Advies gevraagd

Stel een vraag over koken of beantwoord de vragen van een ander en plaats hier je tips
Gast

Advies gevraagd

Bericht door Gast » 11-11-2013 19:32

Wij denken er over om een rijstkoker aan te schaffen.
Nou moet dat er eentje worden, die multifunctioneel inzetbaar is, dus ook andere zaken moet je er in kunnen koken.
Iemand ervaringen met zo'n ding?

Gast

Bericht door Gast » 12-11-2013 11:36

Nou bedankt voor de adviezen, het is een Tomado geworden van de Blokker.
Nou dan gaan we die van de week maar eens testen, krijgen we rijst i.p.v. aardappelen. Moet kunnen onder deze paus.

maryam-ingrid
superlid
Berichten: 1929
Lid geworden op: 14-05-2013 20:25

Bericht door maryam-ingrid » 12-11-2013 11:42

Hee Jantje Ongeduld :roll: :lol:
Ja, wij hebben een rijstkoker en nee we gebruiken hem niet zoals we dachten hem te gaan gebruiken.
Eerlijk gezegd vergeet ik het ook iedere keer weer. Ik vind het handiger om rijst gewoon in de pan te koken. Niks geen afmeten water e.d. Gewoon hup in de pan.
Veel plezier ermee. :Hello
Carpe Diem, het kan zo maar voorbij zijn . . .

Amber
Site Admin
Berichten: 2695
Lid geworden op: 13-05-2013 14:52

Bericht door Amber » 12-11-2013 12:14

Nee,ik heb ook geen rijstkoker; nooit gehad ook.
Ik kook rijst altijd gewoon in een pan kokend water met zout.
Ruim water laten koken, de benodigde rijst er in (en dat is dan meestal Basmatirijst van de Lidl; goedkoop en erg lekker), 10 minuten zachtjes laten koken, goed afgieten in een zeef en dan kan je die rijst meteen gebruiken.....
Afbeelding
Jou wens ik in elk geval veel plezier met je nieuwe Tomado rijstkoken; moet goed zijn toch? :grin:
Ik vind het hartstikke leuk dat je van alles aan het uitproberen bent; petje af hoor! :wink:
Respect voor iedereen, ongeacht ras, huidskleur, afkomst, geloof en sexe
Klik op www hieronder en je komt vanzelf op mijn weblog.

Gast

Bericht door Gast » 12-11-2013 12:26

Ik las dit topic vanmorgen en heb (nog) niet gereageerd omdat ik
zat te denken aan de couscous pan uit de Marokkaanse keuken
die o.a. wordt gebruikt om gestoomd lamsvlees te bereiden.

Is dit niet eenzelfde pan als de rijstpan?

(Her)kent iemand die?

Amber
Site Admin
Berichten: 2695
Lid geworden op: 13-05-2013 14:52

Bericht door Amber » 12-11-2013 13:07

Ik weet dat rijst stomen in de couscouspan ook heel goed kan, net zoals vermicelli (voor de Ceffa) vlees, kip, vis, groenten; ik heb er al allerlei soorten voedingsmiddelen in gestoomd en dat gaat prima......
Respect voor iedereen, ongeacht ras, huidskleur, afkomst, geloof en sexe
Klik op www hieronder en je komt vanzelf op mijn weblog.

maryam-ingrid
superlid
Berichten: 1929
Lid geworden op: 14-05-2013 20:25

Bericht door maryam-ingrid » 13-11-2013 16:47

Eerlijk gezegd gebruiken wij de couscouspan nooit om rijst in te koken. Geen idee waarom in feite :shock:
Carpe Diem, het kan zo maar voorbij zijn . . .

Gast

Bericht door Gast » 13-11-2013 17:24

Dat houdt dan in, dat je couscous ook in de rijstkoker kan klaarmaken, toch?

Dat zou dan mooi zijn, dan eten wij binnenkort ook een keer eigengemaakte couscous.
Wij hebben dat gegeten in Parijs, in een piep klein restaurantje. De uitbater deed dat als een hobby naast zijn gewone werk. Je kon er dan ook pas om half zes binnen, er waren drie tafeltjes en om half twaalf ging hij weer dicht. Zo maar binnen lopen was er niet bij, je moest geïntroduceerd worden door iemand die hij kende. Gelukkig waren de hotel eigenaren waar we sliepen goede kennissen van ons en die hebben ons daar toen binnen geloodst.
Maar daarna nooit meer couscous gegeten.

Amber
Site Admin
Berichten: 2695
Lid geworden op: 13-05-2013 14:52

Bericht door Amber » 13-11-2013 20:33

Ik weet niet hoe groot de gaatjes in een rijststomer zijn;zijn ze erg groot dan zijn ze wel geschikt voor rijst, groenten e.d. maar waarschijnlijk niet voor couscous.
Couscous stomen in een stoompan is ook heel bewerkelijk hoor; heel wat anders dan onderin een schaal strooien, heet water/bouillon er op, groot deksel of bord er op en tig minuten laten staan.
Rijst stomen in een couscouspan gaat dus heel goed (ofschoon ik het meestal kook in water) maar omgekeerd couscous stomen in een rijststomer? Ik weet het niet hoor.....
Respect voor iedereen, ongeacht ras, huidskleur, afkomst, geloof en sexe
Klik op www hieronder en je komt vanzelf op mijn weblog.

maryam-ingrid
superlid
Berichten: 1929
Lid geworden op: 14-05-2013 20:25

Bericht door maryam-ingrid » 14-11-2013 15:48

Heb geen idee maar betwijfel het ook. Couscouskorrels zijn zoveel kleiner dan rijst. Probeer het Jan en laat het ons dan weten :grin:
Carpe Diem, het kan zo maar voorbij zijn . . .

Plaats reactie