creatief met cake

Stel een vraag over koken of beantwoord de vragen van een ander en plaats hier je tips
Plaats reactie
maryam-ingrid
superlid
Berichten: 1929
Lid geworden op: 14-05-2013 20:25

creatief met cake

Bericht door maryam-ingrid » 27-08-2013 12:57

Manlief had vorige week een zo'n zelf te maken boerencake "Home Made" meegebracht. Dat viel zo in de smaak dat ik er gisteren twee tegelijkertijd heb gemaakt. Immers met 6 personen in huis waaronder 4 pubers is zo'n cake hap-snap-op.
Enfin, er zit een handig kartonnetje bij als vorm zodat je het deeg er zo in kunt mikken, in de oven kunt schuiven en een uur mag zitten wachten.
Kartonnetje 1 ging van een leien dakje. Schuif schuif en klaar.
Kartonnetje 2 ging wat moeizamer en het was een gevecht tussen de vorm en mij. Wat denken jullie: IK WON!
Deeg erin, beide kartonnetje in de oven en de kookwekker gezet.
Geeft jongste ineens een gil: kartonnetje 2 was alsnog ontvormd waardoor het deeg heerlijk via het rooster naar beneden druppelde.
Optie a was: oven uitschakelen, beide cakejes eruit en aan de poets en de boen en niets lekkers achteraf.
Optie b: laat zitten hoe het zit en wacht af. Dat laatste hebben we dus gedaan met een prachtig resultaat. Bakje 1 was zoals de vorige week. Bakje twee had een kleine egale laag en het restant had zich als een soort ciabatta op de ovenbodem gevormd. Met het platte mes voorzichtig de buit binnengehaald om vervolgens een soort van 3 cakejes te kunnen presenteren. Is dat knap of is dat knap. :mrgreen:
Moraal van verhaal: kijk zo heel erg goed uit met die gratis vormpjes. Het stelt niets voor. :pot
P.S. manlief bood spontaan aan de oven te zullen schoonmaken :roll: :grin:
Carpe Diem, het kan zo maar voorbij zijn . . .

Amber
Site Admin
Berichten: 2695
Lid geworden op: 13-05-2013 14:52

Bericht door Amber » 27-08-2013 13:58

Hahaha, prachtig verhaal hoor.....sterkt mij toch in mijn mening dat je een gewone cake beter zélf op de originele manier moet maken, zónder rare bakvormen of zo.

Gewoon het aloude banketbakkersrecept;
250 gram bloem;
250 gram witte basterdsuiker;
250 gram zachte roomboter ( of 1 kuipje Bona-margarine: dat spul geeft een fantastisch resultaat, héél vroeger geleerd van een Marokkaanse vriendin);
1 theelepeltje bakpoeder;
5 eieren.

Cakeblik invetten, blaadje bakpapier er in, roomboter mixen met witte basterdsuiker en 1 zakje vanillesuiker, één voor één de eieren er door mixen, bloem, gezeefd samen met de bakpoeder er doorheen spatelen en in het bakblik scheppen.
Ongeveer 1 uur op 160 graden in het midden van de oven bakken.
Steek er een satéprikker in; als-ie er droog uitkomt dan is de cake gaar.
Je kunt ook marmercake maken met dit recept; doe eerst de helft van het beslag in het bakblik en vermeng de andere helft met een eetlepel cacaopoeder of oploskoffie......
Schep dat bij het vanillebeslag in de bakvorm en maak er met een vork of satéprikker een roerende beweging in.

Ik gebruik vaak zélf een grote braadslee om deze cake te maken; je hebt dan wel de dubbele hoeveelheid ingrediënten nodig; ideaal voor grote gezinnen en hapgrage pubers..... :grin:
Respect voor iedereen, ongeacht ras, huidskleur, afkomst, geloof en sexe
Klik op www hieronder en je komt vanzelf op mijn weblog.

maryam-ingrid
superlid
Berichten: 1929
Lid geworden op: 14-05-2013 20:25

Bericht door maryam-ingrid » 27-08-2013 14:46

Ik gebruik vaak zélf een grote braadslee om deze cake te maken; je hebt dan wel de dubbele hoeveelheid ingrediënten nodig; ideaal voor grote gezinnen en hapgrage pubers...
Dat is nog eens een tip Amber :Hello
Waarom kom ik daar zelf niet op :roll:

Jouw recept staat ingepland (en ingeblikt) voor komende weekend.

Wordt vervolgd dus :thanx:
Carpe Diem, het kan zo maar voorbij zijn . . .

