Liza Marklund

Deel hier met ons wat je een goed boek, goede schijver of schrijfster vindt.
Plaats reactie
Gast

Liza Marklund

Bericht door Gast » 12-03-2015 14:24

Als u mij toestaat, wil ik even een warm pleidooi houden voor een schrijfster uit Scandinavië.
Het gaat om Liza Marklund, zij schrijft succesvolle thrillers en is een gevreesd columniste. Wie had dat kunnen denken van een meisje dat in het hoge noorden van Zweden opgroeide met de bijbel. Misdaadliteratuur zat er bij Marklund al vroeg in. Het liefst las ze Amerikaanse misdaadromans. Op haar zestiende ging ze van school om aan een ongeregeld leven te beginnen. Ze had uiteenlopende baantjes in de Verenigde Staten, Zuid-Amerika, Israël en Engeland. Na vijf jaar keerde Marklund terug naar Stockholm om de journalistiek in te gaan. Ze werkte als redactiechef bij verschillende kranten en de televisie.
Zij schreef onder meer een spannende serie boeken, met als hoofdpersoon een journaliste Annika Bengtzon, zeer lezenswaardige boeken met een ruime mate aan spanning en sensatie, maar ik wil toch ook twee andere boeken onder de aandacht brengen, Ondergedoken en Asiel.
In Ondergedoken vertelt Liza Marklund het verbijsterende verhaal van Mia Eriksson, een jonge vrouw die verliefd wordt op een Libanese vluchteling. De relatie begint als een idylle, maar dat duurt niet lang. Hij wil niet dat ze in badkleding op het strand vertoeft. Hij wil niet dat ze zonder hem een vriendin bezoekt, laat staan een vriend. Ze wordt zijn bezit.Als ze hem ten slotte verlaat en met een andere man trouwt, begint hij haar en haar kinderen naar het leven te staan.
Asiel, het vervolg op Ondergedoken, beschrijft hoe Mia Eriksson en haar gezin hun heil uiteindelijk buiten Zweden zoeken om de wraak van Mia's Libanese ex-verloofde te ontlopen. Vier jaar lang heeft Mia met haar man en twee kinderen in eigen land ondergedoken geleefd. Nu is duidelijk geworden dat ze in Zweden nooit meer een normaal leven zullen kunnen leiden. Eerst probeert Mia een leven op te bouwen in Zuid-Amerika, maar Chili en Argentinië hebben haar uiteindelijk weinig te bieden. Met behulp van vrienden weet ze ten slotte naar de VS te komen. Daar zal Mia, na jarenlange volharding, de eerste vrouw zijn die asiel krijgt op grond van dreiging van huiselijk geweld in haar geboorteland.
Stuk voor stuk boeken, die je boeien van kaft tot kaft.

maryam-ingrid
superlid
Berichten: 1929
Lid geworden op: 14-05-2013 20:25

Bericht door maryam-ingrid » 13-03-2015 20:03

Ik sjees volgende week naar de bieb.
Dank voor de tip :ole
Carpe Diem, het kan zo maar voorbij zijn . . .

Plaats reactie