écht zin! Vanmiddag op zoek naar een tajine bij Marskramer, die zit hier dichtbij. Ik krijg nu al visioenen van vis tajine, misschien een Spaanse zarzuela (visschotel) :wink:
Ik maak ook wel eens een vistajine, maar dat doe ik in een aluminium-tajine die ik speciaal bewaar alleen voor vis.
Zo'n tajine hoef je natuurlijk niet voor te bewerken zoals eentje van aardewerk.
Ze zijn te koop bij Marokkaanse supers of on-line.
Ik gebruik dorade; dat is een lekkere, goedkope en stevige witvis met weinig graten en daarbij dan groenten zoals aardappel, uien, paprika, worteltjes, kruiden en specerijen (chermoula: dat is een vismarinade (klik hier))

Afbeelding
ALUMINIUM TAJINE
Respect voor iedereen, ongeacht ras, huidskleur, afkomst, geloof en sexe
Klik op www hieronder en je komt vanzelf op mijn weblog.

Gast

Bericht door Gast » 24-06-2013 14:03

Ja, dat recept had ik ook al gezien Amber... :grin:
Bedankt hoor...

Plaats reactie