Nog meer kooktips

Stel een vraag over koken of beantwoord de vragen van een ander en plaats hier je tips
Amber
Site Admin
Berichten: 2695
Lid geworden op: 13-05-2013 14:52

Nog meer kooktips

Bericht door Amber » 28-05-2013 12:34

DE CAKE-GAAR TEST

Als je wilt weten of een cake gaar is als hij is gebakken in de oven, steek er dan met een satéstokje in en niet met een vork of iets anders van metaal; aan een satéstokje blijft ongaar deeg hangen wanneer je het er weer uithaalt en aan een vork of andere metalen prikker niet.
Ongaar deeg aan het stokje betekent dat de cake nog iets langer moet bakken.
Doe de oven ook nooit tijdens het eerste uur bakken open; de cake zal anders inzakken.
Respect voor iedereen, ongeacht ras, huidskleur, afkomst, geloof en sexe
Klik op www hieronder en je komt vanzelf op mijn weblog.

maryam-ingrid
superlid
Berichten: 1929
Lid geworden op: 14-05-2013 20:25

Bericht door maryam-ingrid » 28-05-2013 12:40

Ik gebruik altijd een metalen vork en raad eens . .. er blijft nooit iets aanhangen . .. nu weet ik dus waarom :lol:
Handig deze tip Amber
Carpe Diem, het kan zo maar voorbij zijn . . .

Amber
Site Admin
Berichten: 2695
Lid geworden op: 13-05-2013 14:52

Bericht door Amber » 28-05-2013 12:42

ONTKALKEN VAN WATERKOKERS, FLUITKETELS, ETC.

Er zijn talloze dure middeltjes te koop voor het ontkalken van waterkokers en andere apparaten en keukenbenodigdheden waar zich in de loop der tijd kalk verzamelt.
Een goedkoop middeltje om te ontkalken is een oplossing van 1/4 deel azijn en 3/4 deel water.
Doe deze oplossing in je waterkoker, fluitketel of ander apparaat dat je wilt ontkalken; breng de oplossing aan de kook en laat ongeveer 15 minuten doorkoken.
Daarna de oplossing weggieten en goed naspoelen met vers water.
Desnoods een paar keer herhalen.
Respect voor iedereen, ongeacht ras, huidskleur, afkomst, geloof en sexe
Klik op www hieronder en je komt vanzelf op mijn weblog.

Amber
Site Admin
Berichten: 2695
Lid geworden op: 13-05-2013 14:52

Bericht door Amber » 28-05-2013 13:12

AANGEBRANDE PANNEN

Dat overkomt ons allemaal wel eens; je let even niet op en die pan met rijst, aardappelen of iets anders is helemaal aangebrand met een dikke zwarte bodem, bah!!
Wat kan je er aan doen?
Daar bestaan verschillende methoden en middelen voor:

1) Breng in zo'n pan een flinke bodem water en een scheut Biotex aan de kook. Even koken, af laten koelen en de aangebakken laag laat in één stuk van de bodem los.

2)Een aangebakken pan op het gas zetten met water en wat soda, aan de kook brengen en dan op laag gas zacht los laten weken.

3)Laat de pan de hele nacht staan met daarin een laagje warm water met daarin opgelost een vaatwasmachinetablet.

Je ziet, mogelijkheden genoeg en jij hebt weer een schone pan.

:D
Respect voor iedereen, ongeacht ras, huidskleur, afkomst, geloof en sexe
Klik op www hieronder en je komt vanzelf op mijn weblog.

Amber
Site Admin
Berichten: 2695
Lid geworden op: 13-05-2013 14:52

Bericht door Amber » 28-05-2013 13:24

KOOK- EN BAKLUCHTJES

Soms blijven kook- en bakluchtjes zolang hangen in je huis, vooral wanneer je geen afzuigkap hebt (zoals ik).
Een handige methode om van die luchtjes te worden verlosd is o.m. de volgende:

Breng een pannetje met gewone azijn aan de kook en zet laag.
Begin dan met het koken of bakken van je gerecht (bijvoorbeeld bloemkool, nasi/bami, pannenkoeken; gerechten waarvan de lucht lang in je huis blijft hangen)
Ben je klaar met koken/bakken dan kan je het pannetje azijn ook uitdoen.
Zo heb je geen nare blijvende geur in je keuken. (Wel opletten dat het pannetje met azijn niet te snel verdampt anders heb je een ander probleem...)