Geertje
superlid
Berichten: 413
Lid geworden op: 17-05-2013 19:18

Bericht door Geertje » 27-08-2013 16:39

Oh dat zal best wel lekkerder zijn met die bastterdsuiker. Normaal gebruik ik altijd gewone suiker, maar als het even tegenzit en je hebt grove suiker dan blijf je dat zo proeven.....
Ik ga hem van de week ook maken. Zoonlief is vrijdag jarig, dus dan heb ik wat lekkers :grin:

Amber
Site Admin
Berichten: 2695
Lid geworden op: 13-05-2013 14:52

Bericht door Amber » 27-08-2013 19:58

Als ik zelf een cake wil maken dan maak ik die van het recept dat ik jullie gaf; lekker gemakkelijk en kan bijna niet mislukken.
Door een dubbele hoeveelheid ingrediënten te nemen krijg je een ruime hoeveelheid cake, die ik dan na het bakken bestuif met poedersuiker of besmeer met glazuur.
Je moet, als je de dubbele hoeveelheid neemt, de cake wél 1½ uur bakken; doe de oven ook het eerste uur niet open, want anders zakt-ie in.
Je kunt ze na het glazuren bijvoorbeeld ook nog versieren met bigarreaux (die geconfijte kersen in rood en groen; bij elke supermarkt te koop) voor een feestelijk uiterlijk.
Ik snijd de cake altijd in blokjes; dus eerst in de breedte 4 keer doorsnijden en daarna ook nog eens in de lengte.
Je kunt dan elk blokje cake in een leuk papieren vormpje zetten; dat staat ook feestelijk.
Eigenlijk kan je er van alles mee doen als je je maar houdt aan het basisrecept voor de cake.
Hij staat ook op mijn weblog;HIER (klik) dus....

@Geertje; gewone suiker kan je altijd beter vervangen door basterdsuiker; dat geeft een cake die toch wat fijner is.
Gewone suiker geeft een té korrelig resultaat.
Respect voor iedereen, ongeacht ras, huidskleur, afkomst, geloof en sexe
Klik op www hieronder en je komt vanzelf op mijn weblog.

maryam-ingrid
superlid
Berichten: 1929
Lid geworden op: 14-05-2013 20:25

Bericht door maryam-ingrid » 28-08-2013 08:44

Een feestelijke cake Amber :party :grin:
Carpe Diem, het kan zo maar voorbij zijn . . .

Amina
lid
Berichten: 202
Lid geworden op: 20-01-2014 18:02

Bericht door Amina » 22-01-2014 15:42

Ik krijg hier trek van!! Ik kan niet wachten tot ik mijn oven kan gebruiken! Ik heb inmiddels al een hele lange lijst van recepten die ik graag wil maken waar ik een oven bij nodig heb (die ik nu nog niet kan gebruiken).

Deze staat hoog op mijn lijst... al vraag ik me wel opeens af of ze hier wel basterdsuiker verkopen??

Amber
Site Admin
Berichten: 2695
Lid geworden op: 13-05-2013 14:52

Bericht door Amber » 22-01-2014 15:52

Volgens mij niet hoor.....je zou gewone suiker wat fijner kunnen malen in een keukenmachine of zo.....
Hebben jullie ook een supermarkt zoals de Marjane of zo in Guercif?
Respect voor iedereen, ongeacht ras, huidskleur, afkomst, geloof en sexe
Klik op www hieronder en je komt vanzelf op mijn weblog.

Amina
lid
Berichten: 202
Lid geworden op: 20-01-2014 18:02

Bericht door Amina » 22-01-2014 15:59

We hebben geen grote supermarkt hier, alleen van die kleintjes. soms zie je wel producten waarvan ik dacht dat ze het hier niet verkopen. Dus ik zal ook zeker kijken naar basterdsuiker. Suiker fijnmalen is ook een optie. fijn dat er altijd alternatieven zijn.
Er is vorig jaar een marjane geopend in Taza en daar gaan we 1 keer in de maand naar toe. Zaterdag is weer de planning om te gaan, dus ik zal zeker goed zoeken...
Bedankt voor de tip :grin:

maryam-ingrid
superlid
Berichten: 1929
Lid geworden op: 14-05-2013 20:25

Bericht door maryam-ingrid » 23-01-2014 16:14

In die Marjane zijn we nog niet geweest. Twee jaar geleden was hij in aanbouw en vorig jaar waren we niet in Marokko.
Carpe Diem, het kan zo maar voorbij zijn . . .

Plaats reactie