Cactus vijgen.

Stel een vraag over koken of beantwoord de vragen van een ander en plaats hier je tips
Plaats reactie
Gast

Cactus vijgen.

Bericht door Gast » 16-05-2013 18:21

Onderstaand artikel dateert uit 2001.
Mijn vraag is, is deze olie op de markt verkrijgbaar. En wat is ongeveer de prijs?

Ik ken de cactusvijg uit Spanje en heb deze dan ook wel gegeten. Maar olie ken ik ik er niet van.
Wie heeft het antwoord?


Olie cactusvijg is nieuwe arganolie
28 augustus 2011 Olie cactusvijg is nieuwe arganolie

De olie van de cactusvijg, de duurste olie in de wereld bekend om zijn anti-rimpel effecten, zou binnenkort in grote hoeveelheden moeten worden geproduceerd in Marokko, waar reeds 1,2 miljoen ton cactusvijgen jaarlijks worden geproduceerd.

De prijs van deze olie, waarvan de cultuur in Marokko is verdeeld over 150.000 hectare, kan oplopen tot 8000 dirham per liter (acht ton cactusvijg is nodig voor een liter olie). Het overschrijdt, door zijn deugden en zijn prijs, de Argan olie, zeer populair in de afgelopen jaren en die ongeveer 250 dirham de liter kost.

De olie, gewonnen uit de zaden van de cactusvijg, genaamd "Karmous" of "hendia" in Marokko, is een anti-rimpel zeer rijk aan vitamine E, een krachtige antioxidant. Vol met essentiële vetzuren, de olie van cactusvijg is effectief tegen uitdroging van de huid en helpt dus de veroudering van de huid te vertragen. Deze vrucht, afkomstig uit Mexico, is ook bekend om zijn helende deugden.

In Marokko wordt de teelt van de cactusvijg sinds enkele jaren aangemoedigd om de dorre zuiden te ontwikkelen. Met de hulp van de VN is het land erin geslaagd om de teelt van deze vrucht te verdriedubbelen in slechts tien jaar.

Amber
Site Admin
Berichten: 2695
Lid geworden op: 13-05-2013 14:52

Bericht door Amber » 16-05-2013 19:23

Eerlijk gezegd had ik er echt nog nooit van gehoord; arganolie natuurlijk wél, maar deze olie niet.
Het is hier in Nederland volgens mij alleen maar on-line (klik) verkrijgbaar en het is verschrikkelijk duur; nee, dan houd ik me toch maar liever bij mijn dagcrèmmetje van de Lidl :lol:
Toch een hele leuke tip,Nur....


Afbeelding
Respect voor iedereen, ongeacht ras, huidskleur, afkomst, geloof en sexe
Klik op www hieronder en je komt vanzelf op mijn weblog.

Gast

Bericht door Gast » 16-05-2013 19:41

Lieve hemel, wat een geld! Ik heb een dagcréme van de Aldi :wink: Werkt prima!

Amber
Site Admin
Berichten: 2695
Lid geworden op: 13-05-2013 14:52

Bericht door Amber » 16-05-2013 19:51

Ja, dat schreef ik ook...gebruik voor mijn gezicht alleen de dag- en nachtcrème van de Lidl; prima spul en lekker goedkoop.... :wink: :D
Respect voor iedereen, ongeacht ras, huidskleur, afkomst, geloof en sexe
Klik op www hieronder en je komt vanzelf op mijn weblog.

Amber
Site Admin
Berichten: 2695
Lid geworden op: 13-05-2013 14:52

Bericht door Amber » 16-05-2013 19:52

Nur; heb je niet ergens een leuke Avatar voor bij je postings?
Respect voor iedereen, ongeacht ras, huidskleur, afkomst, geloof en sexe
Klik op www hieronder en je komt vanzelf op mijn weblog.

Gast

Bericht door Gast » 16-05-2013 20:21

Ik ga op zoek Amber!

maryam-ingrid
superlid
Berichten: 1929
Lid geworden op: 14-05-2013 20:25

Bericht door maryam-ingrid » 17-05-2013 09:03

Ik heb nog never nooit gehoord van cactus-vijg olie. Inderdaad de vrucht wel. Eet het ook altijd even als ik in Marokko ben. Heerlijke smaak en goed voor de darmen bij diarree.
Arganolie ken ik ook en wat gezichtsverzorging betreft hou ik het bij amandelolie.
Ben wel benieuwd hoe dat verhaal van cactusvijgolie zich gaat ontwikkelen.
Carpe Diem, het kan zo maar voorbij zijn . . .

Amber
Site Admin
Berichten: 2695
Lid geworden op: 13-05-2013 14:52

Bericht door Amber » 17-05-2013 11:23

Nét wat je zegt maryam-ingrid; ik eet die cactusvruchten bijna wel elke dag als ik in Marokko ben.
Er komt altijd zo'n karretje (een paar planken op wielen :D ) langs, helemaal volgestapeld met die vruchten en als je aanwijst welke je wilt hebben, dan schilt die man ze ter plekke voor je. Hoef ik me tenminste niet aan die pijnlijke stekels te wagen :lol: .
Heerlijk...

In Nederland zie je ze ook wel, maar hier zijn ze niet te betalen; ze vragen er rustig 1 euro per stuk of per twee stuks voor! :x

Misschien is die cactusvruchtolie zo duur omdat het persingsproces zo ingewikkeld is en je er per liter zoveel cactusvruchten voor nodig hebt.
Respect voor iedereen, ongeacht ras, huidskleur, afkomst, geloof en sexe
Klik op www hieronder en je komt vanzelf op mijn weblog.

Plaats reactie