:wink: :D
Respect voor iedereen, ongeacht ras, huidskleur, afkomst, geloof en sexe
Klik op www hieronder en je komt vanzelf op mijn weblog.

Amber
Site Admin
Berichten: 2695
Lid geworden op: 13-05-2013 14:52

Bericht door Amber » 28-05-2013 13:37

TIPS OM JE FRITUURPAN SCHOON TE MAKEN

Handig apparaat hoor,zo'n frituurpan, maar wat wordt zo'n ding snel vet en vies.
Wat kun je er aan doen?

1)Frituurpan legen; daarna vullen met water en een afwasmachinetablet; Zet de frituurpan aan en laat het mandje er ook in hangen.
Na ongeveer 5 minuten is de frituurpan schoon.(wel goed naspoelen met schoon water).

2)Doe hetzelfde als hierboven maar gebruik i.p.v.een afwasmachinetablet een flinke schep soda.
Wél erbij blijven terwijl de oplossing kookt.

3)Heb je last van allerlei kleine bakrestjes in je frituurolie/vet?
Doe er dan, als je klaar bent met frituren, één vers eiwit in en dat zuigt alle restjes op.
Respect voor iedereen, ongeacht ras, huidskleur, afkomst, geloof en sexe
Klik op www hieronder en je komt vanzelf op mijn weblog.

maryam-ingrid
superlid
Berichten: 1929
Lid geworden op: 14-05-2013 20:25

Bericht door maryam-ingrid » 28-05-2013 16:53

Kook- en bakluchtjes: ik gooi altijd (behalve als het vriest) de keukendeur open. Heb een mechanisch afzuigsysteem maar die doet niet echt wat hij moet doen. En steek vaak een wierookstokje aan na het eten.
Azijn ga ik uitproberen, next time.

Aangebrande pannen zet ik altijd in een laag warm water met een flinke scheut groene Dreft erin. De volgende dag kan ik de pan heel makkelijk schoonmaken.

Om te ontkalken gooi ik pure azijn er door heen en daarna heel goed naspoelen met schoon water.

Een frituurpan heb ik niet. Dus ook geen schoonmaakprobleem. Hupsakee die frietjes in de koekenpan.
Maar van dat eiwit, dat is een toptip :lol:
Carpe Diem, het kan zo maar voorbij zijn . . .

Jamila
lid
Berichten: 97
Lid geworden op: 15-05-2013 12:49

Bericht door Jamila » 28-05-2013 19:29

Ik doe een snee witbrood of het kapje ervan in de pan waarin ik bloemkool kook.
Ook geen luchtjes meer,en dan met een schuimpaan even het brood eruit vissen..

of de bloemkool koken in kokosmelk,heb je een heerlijke geur ,en de smaak is nog lekkerder.
:D

Frituurpan heb ik wel,die gaat gewoon de vaatwasser in,deksel erbij,mandje erbij.

dat eiwit heb ik ook niet eerder gehoord,ga ik zeker proberen.

Geertje
superlid
Berichten: 413
Lid geworden op: 17-05-2013 19:18

Bericht door Geertje » 28-05-2013 22:05

Voor bakluchtjes gebruik ik altijd een oliebrander met lavendel, dan ruik je het niet meer :-) en het ruikt heerlijk in huis :-)

Amina
lid
Berichten: 202
Lid geworden op: 20-01-2014 18:02

Bericht door Amina » 22-01-2014 17:03

Wow super tips!! sommige wist ik wel, maar ook veel nieuwe :ole

Plaats reactie