wat gelooft een goede moslim

Deel hier met ons wat je een goed boek, goede schijver of schrijfster vindt.
Plaats reactie
Gast

wat gelooft een goede moslim

Bericht door Gast » 29-06-2013 15:17

Wat gelooft een goede moslim....(ben vandaag eraan begonnen.....)


Schrijver is Emillo Platti.
één van de beste islamkenners in ons taalgebied.
Emillo Platti(1943) is als Dominicaan sinds 1972 lid van het Instituut Dominicaan d'Etudes Orientales du Caire(Egypte)Hij is hoofddocent Islam en Christendom aan de KU in Leuven en docent Islam aan het Institut Catholique de Paris,Faculteit Theologie.
Een boeiende analise ,eerlijk en objectief,met zoveel aandacht voor de geweldadige,vrijdenkende kanten van de Islam als voor het Fundamentalisme



Ik twijfel er niet aan dat Platti's boek een gezonde basis biedt voor dialoog(Jules Jansen in Kultuurleven)

Gast

Bericht door Gast » 29-06-2013 16:58

Wat gelooft een
Goede moslim?
De islam: godsdienst en politiek systeem, exotisch en vijandig, Mekka en hoofddoekjes. Iedereen heeft zijn eigen associaties bij deze wereldgodsdienst, maar wat gelooft een goede moslim zelf nu werkelijk? In dit standaardwerk neemt Emilio Platti de gemeenschappelijke wortels van de islam en het christendom onder de loep. Mohammed, de Koran en de islamitische traditie worden grondig behandeld. Een boeiende analyse, eerlijk en objectief, met zowel aandacht voor de weldadige, vrijdenkende kanten van de islam als voor het fundamentalisme.
Recensie(s)

Het accent ligt in deze inleiding tot de Islam op de godsdienstige kant. Om te beginnen de rol van de profeet Mohammed en de betekenis van de Koran. Mohammed respectievelijk in Mekka en Medina wordt behandeld en in dat chronologische kader worden de belangrijkste thema's van de Koran in de Mekkaanse hoofdstukken besproken: gerechtigheid en oordeel, monotheisme en schepping. Daarnaast komen ook in de Mekkaanse soera's de profetenverhalen aan de orde, in het bijzonder die van Abraham, Mozes en Jezus. Daarna worden diezelfde profeten nog eens besproken zoals zij opnieuw in de openbaringen in Medina worden gethematiseerd. Verder wordt ingegaan op de islamitische traditie, het islamitische credo en de islamitische levenswijze. Tenslotte wordt het Islamisme (ook wel fundamentalisme genoemd) besproken dat (terecht) getekend wordt als een ontspoorde hervorming. Met uitgebreide bibliografie; een register ontbreekt helaas. Hoewel het om een inleiding gaat, verschilt deze van de doorsnee introducties en gaat ze veel verder en dieper op het onderwerp in. De godsdienstige kant wordt ook in zijn samenhang met de joodse en christelijke traditie besproken. Het geheel leent zich goed voor studiedoeleinden.

Gast

Bericht door Gast » 29-06-2013 17:01

De titel van het boek vind ik al dubieus.

Amber
Site Admin
Berichten: 2695
Lid geworden op: 13-05-2013 14:52

Bericht door Amber » 29-06-2013 17:21

Want wíe of wát is een GOEDE moslim?
Respect voor iedereen, ongeacht ras, huidskleur, afkomst, geloof en sexe
Klik op www hieronder en je komt vanzelf op mijn weblog.

Gast

Bericht door Gast » 29-06-2013 17:51

ik moet zeggen dat het een taai boek is om te lezen.
Hij probeert ook met linken van de Koran en de Bijbel te leggen.

maryam-ingrid
superlid
Berichten: 1929
Lid geworden op: 14-05-2013 20:25

Bericht door maryam-ingrid » 30-06-2013 17:06

Zonder het boek te kennen kan ik uiteraard geen mening geven.
Toch ben ik altijd wat huiverig als een niet-moslim de islam gaat belichten.
En inderdaad, het woordje goede had beter achterwege kunnen blijven.
Carpe Diem, het kan zo maar voorbij zijn . . .

Gast

Bericht door Gast » 15-07-2013 17:27

wat een taai boek zeg!heb het efkus opzij gelegd hoor..........het is zo statisch geschreven.........pppppppfffffffffff

maryam-ingrid
superlid
Berichten: 1929
Lid geworden op: 14-05-2013 20:25

Bericht door maryam-ingrid » 16-07-2013 15:29

Spinnetje, laat maar efkus liggen tot de winter dan.
Veel te warm joh om je nu bezig te houden met taaie boeken :lezen: :lol:
Carpe Diem, het kan zo maar voorbij zijn . . .

Gast

Bericht door Gast » 16-07-2013 15:37

:wave

Plaats reactie